Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Zephyrlius

Köpsug/köpråd Sea ray familjebåt

Rekommendera Poster

Har börjat få ett enormt båtsug men tänker nog hålla mig till hösten och passa på när priserna är lite låga.

 

Men tänkte att jag ville bolla lite ideer med folk som har erfarenhet kring detta.

 

Har fastnat för Sea Ray som märke men kan inte riktigt sätta fingret på vilken modell jag vill ha (Har inte varit och klämt och känt på någon än)

 

Men lite krav finns samt begränsningar

 

Ser helst att båten kostar runt 300.000kr, Absolut max är 500.000kr.

 

Söker en modell som har dinett nere i kabinen. ser helst att man kan sova 2 vuxna och 2 barn där det finns separata sovplatser till barnen.

 

Helst med fullängd så det även fungerar när dom växer.

 

Har fastnat lite för Sea ray 270 av nyare modell men har förstått att dinetten endast har plats för ganska korta individer?

 

Alltså en modell med sovplats för 4 vuxna fördelat på 3 sovplatser.

 

Har ganska stor båtvana samt god kunskap om underhåll, behöver mer tips på bra modell och årgång.

 

Även andra märken är av intresse om dom uppfyller kravspecen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Bayliner 2855 eftet -01, typ samma planlösning men dörr (hytt) till midcabin.

Kvaliten är samma som en sea ray vid den årsmodellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du börjar fundera mer så skall du förvissa dig om att du kan få en båtplats utan flera års väntetid,

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Bayliner 2855 eftet -01, typ samma planlösning men dörr (hytt) till midcabin.

Kvaliten är samma som en sea ray vid den årsmodellen.

 

Att jämföra Bayliner med Sea Ray och säga att dessa är likvärdiga är helt åt helv felaktigt

Det skiljer väldigt mycket i kvalité

Hela uppbyggnaden skiljer samt att sjöegenskaperna är mycket bättre hos en Sea Ray jämfört med en Bayliner

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gällande båtplats och vinterförvaring är det inget problem.

 

Jag har kollat lite på Bayliner men känner inte riktigt att dom faller mig i smaken, iaf inte 2855 eller 285. Dom har dock trevlig planlösning efter 2011 tror jag det är dom ändrade...

 

Finns Flybridgebåtar jag älskar planlösningen på hos dom men saknar plånbok för, typ 3488 och 3788 

 

Men då blir det nog lite för dyrt för min smak.

 

Men om vi går tillbaka till Sea Ray modeller så tycker jag att det är ganska svårt att få en bra bild av storleken man behöver.

 

Det jag egentligen vill är att ha en så liten båt som möjligt men samtidigt tillräckligt stor för att ha 3st  vuxenbäddar samt att den har dinette i kabinen. Om det finns ett handfat med plats för kyl ovan kabinen vore det bra också.

 

Gällande Sea Ray modeller tycker jag faktiskt dom har lyckats med designen ända sedan 1989 men vad säger ni om att köpa en lite äldre modell?

 

 

Redigerad av Zephyrlius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att även nyare sea ray har klart högre upplevd kvalitet än bayliner.

Om du vill bädda även dinetten måste du nog uppåt 35-40fot om en vuxen ska få plats.

Främre bädden är fullstor från26fot, men trevligt med bredden som breda varianten av 270 har. Går att göra nödplatser under kapellet också om man bäddar upp solbädden (och sätter igång värmaren)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey! Sea Ray 270 den breda modellen med dinette känns ju som en perfekt båt men typiskt att dinetten inte är fullstor längd på.

 

Att behöva gå upp till 35-40ft känns väldigt stort och svårt med min prisnivå.

 

Sen känns det mest som allt annat växer inte sovutrymmen på båtarna. 

 

Får hålla ögonen öppna så jag får en bättre bild av vad jag egentligen vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dom är fina men hur är dinetten på dom när manbäddar den hur stor blir den?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en stor stickkoj där kan man ligga 2-3 vuxna säkert 2 vuxna när man bäddar ner bordet och en stor bädd för 2 vuxna fram på modellen som kom 1999 . Min var 1994  där kunde man lätt ligga några fram också . Men för 2 vuxna och några barn är det inga problem gott om plats och stuv utrymmen .

Torgny . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi skulle köpa båt för 5 år sedan så tittade vi på flera Sea Ray i 28-30 fots klassen. Många väldigt fina båtar. Tyvärr föll dom på att takhöjden nere i båten var för låg, speciellt vid "köksbänken". Flera av båtarna hade en layout där "köksbänken" var så långt föröver att taket sluttade för mycket där.
Det slutade med en Bayliner 2855 i alla fall efter mycket tittande. Både jag och sambon är runt 190 långa.

 

Tänkte som input ifall du inte vart ombord på någon av dessa båtar ännu. Annars är många Sea Ray-båtar väldigt fina.

 

/Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en stor stickkoj där kan man ligga 2-3 vuxna säkert 2 vuxna när man bäddar ner bordet och en stor bädd för 2 vuxna fram på modellen som kom 1999 . Min var 1994  där kunde man lätt ligga några fram också . Men för 2 vuxna och några barn är det inga problem gott om plats och stuv utrymmen .

Torgny . 

 

Okej, då vet jag, ja den äldre när man kollar känns ju faktiskt som den har bättre planlösning därinne

 

När vi skulle köpa båt för 5 år sedan så tittade vi på flera Sea Ray i 28-30 fots klassen. Många väldigt fina båtar. Tyvärr föll dom på att takhöjden nere i båten var för låg, speciellt vid "köksbänken". Flera av båtarna hade en layout där "köksbänken" var så långt föröver att taket sluttade för mycket där.

