Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
krille_79

Montering av utombordare själv (4-takt)

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har beställt en ny motor till min båt,

Yamaha 50hk 4-takt

 

Jag har fått riktpris på 6000-12000 för montering av motorn. Tycker detta låter dyrt?

Jag kommer få med alla tillbehör som reglage, vajrar, propeller, instrument, startspärr, batteri till motorn vid leverans av denna.

 

Det jag behöver hjälp med är själva monteringen. Är det svårt att ge sig på detta själv? (att motorn är tung vet jag)

 

Det finns redan skruvhål i akterspegeln sedan tidigare motor, brukar det vara samma bultmönster på motorerna?

 

( Motorn är köpt direkt från "grossist" och inte från marinan jag varit i kontakt med för montering)

 

 

Tacksam för synpunkter

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara vet höjden den ska sitta på så kan det ju inte vara så svårt? borra och skruva, ev. tätning i hålen för att skydda akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En baggis, jag monterade min 300hk själv:-)

Hålen brukar stämma mellan dom olika tillverkarna så hålen stämmer troligen.

 

Mvh

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det har suttit en långriggad mercury 30hk 2-takt på båten, Nu ska jag på med en långriggad Yamaha 50hk.

Då borde ju min nya motor komma på rätt höjd automatiskt när det är samma rigglängd eller tänker jag fel.

 

Det jag mest är osäker på är det här med varvräknare och startspärr. Brukar det bara vara att plugga in på motorn eller hur funkar det tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vet exakt vad du har beställt så går du in på nätet och kollar hur monteringen ser ut, det är helt möjligt att 30 hk Mercury hade skruvhål på andra ställen är 50 hk Yamaha. Så var det när jag bytte från 30 hk Yamaha till 40 hk Tohatsu (med PT&T). Så det gällde att fylla igen gamla hål med plastic padding (långt över vattenytan) och borra nya.

 

Jag köpte Biltemas motorlyft till jobbet, kostade 1500:- då, idag kring 2000:-.

 

Rigglängder kan skilja, det måste du också läsa i instruktionen, lång rigg är inte alltid 52 cm, skulle säga att det är minst 52 cm.

 

Det är inte svårt att montera motorn, men man måste vara mycket noggrann. Instrument har standard kablage så inga problem att få det rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menade är att kablarna är förberedda för att det skall vara enkelt att koppla rätt, t.ex rosa hona till rosa hane, grön hona till grön hane, osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver välja höjd innan montering. Min motor sitter 50-60mm över botten och det är kanske lite offensift för de flesta, men många monterar i mitt tycke motorn för lågt.

Mitt råd är att läsa på angående hissning och monteringshöjd och sen ta ställning.

 

Efter detta är det dags att kolla hålbilden som i de allra flesta fall stämmer då det finns standard.

 

Är sedan plyfan(eller vad det nu sitter som distans) ok är det bara att täta och skruva fast.

 

Kabelhärvor mm är nomalt mycket enkla att montera.

 

Jag monterade min Mercury 200 v6 själv, då installationskostnaden skulle blivit astronomisk sett till båtens värde. Jag renoverade då också infästningen med ny platta osv och jag är mycket nöjd med resultatet:)

 

Det är mer ett stort jobb, än ett svårt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver välja höjd innan montering. Min motor sitter 50-60mm över botten och det är kanske lite offensift för de flesta, men många monterar i mitt tycke motorn för lågt.

Mitt råd är att läsa på angående hissning och monteringshöjd och sen ta ställning.

 

Efter detta är det dags att kolla hålbilden som i de allra flesta fall stämmer då det finns standard.

 

Är sedan plyfan(eller vad det nu sitter som distans) ok är det bara att täta och skruva fast.

 

Kabelhärvor mm är nomalt mycket enkla att montera.

 

Jag monterade min Mercury 200 v6 själv, då installationskostnaden skulle blivit astronomisk sett till båtens värde. Jag renoverade då också infästningen med ny platta osv och jag är mycket nöjd med resultatet:)

 

Det är mer ett stort jobb, än ett svårt...

