Jump to content
Monday 06 February 2023
Sign in to follow this  
neubert

Dieselvärmare

Recommended Posts

Hej!

 

Tänkte dela med mig av den erfarenhet jag fått av dieselvärmaren i nya båten. Kanske är detta allmänt känt men inte för mig som är en ovan värmarmekare så hoppas kunna ge någon tips för framtiden,

 

Värmaren är en Ardic 091-D som är vattenburen och är ihopkopplad med motorn, varmvattenberedaren och ett värmepaket med fläkt som blåser in varmluften i båten. I helgen när vi sov i båten med ca -2 grader utomhus vaknade jag vid 02.30 av att jag tyckte jag kände dieselavgaser. For upp och konstaterade att en ljus dimma fyllt akterdäcket innanför kapellet. Öppnade luckorna så jag kom åt värmaren och konstaterade att det blev någon slags baktändning där avgaserna pulserade ut vid friskluftsinsuget, dvs. innan brännkammaren. En halvmeter bredvid suger värmepaketet in luften som värms upp och blåser in i båten så därav lukten av avgaser i förpiken.

 

Stängde av och la mig för vi hade ändå varmt under täckena men kunde inte somna om då jag blev irriterad på varför det blivit som det blev... Så vi kl. 03 började jag skriva isär värmaren och konstaterade att värmeväxlare var väldigt sotig. Eftersom jag var ute i skärgården ville jag inte montera isär den då den är kopplade till motorns kylsystem då jag inte var säker på hur mycket glykol som skulle gå förlorat. Petade med en svetstråd och lyckades skrapa rent lite i växlaren så gott jag kunde och monterade ihop igen. 

 

Klockan var då 6 på morgonen men värmaren hoppade igång utan att ryka bakvägen så jag nöjde mig så för tillfället. Väl hemma i hamn så plockade jag isär allt igen och tog hem värmeväxlaren och gjorde rent den från all sot som var en hel del... 

 

Väl när allt hoppade igång efter rengöringen så kom wow-upplevelsen. Värmaren lät knappt ett dugg! Jag som några dagar innan denna händelse googlat på ljuddämpare för insuget då grannbåtarna i sommar säkerligen hade blivit störda av ljudet. 

 

Så jag kan nöjt säga att rengöringen av värmeväxlaren blev ett riktigt lyckat projekt! Hur länge den kommer hålla sig så här vet jag inte men jag kommer definitivt reagera långt tidigare på ljudet av att den börjar sättas igen då jag nu vet hur lite den kan låta vilket jag inte kunde från början då båten för mig var ny.

 

Hoppas denna historia kan vara till hjälp för nån mer!

/N

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du får in avgaser bakvägen via friskluftinsuget vid baktändning så vill jag nog påstå att du förutom att lösa problemet med värmaren behöver se över intagen av friskluft så att dessa är ordentligt separerade.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har helt rätt! Skissar på en y-koppling där det är ställbart att köra mellan uteluft och återluft inne från båten. Idag tas luften direkt under akterdäcket där all annan utrustning sitter inklusive värmaren.

 

Hoppas att med återluften kunna få upp värmen lite snabbare då det är knappt det räcker till vid 0 grader om man inte höjer stegen på fläkten viket i sin tur låter väldigt mycket samt drar 7 ampere...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan ordna så att du under uppstart kan köra recirkulation på luften men sen bör du gå över på enbart friskluft annars ökar luftfuktigheten snabbt inne i båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...