Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kvinnornasman

Installera Landström

Rekommendera Poster

Tittade först på Hager personskyddsbrytare men de var inte 2poliga så det fick bli jordfelsbrytare & dvärbrytare

 

Shit, du har nog rätt. Får leta vidare eller satsa på en större central

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten skulle jag inte ha elektrisk VVB, nu har jag ny båt och skall ha VVB. Hade jag fixat en central för kopparplatta så hade jag kunnat flytta över den, nu måste jag fixa en ny central. Rådet är nog en central byggd för kopparplatta, plattan kan man ju installera senare. 

Med ny central så får det nog bli 10mA JFB också, det ska ju vara så om jag ska uttag på dass och i pentryt. Men de är griniga, jag har en hemma....

Men jag ska också plats för energimeter och ringledningstrafo så den smalare personskyddsbrytaren skulle vara bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Precis man vill ha 2-polig jordfelsbrytare SAMT 2-polig dvärgbrytare och Hagers personskyddsbrytare verkar enbart ha 1-polig brytning. Sätt aldrig in en 1-polig dvärgbrytare i en båt eftersom man vill ha fullständig brytning om den löser ut!

Kanske finns andra fabrikat men jag hittade inget.

 

Kommer även sätta in två små LED-lampor på centralen (ingående och utgående) så att man kan se att ström kommer in till centralen samt går vidare till uttagen.
 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man nu även ska installera kopparplåten (2dm2) så ska det till en genomgående bult för att ansluta till kopparplåten. Samt kopparplåten ska skruvas fast.

Kan det fungera med en genomgående rostfri syrafast bult, diameter 3mm som fixerar ett av hörnen på kopparplåten? Samt att man tätar med sikaflex kring den genomgående bulten? Eller ska det helst vara en kopparbult?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en JFB (JordFelsBrytare) på sladden och det är mycket bra att den löser ut vid 10mA. Bra "sladd"!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu även ska installera kopparplåten (2dm2) så ska det till en genomgående bult för att ansluta till kopparplåten. Samt kopparplåten ska skruvas fast.

Kan det fungera med en genomgående rostfri syrafast bult, diameter 3mm som fixerar ett av hörnen på kopparplåten? Samt att man tätar med sikaflex kring den genomgående bulten? Eller ska det helst vara en kopparbult?

 

Jag har en 6mm vagnsbult av mässing undanlagd som kan lödas mot kopparpiåten. Det är troligen den bästa lösningen. Mässing och koppar lirar bra ihop.

MÄSSINGSBULT M10x20 25:-/st, mutter M10 10:-/st finns tex hos Fekto.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Claes Personskyddsautomat har liksom Hagers enbart 1-polig säkring:
Claes: "2-polig brytning där fasledaren avsäkras och neutralledaren enbart bryter."
Så bättre med en 2-polig dvärgbrytare så att både fas och nolla säkras.
Samt som angivits i #44 är det bättre och säkrare med jordfelsbrytare som bryter vid en läckström på 10mA.
Människokroppen tål tyvärr inte så mycket ström...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I texten står det "Säkrings- och jordfelsbrytarfunktion som bryter 2-poligt (fas+noll". Lite luddigt. Jag har den men byter till 2-pol säkring och JFB, 10mA. Det krävs ju 10mA för att få installera uttag på dass och i pentry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett att TS antyder ibland att koppla nolla/skyddsjord från 230V systemet till maskin.

GÖR INTE DET. Håll isär 12V systemet och 230V systemet i båten är min åsikt.

12V systemets minussida är ofta kopplat mot motorblocket, men det är inte samma som (skydds)jord. Så koppla inte ihop någon del av 230V med motorblocket

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett att TS antyder ibland att koppla nolla/skyddsjord från 230V systemet till maskin.

GÖR INTE DET. Håll isär 12V systemet och 230V systemet i båten är min åsikt.

12V systemets minussida är ofta kopplat mot motorblocket, men det är inte samma som (skydds)jord. Så koppla inte ihop någon del av 230V med motorblocket

Nolla är nolla och ska inte kopplas ihop med skyddsjord i båten på något sätt.

 

Önskvärt är att inte koppla ihop skyddsjorden men 12V minus. Tyvärr är det inte alltid helt möjligt, frsmförallt om man har en VVB där jorden kopplas via kylvattnet till motorn.

Det finns två sätt att undvika detta. Det enklaste är isolationstrafo.

Eller om man har en tvåpolig motor, vilket inte är så vanligt.

