Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
CaptainKongo

Expanderplugg i rostfritt?

Rekommendera Poster

Vet någon var man kan köpa expanderplugg i rostfrittstål?

 

Ska montera fästen i sargen på båten där jag inte kommer åt från insidan, så skulle vilja få tag på rostfria expanderpluggar.

 

Har försökt med s.k. blindmuttrar med tryckluft, men det blev inte bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ganska säker på att det finns på välsorterade järnhandlare/bygghandlare, såg iaf några på den lokala XL-bygg. De kräver ju ett specialverktyg då de är så hårda men det kan man köpa billigt på biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu framgår det ju inte hur mycket du ska belasta fästena. Om belastningen är måttlig och du bara är ute efter ett fäste som inte korroderar så kan ju Rawlnut (gummiexpanderplugg) vara ett alternativ. Den stoppas in och skruven dras åt så gummit expanderar på baksidan. Skruven går att byta till RF. Pluggen går att dra ur efter utskruvning av spännskruven.

http://www.rawlplug.co.uk/products/lightweight-fixings/special-fixings/rawlnut-flexi-plugs/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu framgår det ju inte hur mycket du ska belasta fästena. Om belastningen är måttlig och du bara är ute efter ett fäste som inte korroderar så kan ju Rawlnut (gummiexpanderplugg) vara ett alternativ. Den stoppas in och skruven dras åt så gummit expanderar på baksidan. Skruven går att byta till RF. Pluggen går att dra ur efter utskruvning av spännskruven.

http://www.rawlplug.co.uk/products/lightweight-fixings/special-fixings/rawlnut-flexi-plugs/

De ska vara till ett räcke, så ganska stora belastningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var och handlade skruv på Siferts nyss och då passade jag på att fråga om de hade - eller kände till om det finns - molly eller liknande i rostfritt, men av de två jag talade med hade inte hört talas om att detta skulle finnas.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det två lösningar.

Antingen borrar man ett lagom stort, strategiskt placerar hål så att kommer åt att få in en förstärkning och kunna dra muttern. Sen ska hålet täckas vilket inte brukar vara svårt, tex ventilationgaller etc.

Alternativet är en rostfri plåt som man fäster i. Sen drar man fast plåten med pop eller mutternitar.

Själv föredrar jag lösning nr 1. Efter några år brukar man behöva "servicehålet".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var och handlade skruv på Siferts nyss och då passade jag på att fråga om de hade - eller kände till om det finns - molly eller liknande i rostfritt, men av de två jag talade med hade inte hört talas om att detta skulle finnas.

 

Mackey

 

Tack för att du frågade!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det två lösningar.

Antingen borrar man ett lagom stort, strategiskt placerar hål så att kommer åt att få in en förstärkning och kunna dra muttern. Sen ska hålet täckas vilket inte brukar vara svårt, tex ventilationgaller etc.

Alternativet är en rostfri plåt som man fäster i. Sen drar man fast plåten med pop eller mutternitar.

Själv föredrar jag lösning nr 1. Efter några år brukar man behöva "servicehålet".

 

Ja, det lutar åt lösning 1. Du kan jag dra fast bultarna ordentligt. Har kollat efter täcklock i plast, men ett ventilationsgaller blir bättre och snyggare. Bra tips! Tack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metallen i Rawlnut verkar vara mässing. Man kan kontakta tillverkaren på rawlinfo@rawlplug.co.uk om man vill fråga om det finns rostfritt / syrafast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...