Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
derbyboy

Kapa 35mm2 kabel

Rekommendera Poster

Att köpa ett (dyrt) verktyg för enstaka jobb kan ju vara bra men känns onödigt.

 

Jag har kapat likadana och grövre kablar med bågfil, innan jag hade en megaavbitare.

Jag tejpade så hårt jag kunde på varje sida av snittet men bara en millimeters mellanrum, och sågade sedan långsamt och försiktigt, det fungerar men tar tid.

Sista gången jag gjorde detta så hade jag dessutom ett buntband väldigt hårt draget på varje sida om snittet, då fransar kardelerna inte upp sig.

 

Jag har aldrig provat med vinkelslip, annat än då jag tog ur en startmotor ur en skrotbil, då var det inte så noga med kabeln, det gick ju det också, men vinkelslipar är inte direkt ofarliga att använda på mindre grejer. Men om vinkelslipens rotationsriktning är den samma som den som kabeln är spunnen i borde det ju gå, om man är försiktig.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var billig, har en snarlik.... var mycket dyrare. Men jag tänkte kapa vire i riggen med samma...

 

Tja, är det bara enstaka kabel skulle jag köra bågfil, mha skruvstäd kanske. Men bor du i närheten av en kundinriktad båttillbehörsaffär så kan en del både kapa och pressa på en polsko eller vad du ska ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bågfil, va smart. Jag ska kapa en 11 meter kabel i 5 delar och sätta på Kabelsko.

 

Tips på butik som kan göra jobbet? Kostnad?

 

Med vänlig hälsning,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en sådan här. Den är jättebra både till att bita av och att skala kablarna med.

post-104983-0-87518700-1492974449_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en tång, den billigare kan ju fungera men 229 spänn är inga pengar! Kapa med bågfil mm ser ofta förskräckligt ut. Det kommer den dagen när du behöver tången igen och då blir du så glad att du äger den! Riktiga verktyg är köp man aldrig brukar ångra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder riggkapen. Den som man kapar vant och stag med när riggen gått överbord. En sådan har väll alla ? Det bli perfekta snitt av en sådan. Kan den kapa rostfritt stål är koppar en munsbit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sidavbitare , man får klippa bit för bit , bågfil eller om man har bråttom : morakniv och hammare mot hårt underlag.

annars använder man en riktig kabelsax,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag använde den. De säger att den klarar max. Ø 19 mm. Men jag har klippt 50mm2 med den också även ifall de kanske var lite över dens kapacitet.

 

Kan även rekommendera denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Presstang-2000030671/

Mycket bra när du ska sätta på kabelskor. Betala sig faktiskt själv eftersom jag gjorde alla kablar i batteribankarna själv och kostnaden jämfört med att köpa färdiga betalade för tången. Och så fick jag kablarna i exakt den längd jag ville ha.. :)

Redigerad av marhag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tips redan men...
Huggkubbe, yxa och handslägga?
B)

Kabeln på kubben, yxan tvärs kabeln, och dräm till rejält uppe på yxans flata huvud med släggan!

Hehe ett alexanderhugg, men borde ge ett tillräckligt exakt och bra snitt.
Fast vem fasen har yxor o huggkubbar hemma nu för tiden? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några mig närstående skulle tillverka en maskin som skulle användas i tillverkning av yxor.

Jag opponerade mig tyckte att det var ett riskfyllt projekt.

Yxtillberkaten förklarade då att folk köper en yxa när något behöver hugga sedan står den och röstar tills man åker till återvinningen nästa gång då åker yxan med.

För att ersättas med en ny nästa gång något behöver hugga.

Jag avviker från mängden och har en yxa som min får hade före mig ja faktiskt två om jag tänker efter.

Lite OT men Thomas frågade vem som har yxa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I livbåtarna finns det alltid en yxa, samma hos mig. Ovärdeligt verktyg. 

Det jag fortfarande saknar är dock en tväryxa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bågfil, va smart. Jag ska kapa en 11 meter kabel i 5 delar och sätta på Kabelsko.

 

Tips på butik som kan göra jobbet? Kostnad?

 

Med vänlig hälsning,

Jag brukar kapa kabel och pressa kabelskor hos seasea eller erlandsons brygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fast vem fasen har yxor o huggkubbar hemma nu för tiden? ;-)

 

Det är klart att man har ett antal yxor och även huggkubbe hemma.

 

En gammal, ganska stor yxa, som jag använder att hugga i betonghålsten och lekablock och liknande.

 

Ett antal scoutyxor av olika skärpningsgrad och så klenoden - en Hjärtumsyxa, som jag ärvt efter min far.

 

Jag tog vara på hans nästan meterhöga huggkubbe också. Min gamla halvmeterhöga fick gå till de sälla jaktmarkerna.

 

Nån klyvyxa har jag dock inte - men så klyver jag aldrig något. Sen finns det ju många specialyxor - om man skulle ägna sig åt båtbyggeri tex. några sådana äger jag dock inte.

 

En bra yxa är ett precisionsverktyg, med vilket man kan utföra underverk. Tyvärr används de all för sällan.

 

övning ger färdighet.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan också intyga att biltemas billiga (109kr) kabelsax fungerar utmärkt för betydligt grövre kablar än vad de anger. 35mm fungerar fint. Den är även prima att kapa slang, tampar och dylikt med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde den. De säger att den klarar max. Ø 19 mm. Men jag har klippt 50mm2 med den också även ifall de kanske var lite över dens kapacitet.

 

Kan även rekommendera denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Presstang-2000030671/

Mycket bra när du ska sätta på kabelskor. Betala sig faktiskt själv eftersom jag gjorde alla kablar i batteribankarna själv och kostnaden jämfört med att köpa färdiga betalade för tången. Och så fick jag kablarna i exakt den längd jag ville ha.. :)

Diameter 19mm=ca 280 mm2 så vid 50mm2 har du marginal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sex olika yxor och en huggkubbe hemma men att kapa kabel med yxa är ungefär lika bra som att spika med en skiftnyckel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll i er nu, jag fick tipset sekatör. Det funkar riktigt bra om den är vass.

Jag köpte dessutom en hydraulisk 8-tons krimptång för ca 700 kr inkl frakt. Den ger vad jag kan bedöma ett mycket bra resultat. Jag vet att man kan både beställa och köpa färdiga kablage men i mitt fall stämde inte längderna på de färdiga och jag hade ingen i närheten som gjorde kablage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas crimptång är riktigt bra. Den klarar upp till 50mm2

 

Sekatör kan säkert fungera... fast det kanske är risk att kabeln smittas av blom och grentorka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...