Hej

Tack för svaret.

Det här med att höja motorn förstår jag mig inte riktigt på. Motorn måste väl hänga på akterspegeln, höjer jag motorn måste jag då inte höja akterspegeln eller tänker jag fel.

( Jag vet att det brukar finnas fler skruvhål i motorfästet på motorn men ska man inte välja det som passar när motorn hänger på akterspegeln?)

Kan lägga upp en bild på akterspegeln sen idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En utombordsmotor ”ska” monteras så att antikavitationsplattan är i nivå med båtens botten.

_279_m.jpg

 

Men om man istället monterar motorn så att den sitter lite högre upp, så kan man tjäna både fart, bränsleförbrukning och köregenskaper. Men vi pratar om en eller ett par centimeters höjning och det är vanligt att man måste byte till en annan propeller i samband med höjningen.

 

Edit: hittade en bättre bild

progressive-engine-height.jpg

Redigerad av Kalle_Anka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En utombordsmotor ”ska” monteras så att antikavitationsplattan är i nivå med båtens botten.

_279_m.jpg

 

Men om man istället monterar motorn så att den sitter lite högre upp, så kan man tjäna både fart, bränsleförbrukning och köregenskaper. Men vi pratar om en eller ett par centimeters höjning och det är vanligt att man måste byte till en annan propeller i samband med höjningen.

 

Edit: hittade en bättre bild

progressive-engine-height.jpg

Hej

Jo jag är med på varför man höjer, men behöver man inte höja akterspegeln för att få upp motorn, motorn ska väl vila på akterspegeln.

 

Min båt har en liten köl, ska antikavitationsplattan sitta i höjd med den eller precis i höjd för båtens båtten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, motorn vilar på de fyra genomgående bultarna, inte på ovankant av akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt och vilka farter pratar vi om? Hissningen görs för att minska växelhusets yta under vattnet då det bromsar kraftigt i högre farter. Man kan också vid hiss byta propeller till en som passar bättre för att sitta högt och på det sättet ytterligare optimera det hela.

 

Vad som är en optimal montering beror på skrovform, tänkt hastighet mm.

 

Jag hade(baserat på att du nämner köl och därför sannolikt har ett skrov för max ca 30knop) monterat motorn med kavitationsplattan 1-3cm över botten(inte kölen).

 

Hålen bör som sagt stämma, men plyfaskivan mm bör kontrolleras och ev bytas. Du vill ju snygga till allt nu när du har chansen, så motorn kan sitta stabilt och bra under många år utan krångel.

 

Jag fick siffror över 15000kr för montering av min motor. Jag gjorde det då själv istället under en vecka och är mycket nöjd med resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redigeringsfunktionen fungerar inte...

 

Min tanke var att skriva att jag hade monterat motorn på 1-2cm höjd.

 

I de relativt låga farterna är inte hissning lika viktigt för fart, men man får en mer lättstyrd båt som drar något mindre bränsle och går lättare i sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redigeringsfunktionen fungerar inte...

 

Min tanke var att skriva att jag hade monterat motorn på 1-2cm höjd.

 

I de relativt låga farterna är inte hissning lika viktigt för fart, men man får en mer lättstyrd båt som drar något mindre bränsle och går lättare i sjön...

 

 

Hej

 

Nä det är ingen båt för hög fart: Ryds 480 RSI från -04, plattan på akterspegeln är i bra skick.

 

Båten ska användas till fiske och badbåt på sommaren. Startade tråden med frågan om man som lekman kan ge sig på att montera motorn själv.

Att hissa motorn var aldrig någon tanke utan jag vill bara få den i rätt höjd. Men kan jag montera den för att optimera

fart mm utan att byta propellern så är det klart jag gör det.

