Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JohanW79

Lock till septitanken

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Bayliner 2855-02 som jag nyligen köpt.

 

När jag skulle öppna locket för sugtömning av septitanken så sitter det fast. Det är ett silvrigt lock med ett rakt spår i med lite rundare former längst ut på vardera kant om spåret. Verkar som man behöver specialnyckel till det.

Det verkar sitta benhårt. Ser att det sitter en o-ring innanför locket. Har försökt med allt möjligt för att få loss det. Någon som har något bra tips på hur jag kan få upp locket?

 

Tack på förhand

//Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som kan hjälpa mig på traven lite? :)

Har liknande lock på vår båt. Använder en "nyckel" som består av ett vinkelbeslag av lämplig dimension. Finns i båten 5 mil härifrån så jag kan inte ge några mått.  Beslaget bör vara ungefär lika brett som springan i locket och ha så tjockt gods som möjligt för att få plats. Om det skulle vara alldeles för j.... kan man ju skruva fast en lämplig träbit på den långa änden av beslaget och använda den som handtag och hävstång. Har jag

dock aldrig behövt. Beslag hittar du på Jula, "Clas i Sjön", Beijers, Bauhaus m.fl. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tipset. Alla tips är bra. Bara att försöka i helgen igen :) Har försökt med diverse nycklar m.m men allt bara kröker sig tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...