Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Pellen75

Koppla in Mente Marin

Rekommendera Poster

Hej,

 

Finns någon/några här som kopplat in Mente Marin till befintligt trimplan?

 

Skulle börja med detta idag men vi har våra trimplan kopplade till standardbrytare och till dessa går 6 kablar per brytare.

Är osäker på hur jag kopplar dessa.

Vi har hydaliska trimplan från Bennet.

Bifogar bild

 

Antar att röd, grön, gul och blå går till 3-6 enligt kopplingsschemat från Mente Marin.

Men har ni dragit nya kablar till jord respektive +?

 

Hur har ni kopplat?

 

Mvh Henrik

post-108886-1587626_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden blev visst upp och ner, gick inte att ladda upp bild från paddan...

Men syns nog ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en annan tråd kring detta på forumet, där kan du nog finna en del svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en annan tråd kring detta på forumet, där kan du nog finna en del svar

Tack men jag har sökt och inte blivit klokare...

Såg ett inlägg idag om att koppla bort styrboxen, kanske det som är lösningen (?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du styrbox ska den enligt svar i andra trådar kopplas bort har du inte det är det "bara" att koppla enligt schemat som medföljer för dina trimplan samt att den ska ha + och -

 

Du måste lokalisera vilka kablar som styr respektive trimplan upp och ner, sen kollar du i instruktionen som följde med i paketet så ser du hur det ska kopplas.

 

Jag kopplade in min panel mot elektriska instatrim förra helgen, nu väntar man med spänning på funktionen.

Tycker inte man hör så mycket om dessa längre? Såg en del båtar på mässan med mente installerat original.

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du styrbox ska den enligt svar i andra trådar kopplas bort har du inte det är det "bara" att koppla enligt schemat som medföljer för dina trimplan samt att den ska ha + och -

 

Du måste lokalisera vilka kablar som styr respektive trimplan upp och ner, sen kollar du i instruktionen som följde med i paketet så ser du hur det ska kopplas.

 

Jag kopplade in min panel mot elektriska instatrim förra helgen, nu väntar man med spänning på funktionen.

Tycker inte man hör så mycket om dessa längre? Såg en del båtar på mässan med mente installerat original.

 

Mvh Johan

Hej Johan,

 

Tack för input.

Det är nog detta som gjort mig konfunderad, har ingen tjusig EIC Display. Bara två enkla vippbrytare så jag tog för givet att det var bara att byta dessa men mängden kablar in i respektive brytare satte grillor i huvudet... Gissningsvis borde väl det inte finnas någon styrbox då jag saknar enheten som den kopplas mot.

Men, ska ut till båten igen imorgon och kolla.

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du följer kablarna, dom är byglade så att samma kabel går till mer en ett kontakt så ser du att det egentligen bara är 6 kablar dit.

2 st är plus och minus, de övriga är de som styr trimplanen.

Jag använde den plus och minus som var till knapparna att stömmata mente-marin panelen, det fungerar utmärkt på min Aquador 26.

 

Bernte

Hej Bernte,

 

Har också en Aquador 26 så det borde vara samma.

Vart placerade du din Mente Marine styrenhet?

 

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du följer kablarna, dom är byglade så att samma kabel går till mer en ett kontakt så ser du att det egentligen bara är 6 kablar dit.

2 st är plus och minus, de övriga är de som styr trimplanen.

Jag använde den plus och minus som var till knapparna att stömmata mente-marin panelen, det fungerar utmärkt på min Aquador 26.

 

Bernte

Redigerad av Bernte-AQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft möjlighet att testa den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade den förra året och den fungerar precis som tänkt, man behöver aldrig röra den

Det tar några sekunder innan den rättar upp båten efter ändrad kurs eller att någon flyttat på sig.

Jag är helt nöjd.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här blev det

Har ganska fullt på samma plats, se bild.

Går såklart att flytta något men har plats ovanför reglaget till trim av drevet vilket känns logiskt, se bild två.

post-108886-0-28643500-1492957830_thumb.jpg

post-108886-0-82962000-1492957388_thumb.jpg

Redigerad av Pellen75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lokaliserat de fyra kablarna samt plus/ström kabeln så det är glasklart :)

Finns ingen minuskabel fram till brytarna men det tänker jag dra en till kopplingsplint med minus.

 

Enda oklara är att plus/strömkabeln går tillsammans med övriga kablar till aktern och trimplanen, men denna kabel är även ansluten till en orange kabel som i sin tur går till en svart liten box.

Vad är denna svarta box, och kan jag gå hoppa över den?