Det slutade med en Bayliner 2855 i alla fall efter mycket tittande. Både jag och sambon är runt 190 långa.

 

Tänkte som input ifall du inte vart ombord på någon av dessa båtar ännu. Annars är många Sea Ray-båtar väldigt fina.

 

/Robban

 

Tackar, bra med all input man kan få.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känns som att lite större båt nog är det som skulle passa bäst.

 

Bayliner 3055, 305

Sea Ray 310, 330

Maxum 3000 SCR

 

Modeller som skulle passa helt perfekt när man kollar på planlösningen.

 

Dock blir det svårt att hamna runt 300kkr då blir det nog snarare runt 500kkr.

 

Men kanske är bättre att köpa en stor direkt.

 

Om man kollar på dom modeller jag nämnt ovan eller liknande båtar var hamnar man i underhållskostnader?

 

Jag menar inte båtplats och vinterförvaring utan mer vad ni lägger på att hålla båten i samma skicka eller hela tiden förbättra, alltså att den inte går bakåt.

 

För egen del kommer jag nog utföra all motorrelaterad service och reparationer själv.

 

Har läst runt lite på olika forum och folk skriver ofta 10% av båtens värde vilket i dessa fall skulle innebära 50kkr per år i kostnader, anser ni det rimligt? Känns ju lite högt i min värld men det kanske är vad man ska budgetera för?

 

 

 

Redigerad av Zephyrlius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båt ekonomi.pdf

 

Bifogar en liten kalkyljag gjort så får ni gärna kommentera.

 

Kunde tyvärr inte bifoga excelblad så det fick bli PDF

Redigerad av Zephyrlius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt ekonomi.pdf

 

Bifogar en liten kalkyljag gjort så får ni gärna kommentera.

 

Kunde tyvärr inte bifoga excelblad så det fick bli PDF

Jag la hutlöst mycket på att byta Bälgar/växelvire så kanske vore bra om bälgar är med? Är ju någgot som ska bytas med intervall.

 

Övriga kringkostnader på 500 kr upplever jag som blygsamt, skulle själv uppskatta till 1500-2000 kr. Ny tampar,hook and more, flytvästar eller övrig inredning...

 

Jag själv ligger 10-15 dagar i gästhamn men ser ju olika ut. Ca 200-300 kr natt.

 

Sjöräddningssällskapet?

 

I övrigt en grymt bra sammanställning. Stämde bra över det stora hela med min egna kalkyl.

 

Mvh

 

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sea Ray 330 -97'a som du gärna får titta på om du har vägarna förbi Trollhättan (inte till salu).

 

Angående din kalkyl så tror jag att 30 år är över medellivslängd på en motor även om jag har haft äldre motorer än så. Pratar man en båt med 2 spisar så räcker inte 300000 till byte heller tror jag.

Jag rekommenderar att söka efter en båt med raka axlar, det är ofantligt skönt att slippa drev. Jag har meckat med både Penta- och Merceuiserdrev och saknar det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tackar för input. Lägger upp en ny kalkyl ifall den är av intresse för andra.

 

Båt ekonomi.pdf

 

Lade till sjöräddningssällskapet, ändrad tid för motor samt högre pris, lite gästhamnsavgifter samt höjde övrigtkostnaderna.

 

Lade även in bälgbytesmaterial. Om man inte gör jobbet själv får man ju även räkna in arbetstid där och då blir det dyrare.

 

Tack för erbjudandet att kolla på din båt, det hade varit trevligt men har ganska långt till Trollhättan.

 

Bifogar även en kalkyl jag gjorde på typ en Sea Ray 270 eller Bayliner 2855 ifall den är av intresse för någon. Även den får ni gärna komma med åsikter på.

 

Båt ekonomi mindre.pdf

Redigerad av Zephyrlius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat få ett enormt båtsug men tänker nog hålla mig till hösten och passa på när priserna är lite låga.

 

Men tänkte att jag ville bolla lite ideer med folk som har erfarenhet kring detta.

 

Har fastnat för Sea Ray som märke men kan inte riktigt sätta fingret på vilken modell jag vill ha (Har inte varit och klämt och känt på någon än)

 

Men lite krav finns samt begränsningar

 

Ser helst att båten kostar runt 300.000kr, Absolut max är 500.000kr.

 

Söker en modell som har dinett nere i kabinen. ser helst att man kan sova 2 vuxna och 2 barn där det finns separata sovplatser till barnen.

 

Helst med fullängd så det även fungerar när dom växer.

 

Har fastnat lite för Sea ray 270 av nyare modell men har förstått att dinetten endast har plats för ganska korta individer?

 

Alltså en modell med sovplats för 4 vuxna fördelat på 3 sovplatser.

 

Har ganska stor båtvana samt god kunskap om underhåll, behöver mer tips på bra modell och årgång.

 

Även andra märken är av intresse om dom uppfyller kravspecen.

jag köpte en Nimo 27 i höstas, titta även på en sådan. Den har vad du eftersträvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Sea Ray 270 SD från år 2000, har ägt den sedan 2015.

Vi är 2 vuxna och 2 barn (16 och 13 år), och det funkar bra. Nu ligger vi sällan ute mer än 1-3 nätter åt gången.

Överlag tycker jag det är en mycket bra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...