Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JohanW79

Skiljerelä och 3-vägs brytare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är nybliven ägare till en Bayliner 2855 Årsmodell-02.

 

Idag finns det en batteribank med 3 st 80Ah fritidsbatterier. Det är inkopplat en batteriladdare på 360Ah. Jag har landström.

Till det sitter det en original Huvudströmbrytare med fyra olika lägen,1,1+2,2 samt off. Min generator är på 70Ah.

 

Jag har köpt ett nytt rent startbatteri på 75Ah som jag vill koppla in för att ha dom tre befintliga som förbrukningsbatterier.

Nu till mina frågor då jag inte är jätteduktig på det här med båtel men vill ändå veta hur allt fungerar i min båt.

 

1. Hur fungerar strömbrytaren och vilka lägen ska den stå vid olika tillfällen. När jag kör,ligger på landström,och ligger utan landström. Kan startbatteriet laddas ur på något sätt vid något tillfälle?

 

2. Hur vet jag vilket som idag är startbatteri av dom 3 batterierna?

 

3. Om jag kopplar in det nya startbatteriet till banken bör jag då ha ett skiljerelä mellan start och förbrukningsbatterierna eller räcker det med huvudbrytaren?

 

Väldigt tacksam för svar av er kunniga då jag vill koppla in detta i helgen.

Tack på förhand.

//Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste följa kablarna i din båt för att se hur det är kopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har gjort det så gott det går och även gjort ett schema över detta. Men + kabel från startmotor och generator går ju in direkt i huvudströmbrytaren. Det enda jag kan se som skiljer sig lite är att ett av batterierna har en minuskabel direkt på motorn. Kan detta vara startbatteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå,minus är hopkopplat på alla batterier som du ser på bilden men på det ena batteriet går ju även en minuskabel till motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minus borde vara hopkopplat mellan alla batterier. Om det inte är det så är det verkligen läge att ta reda på hur det sitter ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag bilden.

 

Det översta batteriet är uppenbarligen tänkt som starbatteri och brytarens läge bestämmer från vilket eller vilka batterier motorn får ström. Var är förbrukningselen inkopplad? Det framgår inte av skissen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skönt att någon kunnig äntligen kan hjälpa mig lite på traven :)

Jag ska titta i helgen vart förbrukningskablar kommer in.

Hur ser du att det översta batteriet är startbatteri? (Vill gärna lära mig/förstå hur det är kopplat)

 

Angående min huvudbrytare....hur ska den stå vid olika tillfällen? Är det dumt att montera ett skiljerela när jag har brytaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur brytarens ska stå beror på vilka batterier som sitter på ingång 1 respektive två. Man kan ju gissa att starbatteriet sitter på 1 och de andra på 2 men för att veta måste man kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ersatt din nuvarade brytare med två nya brytare av god kvalitet.

Sen är det förmodligen så att din nuvarande brytare möjliggör att alla batterier kan vara start- och förbrukar-batterier. Det brukar vara därför man har sån brytare.

Bena ut vilka kablar som går till förbrukarna och lägg dem på en egen brytare som går till den nuvarande batteribanken. Jag skulle också sätta en brytare till bogproppen om det inte redan sitter en där. (Och en säkring förstås mot bogisen men det har du kanske redan?)

Sen sätter du kablarna från generator/startmotor (de brukar vara grova) på ditt nya startbatteri och sen låter du skiljereläet koppla ihop bankarna när du har laddning på startbatteriet.

Ev kan du koppla bogisen på startbatteriet då karaktären på strömuttaget för de bägge är lika (=stor ström under kort tid) vilket är vad startbatterier är bra på.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,det stämmer att alla tre batterier kan andvändas som start och förbrukning. Jag vill gärna behålla brytaren för att göra det så enkelt som möjligt för mig med kabeldragning. Men kan jag sätta ett skiljerelä mellan det översta batteriet och dom två förbrukningsbatterierna och samtidigt behålla brytaren? Jag vill inte råka ut för att batterierna laddat ur om jag ligger vid en l tex så inte båten kan startas därav skiljerelät :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ersatt din nuvarade brytare med två nya brytare av god kvalitet.

Sen är det förmodligen så att din nuvarande brytare möjliggör att alla batterier kan vara start- och förbrukar-batterier. Det brukar vara därför man har sån brytare.

Bena ut vilka kablar som går till förbrukarna och lägg dem på en egen brytare som går till den nuvarande batteribanken. Jag skulle också sätta en brytare till bogproppen om det inte redan sitter en där. (Och en säkring förstås mot bogisen men det har du kanske redan?)

Sen sätter du kablarna från generator/startmotor (de brukar vara grova) på ditt nya startbatteri och sen låter du skiljereläet koppla ihop bankarna när du har laddning på startbatteriet.