 

Bifogar bild.

Grön pil = Pluskabel (röd) till brytarna

Röd pil = Orange kable som sitter ihop med den röda kabeln och går till svart box (i blå ring).

 

 

post-108886-0-80996200-1492959255_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att boxen tar upp trimplanen när du slår av tändningen, i så fall ska den bort.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog skippade engbo panelen, jag styr ankarspelen med de två knapparna som syns längst upp till höger.

Den med pilar upp och ner, den till vänster om pilarna väljer man vilket spel som ska manövreras, den har tre lägen mitten av sen för eller akter ankarspel.

Det var ju två strömbrytare för innerbelysingen, jag tyckte det var onödigt så ja la allt på en brytare, och fick en ledig plats för ankarspels väljarnappen på det viset.

Jag satt engbo panelen innanför luckan till stuvfacket vid ankarspelet, kan var bra att kunna manövrera lokalt där ibland.

/Bernte

post-101885-0-76868600-1492970341_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tar ni plussen ifrån? Jag har min ligger på förbrukningens huvudbrytare. Känns lite dumt. Borde ju bara gå när man slår på tändningen. Men har inte hittat nåt bra punkt på kad42:an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog skippade engbo panelen, jag styr ankarspelen med de två knapparna som syns längst upp till höger.

Den med pilar upp och ner, den till vänster om pilarna väljer man vilket spel som ska manövreras, den har tre lägen mitten av sen för eller akter ankarspel.

Det var ju två strömbrytare för innerbelysingen, jag tyckte det var onödigt så ja la allt på en brytare, och fick en ledig plats för ankarspels väljarnappen på det viset.

Jag satt engbo panelen innanför luckan till stuvfacket vid ankarspelet, kan var bra att kunna manövrera lokalt där ibland.

/Bernte

 

Snyggt Bernte!

 

Ibland måste man att tänka utanför boxen.

Kommer nog att göra något liknande. Jag får två tomma platser på knappraden till vänster om ratten så ett alternativ är att lägga ankarspelen där. Ger bättre översikt vid användandet när man slipper stå lutad neråt (har dock fjärrkontroll så det är väl inget jätteproblem...)

Vad är fördelen med en knapp som anger vilket ankarspel du vill använda? Alternativet hade varit att ha två knappar med en knapp med pilar för respektive ankarspel. Kan tänka mig att båda är avstängda när den strå i mittenläge.

 

Att flytta Engbo panelen bak är riktigt smart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tyckte det var bra att kunna stänga av så att man inte manövrerar spelet av misstag om man kommer åt fel knapp, nu är det ju två saker som måste ske.

Jag har en kombinerad färr "pirat" som jag kör bogpropp och ankarspel med, tog en standard fjärr + mottagare och satte på några symboler och lite klarlack över, det blev ganska bra och tydligt.

Men det käns rätt att ha en kontrollpanel nära ankaret ändå.

 

/Bernte

post-101885-0-28793500-1493063948_thumb.jpg

Redigerad av Bernte-AQ
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej landgren, jag installerade den förra året och mitt minne är tydligen kort.

Men när jag tänkt på det en stund så är jag ganska säker på att jag tog ström från en ledig automatsäkring i elcentralen där framme,  jag har inte tänkt på att lägga den på tändningen.

När båten ligger still slocknar mente panelen men jag har inte kollat hur mycket viloström den drar.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så, inkopplat idag.

Tack för input. Jag valde dock att sätta den ovan trimreglaget till drevet (som min tanke var från början).

Framförallt två skäl till det.

1) Betydligt enklare installation då kablar bara behövdes flyttas och jag behövde inte koppla ur och flytta något annat för att få plats.

2) Den sitter nu nästan i synfältet och vid övriga reglage om man vill se hur den jobbar eller manuellt ändra planen.

 

Nackdelen är att det är lite trång då Garmin tar stor plats, det är dock inga problem att kommma åt.

Helst skulle jag vilja flytta Garmin något men det får bli senare...

 

Har inte provat då trimplanen inte kan röra sig fritt pga bockarna båten står på men systemet startar och det är kopplat enligt instruktion så det ska nog bli bra.

 

Landgren. Jag har inte heller strömmen kopplat via tändningen, ligger på översta brytaren (Serv) tillsammans med t.ex. vindrutetorkare, Garmin mm.

post-108886-0-71091900-1493564130_thumb.jpg

post-108886-0-81782500-1493563805_thumb.jpg

Redigerad av Pellen75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla in min mente i en aquador 28 c,blev som en annan båt när man provkörde.Mycket bra investering :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...