Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rolle85

Hur starta en Mercury 2-takt?

Rekommendera Poster

Har en merciru 125hk 2-takt. Hur är de egentligen tänkt att man ska göra vid en start? 

Man har ju en vipparm på gasreglaget för att höja tomgång och en choke i själva nyckeln? 

SKa man pumpa nyckeln fram och tillbaka ett par gånger innan eller hur är de tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är elektrisk choke,, det räcker att trycka in nyckeln en gång för att aktivera den,det klickar till i framkant motorn under huven,  den släpper själv när det är dax.

Lite olika på olika motorer men många behöver dessutom lit grundgas med vipparmen, man får testa sig fram.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska man trycka in nyckeln samtidigt som man vrider nyckeln då? Eller trycker man in nyckeln innan start?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Lyft kåpan och se om du verkligen har chock när nyckeln trycks in. Har du det så  prova att ha handgasen/tomgångsförhöjningen  höjd och håll in nyckeln under start och även någon sekund extra när den tänder till släpp sen och sänk handgasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att pumpa blåsan stenhård innan start. Sedan lite gas med lilla spaken, choke och vrid om nyckeln.

 

Hur mycket man måste lyfta lilla spaken beror på hur det är justerat, olika från motor till motor. Spjällen i förgasarna ska öppna lite, man kan bli lite lurad att tro man öppnat lite men i själva verket så är spjällen stängda och spaken måste lyftas mer.

 

Sedan det här med chokefunktionen, för att vara säker på hur den funkar så ta av motorkåpan och se vad som händer med chokespjällen när du trycker in resp. släpper nyckeln. 

Då vi inte vet årsmodell på din murcla så vet man inte vad det är för typ av chokesystem. En del förgasare har inget spjäll utan ökar soppatillförseln när man aktiverar choken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trycka in nyckelchoken samtdigt som man vrider på nyckeln verkar vara grejen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte hur det är på just 125hk, men antar att det är som på min Mercury 200v6 från -05. Tryck in nyckeln ett par ggr någon sekund åt gången och starta sedan med nyckeln intryckt.

 

Min startar bra så och behöver inte så mycket gas. Det är ett primesystem och inte choke... Systemet sprutar in extra bränsle vid start, istället för att minska lufttillgången som är chokespjällets funktion. Fetare blandning är resultatet för båda, men de beter sig olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När blev det ett chokespjäll då? 

På min 2004 så var det ett spjäll som ställde sig sig i öppet läge vid en intryckning och stängde inte förrens motorn var igång.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte hur det är på just 125hk, men antar att det är som på min Mercury 200v6 från -05. Tryck in nyckeln ett par ggr någon sekund åt gången och starta sedan med nyckeln intryckt.

 

Min startar bra så och behöver inte så mycket gas. Det är ett primesystem och inte choke... Systemet sprutar in extra bränsle vid start, istället för att minska lufttillgången som är chokespjällets funktion. Fetare blandning är resultatet för båda, men de beter sig olika.

Varför trycka in och ut den ett par gånger om en tryckning aktiverar nån elektrisk primer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat det hel rätt aktiveras den då flera ggr och du får in mer bränsle innan start. Dock är det svårt att helt skilja på upplevelse och fakta. Jag upplever att min motor startar bättre så, men har egentligen inte mer än just upplevelsen att gå på.

Mitt råd är att prova sig fram, men också läsa på kring vad man har så att upplevelsen åtminstone delvis bygger på fakta:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

frågan är bara hur man då vet att man istället råkar överflöda den med bränsle så den istället blir sur och svårstartad?

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min bruksanvisning till Mariner 2-takt vilket är samma motor som Mercury. Visserligen några år äldre än TS motor så ska man öka handgasen till ca hälften sedan vrida om nyckeln till Run och då först trycka in nyckeln tills motorn startar. Då släpper man ju nyckeln som fjädrar tillbaks samtidigt som choken deaktiveras. Om motorn skulle tveka vid startförsöket ska man trycka in nyckeln igen för att ge mera choke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Choka med nyckeln 3-4 ggr så startar den direkt. Funkade jämt på min 75hk från 2006

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Choka med nyckeln 3-4 ggr så startar den direkt. Funkade jämt på min 75hk från 2006

du menar att pressa in nyckeln fram och tillbaka 3-4 gånger och sen vrida på nyckeln med nyckeln intryckt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vrider du nyckeln ett hack, så det kommer ström. Sen trycker du in nyckeln det antal ggr du känner för och på sista håller du kvar den medan du startar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en omställning från choke som ju sitter i ryggmärgen:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra yamaha från 1998 hade det som kallas autoprime, de var bara och vrida på nyckeln så startade den direkt. Fina grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finsnurra:) Håller helt med om att fler motorer borde ha det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...