Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jan_af_lisoe

ny Lowrance instrument, blir galen!

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon kan ge mig ett vettigt råd på mitt problem som gör mig helt galen. Köpte nyligen en Lowrance elite ti med 9 tums touch skärm. Kopplade den till 12 V batteri men fick inte igång touch skärmen. Testade med flera batterier och alla låg mellan 11,8 och 12,4 volt. Åkte till Återförsäljaren, de kopplade den där de hade sitt demoex och touchskärmen funkade hur bra som helst. Stod där själv och i en kvart slog på och av och skärmen funkade som den skulle varje gång.

Kom till landet i kväll, kopplade in Lowrance och touchskärmen funkar inte alls. När jag skrivit inte funkar så menar jag reagerar inte på fingrarna, för skärmen lyser som den ska och instrument reagerar på knapptryckningar, men nästan alla kommandon ska ges via touchskärmen.

 

Någon som har idéer eller tips? En annan observation är att jag rycker att skärmen fladdrar till ibland när jag startar instrumentet.

 

Jag vill verkligen vara säker att det inte är hanteringsfel från min sida innan jag åker igen till Återförsäljaren och ber att byta mot en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska själv svara på min fråga då jag löste mysteriet själv - när jag kopplade Lowrance till en 220/12 V omvandlare som visade från 13,5 V och högre så funkade touchskärmen. Enligt datablad så ska den funka från 10,0 volt.

 

Det blir ett nytt besök hos Återförsäljaren och ska be dem att byta ut den här och ska be att testa den nya mot något av deras batterier. För den ska funka även med avstängd motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska själv svara på min fråga då jag löste mysteriet själv - när jag kopplade Lowrance till en 220/12 V omvandlare som visade från 13,5 V och högre så funkade touchskärmen. Enligt datablad så ska den funka från 10,0 volt.

 

Det blir ett nytt besök hos Återförsäljaren och ska be dem att byta ut den här och ska be att testa den nya mot något av deras batterier. För den ska funka även med avstängd motor

 

Du ska kanske även göra en koll av anslutningar och kablar till plottern så du inte har någon dålig anslutning som skapar ditt stora spänningsfall. Hur gammalt är batteriet? 10V med avstängd motor tyder på att något är fel i ditt elsystem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska själv svara på min fråga då jag löste mysteriet själv - när jag kopplade Lowrance till en 220/12 V omvandlare som visade från 13,5 V och högre så funkade touchskärmen. Enligt datablad så ska den funka från 10,0 volt.

 

Det blir ett nytt besök hos Återförsäljaren och ska be dem att byta ut den här och ska be att testa den nya mot något av deras batterier. För den ska funka även med avstängd motor

 

Du ska kanske även göra en koll av anslutningar och kablar till plottern så du inte har någon dålig anslutning som skapar ditt stora spänningsfall. Hur gammalt är batteriet? 10V med avstängd motor tyder på att något är fel i ditt elsystem.

 

 

Hur läser du Lintott?

 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ska själv svara på min fråga då jag löste mysteriet själv - när jag kopplade Lowrance till en 220/12 V omvandlare som visade från 13,5 V och högre så funkade touchskärmen. Enligt datablad så ska den funka från 10,0 volt.

 

Det blir ett nytt besök hos Återförsäljaren och ska be dem att byta ut den här och ska be att testa den nya mot något av deras batterier. För den ska funka även med avstängd motor

 

Du ska kanske även göra en koll av anslutningar och kablar till plottern så du inte har någon dålig anslutning som skapar ditt stora spänningsfall. Hur gammalt är batteriet? 10V med avstängd motor tyder på att något är fel i ditt elsystem.

 

Hur läser du Lintott?

 

 

/B

 

Även om det blev lite läsfel så ligger det något i vad Lintott skriver.

 

Kolla vilken spänning du har där du ansluter instrumentet när instrumentet är påslaget.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter batteriet du änvänder i båten eller står det löst?

Med Lowrance touchskärmar är det A och O med ordentlig jordning.

Om du har batteriet löst så behöver du lösa så att minus även är jordad.. /Henke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Henne, förstod inte din synpunkt. Batteriet står hemma på bordet och jag ansluter plus till plus och minus till minus. Samma sak när jag använder AC,/dc omvandlare. Vilken jordning tänker du på? Kan jag göra något mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Henkee,du är ett geni... Gjorde ett nytt experiment och kopplade batteriets minuspol till husets jordning! Och kan du tänka dig touchskärmen funkade. Hade inte gjort det själv så skulle aldrig tro på det. Batteriet visade 11,85 volt. Kopplade jord fram och tillbaka och vid kopplad jord funkade skärmen och utan koppling gjorde den inte det!

 

Det betyder att skärmen kommer att funka när båten ligger i sjön, men inte på land utan jordspett.

 

Tack ännu en gång!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Simrad NSS och en B&G Vulcan. Båda körde jag på skrivbordet hemma från ett nätaggregat inställt på 13,5. Inget annat är fn anslutet men båda fungerade vid 9,1V. Zoom, pan, menyfunktioner. Vid 9,0V startade B&G om men med 9,1V gick det att starta igen.

Det är inte samma apparater som TS men det är ganska troligt att det ska fungera utan problem med 10V. Prova med ett annat nätaggregat och utan batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Såg att du löst det med jord till eluttaget. Tänkte ändå tipsa om att om man inte har möjlighet att jorda eluttag funkar det att hålla fingret mot batteriets eller annan strömkällas minuspol.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att du löst det med jord till eluttaget. Tänkte ändå tipsa om att om man inte har möjlighet att jorda eluttag funkar det att hålla fingret mot batteriets eller annan strömkällas minuspol.

 

 

Den metoden lärde mig i söndags en kollega som är duktig på analog design. Så jag kopplade en extra sladd från batteris minuspol till under kläderna så det blev ´'jordat' och samtidigt hade bägge händerna fria.

 

Tur med all kunskap som finns här på forumet, synd att inte Återförsäljaren kunde berätta det för mig !!!! Skall kanske maila dem så de kan upplysa ev. desperata kunder i framtiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...