Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Zer0

ryds 435fc vart är serienr på denna?

Rekommendera Poster

om det finns serienr, tror dom började byggas -95 vet inte årsmodell på min

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Lagen gäller båtar mellan 2,5 och 24 m (med några få undantag) som tillverkats efter den 15 juni 1998, samt alla båtar som importerats efter detta datum och som är tillverkade efter 1950. Från 1 januari 2006 gäller kraven också för vattenskotrar. Även båtmotorer ska uppfylla krav rörande avgaser och buller."
 

"På akterspegelns styrbordsida ska en skrovidentifieringskod (CIN, Craft Identification Number) finnas. Den består av 14 tecken, som ger information om båten (ursprungs-/importland, tillverkningsår, modell och modellår)."

 

Kopierat från denna web-platsen:

http://www.ceproof.se/faq.html#Anchor-Vilk-17996

 

Leta alltså efter en märkning på akterspegelns styrbordsida, på utsidan av skrovet.

Men det brukar finnas en skylt inne i båten också.

 

Men om nu din båt är byggd redan 1995 eller iallafall före 1998 är det ju stor risk att den inte är märkt.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men hört att det nr finns lite överallt, så nyfiken aldrig haft ett serienr på en båt innan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mina gammla Ryds 530 från -86, stod det ett fyrsiffrigt tal inne i batterilådan. De var enligt Ryds tillverknings nr.

 

Årsmodellen kunde jag lätt få reda på, genom att jämföra båtarna i deras gammla reklamkataloger, som då fanns på Ryds.se

 

Men ring dem, fick bra information av kvinnan som svarade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det var inte skrovnr du hittade då för det är ju 4 siffror?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På båda mina Ryds 495 har tillverkningsnummer suttit under britsen bak, ingjutet med stora siffror i plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men verkar ju inte samma alla har, hade en uttern från -87 den hade bara brickan med rekommenderad motor styrka o år, men kanske annat på ryds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min nuvarande båt har en väl fastplastad skylt på utsidan och sb-sida på akterspegeln, en väl synligt snygg blankpolerad skylt i vid nedgången till ruffen, en illa dold skylt under durken i ett stuvutrymme.

I den förra båten fann jag inte ens båtens serienummer, den båten var byggd 1982 (tror jag). Ändå var den en "svensk kvalitetsbåt"...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstolkande frågan, tänkte på CE-märkningen...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Lagen gäller båtar mellan 2,5 och 24 m (med några få undantag) som tillverkats efter den 15 juni 1998, samt alla båtar som importerats efter detta datum och som är tillverkade efter 1950. Från 1 januari 2006 gäller kraven också för vattenskotrar. Även båtmotorer ska uppfylla krav rörande avgaser och buller."

 

"På akterspegelns styrbordsida ska en skrovidentifieringskod (CIN, Craft Identification Number) finnas. Den består av 14 tecken, som ger information om båten (ursprungs-/importland, tillverkningsår, modell och modellår)."

 

Kopierat från denna web-platsen:

http://www.ceproof.se/faq.html#Anchor-Vilk-17996

 

Leta alltså efter en märkning på akterspegelns styrbordsida, på utsidan av skrovet.

Men det brukar finnas en skylt inne i båten också.

 

Men om nu din båt är byggd redan 1995 eller iallafall före 1998 är det ju stor risk att den inte är märkt.

..

hittade en skylt på insidan med effekt av motor vikt etc inget nr inte på utsidan heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då antar jag att ryds 435 fc med ett skrovnummer som heter typ

RYDCAOIOEF är tillverkad innan 1998? Eller hur tolkar man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då antar jag att ryds 435 fc med ett skrovnummer som heter typ

RYDCAOIOEF är tillverkad innan 1998? Eller hur tolkar man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...