Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Empirikos

To be or not to be epoxy

Rekommendera Poster

Hej,

 

har börjat slipa på mitt roder i syfte att lägga på några lager epoxi, På en liten punkt har slipningen gått ända ned till glasfibern. Jag upptäckte aldrig något gelcoatlager, jag vet inte om det är tidigare ägare som slipat bort gelcoaten. Jag undrar nu hur jag ska gå vidare, ska jag bara laga fläckvis med epoxi eller ska jag gå "all in" och slipa ner till gelcoat, alternativt glasfiber på hela rodret. Hur bygger jag sedan upp med epoxi, måste jag först lägga på ny gelcoat innan jag lägger på epoxin?

 

Sedan när jag ändå håller på så undrar jag även hur jag ska göra med den rostiga järnkölen. Jag vet att blästring är bra, men är det någon som  har fått positivt resultat med att slipa med en slipmaskin för att därefter lägga på epoxi på hela kölen. I så fall vilket tillvägagångssätt användes?

 

Provar att bifoga två bilder.

 

Mvh

 

Empirikos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rodret kan du göra som du vill med anser jag. Att slipa ner helt är ju dock det bästa så man vet vad man har där. Flera lager med epoxygrund för att täta glasfibern är ju bra. Många roder är ju ihåliga vilket samlar vatten under vintern. Ibland kan det sitta nån typ av plugg som tätar det dräneringshål som man bör öppna upp på hösten när båten ligger på land för att slippa sönderfrysning av rodret.

 

kölen lär ju inte rosta bort under en livstid, men vill man hålla efter den någorlunda så kan man slipa med maskin. Dock bör man inte få upp värme i den med en vinkelslip vilket kan vara lockande. Värme påskyndar oxidationen. En excenterslip med 40 korn papper duger gott för detta jobbet. Sedan brukar jag försluta det rena stålet så fort det går med en rostskyddsbehandling med någon form av roststopp. Biltemas har fungerat bra för mig de 2 gånger med 10 års mellanrum jag har gjort detta jobbet på en och samma båt. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostatare-2000017147/

 

Sedan på med 5 lager epoxygrundfärg med rätt torktid mellan varje lager. Efter det sista lagret är det noga med att antifoulingfärgen ska på strax efter så det inte går för lång tid däremellan för att fästa bra.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt så bättrar du på kölen vartefter det behövs... Istället för att göra allt vart 5:e till 15:e år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte ska kappsegla och därför behöver en perfekt profil och yta på din köl och roder och kan leva med en och annan rostfläck på hösten så bättrar du med ett lättarbetat epoxispackel - ett med sk mickroballonger i. Slipa ner rostfläckarna och spackla (färgfabrikanterna säger att man måste ha en primer närmast järnet men jag har inte märkt någon skillnad, fast lägg på spaclket DIREKT när du slipat för rosten kommer på någon minut). Jag gjorde så med min förra järnköl och efter fyra/fem säsonger så var den rostfri.

 

Rodret gör du likadant - spackla med lätt-epoxispackel så det blir jämnt och fint.

 

Många fabrikat har bra grejer för detta - jag brukar köra NM Spackel 210 för det finns i butiken nära min båtklubb...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålytan får inte bli blank/slät. Slipa med grovgornigt papper, 40-papper är lagom.

 

Lägg omgående på ett skikt lösningsmedelsbaserad epoxiprimer för stål. Lösningsmedlet hjälper till att få fäste genom att lösa upp fett och smuts.

 

Ny har du en bra yta arr bygga vidare på.

 

Mackey

 

PS

På blyköl bör epoxin "slipas in".

Lägg på valfri epoxiprodukt och slipa i den våta epoxin med 40-papper. På så vis binds epoxin till metalliskt bly istället för till det oxidskikt som bildas i stort sett omgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stålytan får inte bli blank/slät. Slipa med grovgornigt papper, 40-papper är lagom.

 

Lägg omgående på ett skikt lösningsmedelsbaserad epoxiprimer för stål. Lösningsmedlet hjälper till att få fäste genom att lösa upp fett och smuts.

 

Ny har du en bra yta arr bygga vidare på.

 

Mackey

 

PS

På blyköl bör epoxin "slipas in".

Lägg på valfri epoxiprodukt och slipa i den våta epoxin med 40-papper. På så vis binds epoxin till metalliskt bly istället för till det oxidskikt som bildas i stort sett omgående.

 

Samma metod bör funka tillräclkigt bra även på en stålköl.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipar bort rost på järnköl med en sån där "stålborste" till skruvdragaren. De finns i olika varianter så man kan prova sig fram - ytan på själva kölen som man ska spackla på kan ju med fördel vara lite ojämn - med borst istället för sandpapper så tycker jag det är lättare att komma ner i alla gropar som rosten har skapat utan att behöva slipa ihjäl sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...