Ev kan du koppla bogisen på startbatteriet då karaktären på strömuttaget för de bägge är lika (=stor ström under kort tid) vilket är vad startbatterier är bra på.

 

Detta är ett mycket bra förslag. Förr eller senare brukar brytaren för flera batterier hamna i fel läge. En kort hjälpstartkabel för nöd start.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ställ omkopplaren i läge off, prova att dra runt startmotorn, det skall inte hända någonting.

Gör likadant med läge 1 och 2, nu kan du lista ut vilket läge som är till startmotorns batteri.

 

För att lista ut vilket batteri som är till startmotorn kopplar du bort båda batteriernas pluskablar, ställer omkopplaren i 1+2 ansluter det ena batteriet och provar att köra startmotorn, om den då drar vet du att just det batteriet är till startmoton, annars provar du med det andra.

 

Jag gissar att det är så att det inte finns någon automatisk batteriseparator i ditt elsystem, så att du måsta tänka på att skilja batterigrupperna åt i hamn och slå över till 1+2 när motorn startat och generaton laddar.

Alltså koppla ifrån startbatteriet i hamn, så att båtens alla förbrukare inte kan belasta detta, så att du sedan tryggt kan starta motorn inför avfärd.

 

Jag hade en gång en båt med sådan batteriomkopplare, jag tycket det var direkt värdelöst, denna omkopplaren glömdes några gånger, med antingen ett oladdat förbrukarbatteri eller ett urladdat startbatteri som följd.

 

Jag håller med övriga "svaranden" här. Byt ut denna omkopplare till två separata "huvudbrytare" (egentligen "batterifrånskiljare") och koppla exempelvis Biltemas batteriseparator mellan batterigrupperna, denna kopplar i hop dessa vid laddning och särskiljer dem då laddningen upphör.

..

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du absolut vill behålla din nuvarande omkopplare så bygla både 1 & 2 så har du en 1/0 omkopplare oavsett om den står på 1/2/1+2.

Jag hjälpte en båtägare att göra just detta och gjorde det med en grovare kabel med kabelskor mellan anslutningarna för 1 och 2 och gömde kabeln inne i omkopplaren. Inget jag rekommenderar dock.

 

Men du måste iaf flytta kablar så du inte har både förbrukar och start på samma omkopplare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips. Det blir ner till båten strax och följa kablar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Maxum och gjorde en mindre ombyggnad av elsystemet på den.

Mycket pga just hur elsystemet är designat i båten.

i originalsystemet saknade jag möjligheten att kunna ha semesterförbrukarna påslagna hela tiden utan att behöva tänka på att växla mellan olika batteribanker.

Behövde dessutom öppna motorluckan varje gång jag behövde ändra läget på brytaren.

 

Därför kompletterade jag systemet med en till huvudbrytare en säkringspanel och lite kabel.

Delade upp elsystemet i två delar.

En där kylskåp, lampor, radio mm fick vara i samma grupp

Och en där motorns elsystem kopplades in.

Nu när jag lagt till i hamn så vrider jag av huvudbrytaren för motorn, och på så vis vet jag att ingen risk finns att startbatteriet är urladdat.

 

Jag hittade original el-schema på nätet utan större problem, hade det som hjälp för att reda ut vad som gick till vad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ritat om schemat litegrann. Har följt pluskablarna hela vägen upp till huvudbrytaren för att se till vilket respektive läge dom är kopplade. Om jag förstår det rätt så är läge 1 för tre st förbrukningsbatterier och läge 2 för ett startbatteri? Har jag fel? :)

post-110424-499829_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser på din ritning ut som att brytaren främst styr hur laddningen fördelas. Säkringsskåpet ser ut att vara kopplat direkt till förbrukningsbanken oavsett läge på brytaren. Landström laddar båda bankerna oavsett brytarens position. Beroende på läge 1 eller 2 så laddas antingen startbatteriet eller förbrukningsbanken när motorn är igång.

 

Det jag tror, utan att veta, är att det går ytterligare en röd kabel från brytaren till säkringsskåpet och en specifik säkring som det borde stå typ "Main Cabin Panel" på eller nåt liknande. Övriga säkringar i skåpet är kanske +12V dvs konstant på för länspump, larm, stereominne mm.

 

Faktum är att den brytaren du har är helt hopplös, men de är mycket vanliga i amerikanska båtar. I USA har de diverse tricks typ att jämna datum kör man läge 1 och ojämna läge 2, osv, för att fördela slitaget jämnt mellan båda banker.

 

Jag rekommenderar starkt att du byter till ett skiljerelä och en vettig ON/OFF-brytare, då slipper du alla problem. BlueSea har ett paket med både relä och brytare. Brytaren har normalt samma form-faktor som de flesta amerikanska dessutom. Så det är plug-and-play.

 

https://www.bluesea.com/products/7650/Add-A-Battery_Kit_-_120A

 

Säljs i Sverige i valfri båtaffär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...