Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tedde1

Md5 klickar på starten ibland.

Rekommendera Poster

Hej

Vid sjösättningen i lördags visade sig mitt tändningslås gett upp.

Bytte det och motorn startade, men kvar var ett gammalt fenomen jag kände igen sen tidigare:

 

Ibland när jag vrider runt tändningsnyckeln så säger det bara klick, vrider runt igen och då startar den.

Någon som har en idé om vad det är som gör att det bara klickar ibland?

 

Mvh

Tedde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn börjar bli sliten? Så var det på en av mina båtar, drevet i startmotorn var slitet så när det åkte upp för att greppa så låste det sig. När antal misslyckade startförsök övergick 60% bytte jag startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller att solenoiden inte drar ordentligt. 

Du har givetvis kollat att du har full spänning på startmotorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolen i startmotorn är slitna. En del meck att byta men helt klart billigare än en ny startmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller att solenoiden inte drar ordentligt.

Du har givetvis kollat att du har full spänning på startmotorn?

Spänningen ska kollas upp.

Var sitter solenoiden och hur kollar man skicket på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först att startmotorn har full spänning!

Spänningdfall överväger vid dylika problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solenoiden brukar sitta på startmotorn. En anslutning (30) som kommer från startbatteriet och en styrström (50) från startknappen.

Om man sätter en tångamperemeter på kabeln från batteriet och trycker på startknappen ska det gå runt 100A. Kolla även spänningen på 50, det bör vara runt 12V när man trycker på knappen.

Annars får man plocka ut startmotorn och kolla kol resp solenoidens kontakter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solenoiden är en cylindrisk grej som sitteruppepå startmotorn. En solenoid är egentligen en elektromagent som drar i en axel när den dår manöverspänning.

Solenoiden har på VP motorer två funktioner:

1 att trycka in bendixdrevet (som sitter ytterst på startmotorns axel) i svänghjulets kuggkrans.

2 att sluta en stor "strömbrytare" bakom solenoidens bakre gavel, som kopplat i hop batteriet med startmotorn.

 

Det kan tänkas att du har en solenoid och startmotor från Bosch, och då finns det gott om reservdelar, troligtvis en standardsolenoid som är gemensam med massvis med olika startmotorer till både bil- och båtmotorer,

 

Det är inte ovanligt att solenoiderna blir trötta och inte riktigt orkar trycka ut bendixdrevet ända ut, och då påverkas inte heller kontaktblecken i andra ändan.

Det kan hjälpa att man tar i sär den och tvättar rent från gammalt fett som har beckat igen. Men det kan krävas en lödkolv om minst 75 Watt för att löda loss ettpar anslutningar i bakgaveln, för att kunna demontera den.

 

Men startmotorer och generatorer skall man vara helt säker på att dessa funkar ordentligt, så antingen lämnar du in hela startmotron för renovering, eller så köper du en ny! Chansa inte med hammalagningar här!

 

Men det kan vara glappkontakt i tändningslåset också.

Ett gammalt tjuvkopplingstips är att tillfälligt koppla ihop 50 med 30 vid tändningslåset, då skall solenoiden dra, och startmotorn snurra.

Har kan du ju istället för att köpa nytt tändningslös istället ha en startknapp, detta diskuterade vi nyligen i annan tråd.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotor.se har en bra sökfunktion, har knappat in MD5 (1981-1982) HÄR.
Finns som synes litet bilder på t.ex. solenoiden eller andra reservdelar.

Enligt elschemat går strömmen till solenoiden genom tändningslåset. Vissa andra fabrikat har ett relä för solenoidströmmen så tändningslåset skonas, blir nog längre livslängd på det viset.
Hade övervägt att sätta dit ett mellanrelä.

Livslängden begränsas bl.a. genom att gnistor äter en smula på solenoidens kontaktytor med åren.
De blir litet gropiga sett med ett förstoringsglas. Då kan kontaktytans små berg o dalar missa varann litet slumpmässigt så att det bara funkar ibland.
Är kontaktresistansen högre än några milliohm upphettas kontaktytorna och kan smälta ihop. När det sker så svalnar de och är då permanent hopsmidda. Startmotorn fortsätter ohjälpligt mala på tills man bryter huvudströmmen.


Bildkälla: boatinfo.no
post-86835-0-14629400-1493117638_thumb.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP satte in ett mellanrelä i efterföljande modeller. Av någon anledning.

post-80529-0-33532800-1493132609_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter som klassiskt fel med solenoiden. Solenoiden är sliten och glappar. Den går inte i som den ska. Solenoiden är typ "en fjärrstyrd strömbrytare" som gör så startmotorn får ström från till kabeln. 

På bilar brukar man kunna knacka på den så kanske den går i om man hamnar i nöd och vill komma hem. Istället för att byta hela startmotorn så kan man renovera solenoiden istället.

 

Om det är det här felet så kan det bli värre och så står du där en vacker dag utan att startmotorn drar runt. Då kan du prova knacka på solenoiden med baksidan av en skruvmejsel. Kanske samtidigt som någon vrider tändningen. Men bästa är ju att fixa felet..

