Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Marina95

Problem med lanterna

Rekommendera Poster

Min förra båt hade elektrifierats av en (växelströms)-elektriker. Blå är minus, brun, vit, grön mm är plus. Men jag utgår aldrig från att kablarna har rätt färg, jag kollar med instrumentet, det tar bara några sekunder. Under en praktik i skolan ville de att jag skulle byta handske på en kabel. Blev det rätt? Nä, de hade använt röd som fas och jag var lärd att röd=jord (på den tiden). Sen dess mäter jag alltid.

 

Nya kablar märker jag alltid med lite krympslang, röd och blå. Lite inkonsekvent men det funkar för mig. Dessutom står det tydligt i min central.

 

Jag gör inga eljobb åt andra, däremot får jag kolla eller leta fel. Det är ofta en kul utmaning. Och jag lovar, jag har sett allt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu var felet åtgärdat efter mycket om och men. När jag försiktigt drog ur kabeln så gick plusledaren av direkt, så den hade nog inte hållits ihop av mer än någon enstaka tråd. Drog ur alla ledarna, ersatte den som var dålig och drog en krympslang runt alltihop för att motverka att samma sak händer igen. Samtidigt höll kabeln i ganska exakt 40 år, så krympslangen kanske var lite överambitiöst.

 

Tackar för alla råd och tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...