Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
neubert

Ladda sönder med solcell?

Rekommendera Poster

Har under en tid funderat på att sätta en strömbrytare mellan solcellen och regulatorn. Jag är ingen elexpert men det känns lite fel när man har fulladdade batterier och sen ligger båten oanvänd ett par veckor och när man kommer ner så ser man på NASA BM-1 att solcellen kan ha laddat 100-150Ah... Även om regulatorn går ner och bara laddar nån halv ampere så blir det många över tid.

 

Bidrar detta till att batterierna på något sätt försämras eller överladdas?

 

I gamla båten hade jag en MaxPower som jag hade ställt in på nån switch (många år sen) att den inte skulle ligga på för hög spänning men jag har läst mig till att det är känt att just den regulatorn ger hög spänning och kan koka batterierna. Nu har jag en regulator från Solamare som jag inte känner till så väl men även den matar konstant i 0,5-0,6A när jag vet att batterierna är fulla dock med längre spänning, ca 13,8V. Dessutom är batterierna nya för säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra laddare som detekterar batterityp rätt, har rätt float-spänning m m kan vara på hur länge som helst. En dålig laddare kan troligt käka upp batteriet utan problem. En normal floatspänning brukar ligga runt c:a 13,6V ...

 

Att veta vad som är en bra eller dåligt laddare? Inte helt lätt. Det bästa är att köpa bra grejer med gott renommé från början. Att koppla bort med en switch känns som en suboptimal lösning. Då ska du köpa brytare mm också. De extra pengarna kunde istället lagts på en riktigt bra regulator.

 

I solcellsregulatorfallet behöver man också fundera på hur MPPT resp PWM teknik i regulatorn påverkar batteriet. Gissar utan att vara 100:a påläst att em MPPT borde vara sämre för batteriet i långa loppet då den jobbar med att maximera strömmen för bästa laddning och reglerar spänning till batteriet efter det. 

 

 

Din kanske är bra. Det vet inte jag....  Någon annan i forumet kanske vet mer om din regulator.

 

 

 

Mvh

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har bott en rad regulatorer hos mig, på mitt skrivbord men en panel på altanen utanför. Alla har skött sig väldigt bra från de allra billigaste. Det som skiljer är oftast effektivitet, det är framförallt billiga MPPT som inte laddar så effektivt som de borde.

Att regulatorn kan avgöra vad det är för typ av batteri är i princip hopplöst, därför har alla bättre regulatorer möjlighet att ställa in batterityp.

 

På morgonen brukar spänningen för ett vått batteri ligga på 14,4V under en kort stund, sen går den ned till 13,6V och finns det ingen förbrukning så slutar den på 13,2V. Helt ok. Fördelen är ju till skillnad mot en vanlig laddare att natten avbryter laddningen.

För att verkligen skydda mina AGM batterier så brukar jag ställa ner max spänningen i min regulator under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...