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo-Penta satte säkert ett relä innan solenoiden av samma anledning som många veteranbilsägare gör (särskilld de som envisas med att behålla original 6V elsystem) detta för att minska spänningsfallet mellan batteri-täntningslås-solenoid, det kan bli flera meter i kabel. Istället ser reläet till att koppla ihop batteri och solenoid direkt, med bara manöverspänning från tändningslåset.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knacka på solenoid/starmotor kan även få dålig kol att fungera! En universalmetod alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

Ni ska alla ha stort tack för tipsen, ska felsöka nästa gång jag ska till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en kanonbra animation som visar hur startmotor och solenoid fungerar ihop.
Förklarar också detaljer som man kanske inte tänker på, typ kuggflankers utformning hos "meshing gear".
Hehe, ta gärna fram popcornpåsen och se den flera gånger tills varje finess sitter som gjutet i skallbasen. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=8WD5Q_PF3pM

Själva solenoiden är ju egentligen också ett slags relä för den riktigt stora motorströmstyrkan. Men problemet med dess "reläspole" är att den måste dra hyfsat mycket ström eftersom den också samtidigt manövrerar kugghjuls-inkopplingen. Med ett mellanrelä som matar solenoiden (som i sin tur matar startmotorn) blir som sagt strömstyrkan i tändningslåset hälsosamt låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en kanonbra animation som visar hur startmotor och solenoid fungerar ihop.

Förklarar också detaljer som man kanske inte tänker på, typ kuggflankers utformning hos "meshing gear".

Hehe, ta gärna fram popcornpåsen och se den flera gånger tills varje finess sitter som gjutet i skallbasen. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=8WD5Q_PF3pM

 

Själva solenoiden är ju egentligen också ett slags relä för den riktigt stora motorströmstyrkan. Men problemet med dess "reläspole" är att den måste dra hyfsat mycket ström eftersom den också samtidigt manövrerar kugghjuls-inkopplingen. Med ett mellanrelä som matar solenoiden (som i sin tur matar startmotorn) blir som sagt strömstyrkan i tändningslåset hälsosamt låg.

image_zps0fe4eaea.jpg

image_zps1b526426.jpg

Ungefär så här ser det ut.

Fotografiet längst upp föreställer startmotorn till en gammal VW-bubbla, andra startmotorer har i allmänhet ett kullager även längst ut på axeln.

Solenoiden är den blanka cylindern uppepå startmotorn. Längst bak i denna finns kontakterna som sluter kretsen till startmotorn.

 

På den tecknade bilden är 9 solenoiden, 10 är startkontakten i tändningslåset och 11 är batteriet.

1 är bendixdrevet, 2 är startkransen i svänghjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Själv är jag för ögonblicket inne på den spännande uppföljaren, spännande åtminstone för vissa elnördar där även magnetism/kraft ingår? "Uppföljaren" är mer koncentrerad på just solenoidens inre elektriska konstruktion.
https://www.youtube.com/watch?v=u1SJ610El8o

Strunta i nedanstående alla ni ickenördar där ute, gärna övriga också för den delen. Funderar bara högt. :-)
...Aha, solenoiden har tydligen dubbla spolar, en grov kort serielindning för tillslag och en klen lång tolv-volts för "kvarhållande". Naturligtvis kan jag utbrista, så måste det ju vara.
   
[(Är en vanlig koppling i t.ex. gamla mekaniska laddnings-regulatorer där sådana dubbla magnetfältsskapande lindningar används fiffigt.) Efter att solenoiden sluter den stora motorströmmens kontakt, och den grova serielindningen förbikopplas/shuntas automatiskt (genom att strömmen väljer lättaste vägen genom kontakterna istället för spolen) så avtar elektromagnetens kraft annars till noll. (Med andra ord, om inte lindningen för "kvarhållande" fanns skulle man man bara ha skapat en sorts ljudande summer/buzzer.)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade själv det problemet med våran MD5. Men vad jag förstod så var det ett fuktproblem. Varje gång när vi inte hade använt båten ett tag så var det problem att starta den. Men när jag hade vädrat ut båten och lite varmluft hade drivit ut fukten så startade motorn direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funderar vidare...
Detta med magnetism, alltså kraften att flytta (metalliska) föremål är inte trivial, även om man lätt tänker så.

Tänker att precis som elektriska kretsar behöver slutas för bra elektronflöde (elström) så finns ett magnetflöde. (Ett helt väsensskilt och annat slags flöde än elektroner, man talar/räknar exempelvis rutinmässigt på saker som magnetisk flödestäthet med stor precision och framgång praktiskt. Men exakt vad som "flödar" magnetiskt sett är knappast solklart, man har historiskt talat rent teoretiskt om en sorts "elementarmagneter". (Klyver man en vanlig permanent-magnet mitt itu så får bitarna var sin ny Nord/Syd-pol, klyver man även dessa så får alla bitarna varsin N/S-pol, ingen kunde säga hur många klyvningar som berövade de allt mindre "splitter-magneterna "deras kraft och förmåga att bilda nya N/S-ändar. Det något flummiga begreppet "elementarmagnet" användes därför som praktisk nödlösning i skolors elutbildningar likt min egen. Men frågan kvarstår dock ur nördperpektiv, vad är det för "partiklar" som antas flöda mellan magneter? Hur många gånger kan man klyva en permanentmagnet utan att dess splitter får nya N/S-poler
(Svar ända intill elektron-storlek som via sitt "kvantmekaniska spinn" antas överföra "egenskapen magnetism". Man kan alltså klyva permanentmagneter i praktiskt taget oändligt många små bitar utan att de förlorar sin egenskap som "elementarmagnet". (Om du hamnar på sjukhus och får genomgå "magnetröntgen" så är det dina kroppscellers magnetiska elementarmagneter som manipuleras i ett växlande fält, själva bilden som läkaren studerar är sedan starkt datorbehandlad men visar i grunden....magnetism.)


Fatta att man kan bli litet magnetism-intresserad! ;-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...