Min motor VP2003 är son det kallas 1,5polig dvs blocket kopplas bara till minus när startmotorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I vår båt har vi en Victron isolationstransformator 2 kVA. Jorden från land släpper jag och skapar en egen jord ombord. Den utgörs av den utanpåliggande järnkölen. Det var i samband med att vi skaffade en flöjlande propeller som vi tyckte det var lite riskabelt att ha jorden från land dragen ombord just som tidigare påpekats när man har VVB som är kopplad till motorn.

Då kan man ju mycket väl få en ström i jordanslutningen som kommer att äta upp den dyra propellern,

 

Vi har en god vän som tyckte att isolationstransformator var helt onödigt eftersom han legat i hamnen i Ellös under många år och haft elkabel till land påkopplad mest hela tiden utan problem.

Efter att hamnen sade upp kontraktet och han var tvungen att flytta till Malö strömmar ringde han mig fram på hösten efter upptagning och berättade att propellern hade "försvunnit".

Jaha sa jag, du har väll ingen isolationstransformator och då kan det bli så.

Det blev till att köpa ny propeller.

Uppenbarligen hade jordledningens potential i Ellös hamn varit väldigt nära vattnets och där hade det inte blivit några jordströmmar.

 

Inte ens detta fick honom att skaffa en isotrafo.

 

Nyligen tog vi båda upp våra båtar samtidigt i Las Palmas för bottenmålning. Då konstaterar min vän att propeller nummer 2 har grova ingröpningar orsakade av jordströmmar.

Nu har han beställt en lika dan transformator som vi har.

 

Kontentan av detta är att det finns ett sätt att göra rätt. D.v.s. ta tjuren vid hornen och betala ca 10 000:- och veta att problemet är löst, alternativt försöka cheapa sig och bara ansluta landkabeln korta stunder eller att ha 12 V och 220 V systemen helt isolerade från varandra. Men kanske vill man ladda batterierna. Då blir det helt plötsligt lite osäkert. Är laddaren verkligen galvaniskt helt isolerad ? Jag behöver aldrig fundera över sådant vilket jag tycker är värt 10 000:-. Allra helst som min propeller kostar betydligt mer än så och min gode vän nu är inne på sin tredje propeller.

Redigerad av hasse_A
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett att TS antyder ibland att koppla nolla/skyddsjord från 230V systemet till maskin.

GÖR INTE DET. Håll isär 12V systemet och 230V systemet i båten är min åsikt.

12V systemets minussida är ofta kopplat mot motorblocket, men det är inte samma som (skydds)jord. Så koppla inte ihop någon del av 230V med motorblocket

Just det!

Jag har en skrämmande upplevelse och erfarenhet av detta.

Min far hade på det tidiga 1980-talet köpt en ny-begagnad båt, en rätt fin Ohlsson 8:8. Jag skulle hjälpa till med några "mindre" elarbeten.

 

En glad "hemmakopplare", troligtvis tidigare ägaren, hade anslutit nollan till någonting ombord, som i sin tur var ansluten till motorblocket, och det var dessutom på den tiden då man anslut landströmmen med en vanlig jordad kontakt som man kunde vända 180 grader i eluttaget. Var någonstans skyddsjorden var kopplat framgick aldrig.

Om då stickkontakten vändes åt "fel" håll i eluttaget var det 220 volt växelspänning i motorblocket (det var på den tiden innan det höjdes till 240). Kunde ju innebära livsfara, och säkerligen jättefina galvaniska strömmar.

Det "pirrade" gôtt när man tog på motorn, då jag vid denna tiden hade klämt sönder en förlängningssladd i en branddörr av plåt, med samma symptom som följd, så fattade jag ganska snabbt vad det var som var fel. 

 

Kan väl säga som så, att den stora avbitartången användes flitigt, det var inte bara i båtens landströmssystem (som bara insänkte sig till ett eluttag ombord med då felaktig koppling av nollan) utan även i båtens övriga elsystem fann vi underligheter och dysfunktioner, bland annat var elpanelens strömbrytare "nav.light" och "cabin light" seriekopplade varför båda måste slås på för att få ljus i ruffen eller i lanternorna. Huvudbrytaren hade ingen funktion alls, den då alla kablar, in och utgående satt fastskruvade på samma anslutning.

Länspumpens båda trådar var båda anslutna till plus... ja det blev flera timmars eljobb i den båten.

 

Icke överaskande fann vi brister i gasolanläggningen också.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår båt har vi en Victron isolationstransformator 2 kVA. Jorden från land släpper jag och skapar en egen jord ombord. ...

