Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JohanW79

Mercruiser 350 Mag

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har införskaffat en Bayliner 2855 med Mercruiser 350 Mag och Bravo tre drev.

I somras fick jag ibland fylla på drevolja i behållaren vid några tillfällen då larmet för låg nivå började tjuta.

 

Är detta normalt efter en tids körning? Jag kan inte se att det läckt något på utsidan av drevet vid påfyllning/tappningslocket tex. Vart tar oljan vägen?

Tacksam för lite bra info :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Jag har införskaffat en Bayliner 2855 med Mercruiser 350 Mag och Bravo tre drev.

I somras fick jag ibland fylla på drevolja i behållaren vid några tillfällen då larmet för låg nivå började tjuta.

 

Är detta normalt efter en tids körning? Jag kan inte se att det läckt något på utsidan av drevet vid påfyllning/tappningslocket tex. Vart tar oljan vägen?

Tacksam för lite bra info :)

 

Jag har samma uppsättning motor/drev och behöver så gott som aldrig fylla på drevolja. Vid något tillfälle har nivån i behållaren sjunkit något så jag har toppat upp, men aldrig så lågt att larmet gått.

 

Om det flera gånger under samma sommar blivit så låg nivå i behållaren att larmet går skulle jag börja fundera på vad som kan vara galet.

1. Är drevet tätt?

För att vara säker skall drevet provtryckas/vakuumtestas. Det kan t ex läcka olja vid packboxen till propelleraxlarna eller vid packboxen till ingående axel från motorn. Om den senare läcker så märker du det genom att det finns olja i drivknutsbälgen, vilket du ser när du lyfter av drevet.

2. Är slangen och kopplingar mellan behållaren och skölden/drevet tät/a?

3. När du byter olja i drevet så skall den nya oljan pumpas in i den nedre skruven tills dess att det rinner olja ur luftningsskruven. Har detta gjorts? Om man försökt fylla olja i det övre hålet (luftningshålet) är risken stor att det blivit luftfickor i drevet = för låg oljenivå och att oljan i behållaren sakta fyller drevet och onormalt mycket behöver fyllas på.

 

/Robban

Redigerad av RobertL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det läcker inte vid oljebehållaren på motorn? Det gör min och det visade sig att packningen i locket saknades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för lite bra funderingar.

Jag kan inte så någonstans att det läcker på drev,slangar,behållare m.m. Dock har jag ju inte tagit bort drevet. Bara funderar lite på det här med luft i systemet. Självklart har jag fyllt på olja i drevet i det nedre hålet tills det fyllde på upptill. Men när jag köpte båten så fanns det en grå sörja (vatten) i botten på behållaren. Jag köpte en ny behållare för att alltid kunna se om det kommer in vatten och läcker. Efter första sommaren ser det jättefint ut i behållaren. Men kan det ha kommit in luft i systemet när jag bytte behållaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så klart att oljan i behållaren är fin då du fyllt på då och då :)

Oljan går inte runt i drevet och upp i behållaren

Töm genast oljan och för att se om du har vatten i oljan. Har du inte vatten i oljan så har du antagligen haft luft i drevet. Beroende på hur mycket du fått fylla på så kan dreven i överhuset fått stryk pga luft

 

När man pumpar i olja så rekommenderar jag att pumpa upp till maxnivå på drevet. I med pluggen och pumpa sen till du har max i behållaren. Var försiktig på slutet då det är lite fördröjning vilket lätt leder till att behållaren svämmar över

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat oljan i drevet och det finns inte en tillstymmelse till vatten i den så det lutar kanske åt luft i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet skall vara nedfällt när oljan pumpas in vilket ni säkert har vetskap om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...