 

Tack för svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålbilden för bultarna genom akterspegeln ska följa en gemensam standard hos alla motortillverkare, så antagligen kommer de gamla bulthålen passa till din nya motor. :)

 

2012-12-20_015856_scan0007.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En relativt vanlig felmontering är att den som borrat hålen inte valt samma höjd för övre resp undre hål. Bultarna kan exvis sitta i de nedersta hålen där nere och i mitten där uppe. Man kan då enbart justera motorn något hål upp och ner istället för att kunna använda hela hålbilden.

 

En annan problematik är att vissa motorer har skåra för de undre bultarna, medan andra har hål även där. Min förra motor hade skåra vilket gjorde att de fuskat lite och borrat snett. Detta blev såklart ingen höjdare när den nya motorn skulle monteras och hålet satt 0,5 hål fel:(

 

En relativt händig person fixar detta utan problem. En lyftanordning underlättar dock arbetet enormt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyckades inte få med bilden

Redigerad av krille_79

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Hej

 

Nä det är ingen båt för hög fart: Ryds 480 RSI från -04, plattan på akterspegeln är i bra skick.

 

<..>

 

Törs du verkligen ha en 50 hk fyrtakt på RYDS 480 ?? Jag har också RYDS 480, fast S från 1995. Samma skrov, men min har större stuvfack, medan din har snyggare finish. Jag tycker att min 88 kg Tohatsu är i tyngsta laget, RYDS 480 med stora fyrtaktsmotorer ligger väldigt djupt ner med aktern. Jag vet att Atlantica försäkrar inte RYDS 480 RSI med mer än 30 hk motorer.

 

Jag monterade Tohatsun i 2:a hålparet, dvs höjd 18 mm. Det gav mig möjlighet att höja 18 mm till, 36 mm till eller sänka 18 mm. Tyckte monteringen blev perfekt. För att få hålen vinkelrätt köpte jag en borrjigg som säkrade rätta vinkar.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Nä det är ingen båt för hög fart: Ryds 480 RSI från -04, plattan på akterspegeln är i bra skick.

 

<..>

Törs du verkligen ha en 50 hk fyrtakt på RYDS 480 ?? Jag har också RYDS 480, fast S från 1995. Samma skrov, men min har större stuvfack, medan din har snyggare finish. Jag tycker att min 88 kg Tohatsu är i tyngsta laget, RYDS 480 med stora fyrtaktsmotorer ligger väldigt djupt ner med aktern. Jag vet att Atlantica försäkrar inte RYDS 480 RSI med mer än 30 hk motorer.

 

Jag monterade Tohatsun i 2:a hålparet, dvs höjd 18 mm. Det gav mig möjlighet att höja 18 mm till, 36 mm till eller sänka 18 mm. Tyckte monteringen blev perfekt. För att få hålen vinkelrätt köpte jag en borrjigg som säkrade rätta vinkar.

Hej

 

Ja båten kanske kommer bli lite baktung med denna motor, men har sökt och läst så mycket jag kunnat hitta på nätet angående motorstorlek på denna modell .

Det är ett flertal som kör med 40-50hk 4-takt på dessa båtar.

Ska man ut på öppet hav med dyningar och större vågor är det kanske inte så bra med baktung båt.

 

Jag har haft en Ryds 480S tidigare och på den satt det en 30 hk mercury 4-takt på 82kg + ett trollingfäste och en 5hk Suzuki vikt på detta ca 30kg så totalt runt 110-120 kg på akterspegeln ( 50hk 4-takt har en liknande vikt. Jag vet att det inte bara är vikt som spelar in utan motorstyrkan mot akterspegeln också.

Men eftersom jag inte hittat någon med negativa upplever med 50hk på den så känns det okej.)

 

Denna mercury på 30 hk hade inte en chans

att få båten i planing med 3-4 personer ombord trots att trollingmotor var borttagen. Jag sålde båten efter en säsong.

 

Tycker om modellen och den har bra med sittplatser trots att den inte är så stor.

Jag har lyssnat med folksam och dom godkänner denna motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 hk är för lite om man inte är ensam ombord, med 40 hk och stor cylindervolym kan jag dra en wakeboard samtidigt som jag har flera passagerare ombord.

 

Lycka till med monteringen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...