 

Detta är egentligen det ända riktiga sättet och det löser alla problem. Victrons trafo är inte billig men de brukar ha bra kvalitet och med omkopplingsbar ingång för 120/230V.

Det finns även lättare elektroniska trafos som ger konstant 230V oavsett inspänning (nästan).

Man kan även köpa en betydligt billigare skyddstrafo för runt 2000kr. Men det får absolut inte vara en sk spartransformator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och sådana där "zink saver" eller "zinksaver" galvaniska isolatorer (http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-tillbehor/Galvanisk-isolator-zink-saver-2000024139/) är väl rätt värdelösa då de inte förmår att skydda för den potentiella skillnaden vi kan få hos oss?!

 

http://batteknik.se/2010/13297_foredrag.pdf

Elsystem för växelström, fritidsbåtar.

Här finns allt vi diskuterat i denna tråd hittills.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad mycket "el"akheter det kan uppstå om man inte har koll på hur el ska hanteras, både landström 230v och 12v ombord.
Tråkigt att färdiga landströmscentraler som köps i båttillbehörsaffärer inte har jordfelsbrytare som löser ut vid 10mA eftersom människan inte klara speciellt hög ström samt att barn klarar det sämre än vuxna.
Viktigt att tänka på galvanisk korrosion om man har landström framförallt om den är kopplad till varmvattenberedare!
12v kan vara riktigt farligt eftersom det kan bli hög ström mellan batteri och förbrukare med upphettade ledningar och brand om man inte har dimensionerat och avsäkrat på rätt sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst!

Och jag skriver ironiskt, som alltid, att det är den strömmen som man kan mäta i ampere som ger de längsta diskussionerna med många inlägg, än den strömmen man mäter i knop.

 

Om man då har erforderliga kunskaper plockar man i hop de olika komponenterna själv, i någon byggvaruaffär, Jula, Biltema eller Clas Olsson, och bygger sin egen central, sätter i den känsligaste jordfelsbrytaren och gärna en automatsäkring till varje förbrukare/eluttag ombord. 

 

Att köpa en färdig elcentral i båttillbehörbutiken är dyrt, att köpa Defas "gör-det-själv" paket är ännu dyrare.

 

Men det kan ju vara så att man har en behörig elektriker i släkten eller i bekantskapskretsen som kan bygga en bra central, alternativt beriktiga och godkänna den du byggt själv, av komponenter köpta i ovan nämnda butiker.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland vill folk att jag ska titta på den elektriska installationen i deras nyinköpta båtar. Det är tyvärr inte så kul. Alltför ofta är det fruktansvärda installationer. På 12V sidan går det ju an, att det bara är 10V vid kojlampan gör inte så mycket. Värre på 230V sidan, där är det rent livsfarliga installationer. Även i båtar som tidigare ägts av en elektriker.

Förr brukade jag skicka folk till Biltema, de hade en färdigkopplad central för 7-800 kr. Numera avstår jag från att "besiktiga" elanläggningar. Folk blir så sura när de inser vad det kommer att kosta så rekommenderar jag en elektriker som jag vet kan det här, vilket inte alla elektriker kan. Men de är i alla fall försäkrade.

Ibland får jag följa med och titta på båtar som folk ska köpa. Det är mycket bättre. Man kan döma ut 230V delen och säga att det här kommer att kosta 10 papp, en siffra som brukar gå att pruta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funderar på att kunna ansluta en inverter om landström inte är anslutet.
Komplettera i normkapslingen med ett 230VAC 2-poligt relä, före jordfelsbrytare och dvärgbrytare, vilket drar vid landström och annars kopplar in inverten borde kunna fungera.
230VAC även från en inverter är inte ofarligt och skydd bör finnas även här.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-89760-0-49903800-1496060697.jpg

 

Jag köpte en enkel jordfelsbrytare som sätts direkt i eluttaget. Jula och Clas har snarlika sådana som på bilden.

Placerade denna i växelriktaren/invertern.

MEN... man var tvungen att trycka på en grön knapp för att få jordfelsbrytaren att starta, varje gång man bryter spänningen måste den startas om till nästa gång.

 

Bara det att jag har min växelriktare fastskruvad långt inunder durken, och den styrs med fjärrkontroll, och har ingen lust att ha denna jordfelsbrytare i eluttagen (i pluralis) ute i båten.

 

Så nu funderar jag på att ha en personskyddautomat på skena inbyggd i en normkapsling, ansluta denna med stickkontakt till växelriktaren, och i andra ändan en kabel som går vidare till eluttagen... säkerligen regelvidrigt om det var i en stuga på landbacken..

 

Men i denna trådstöld är jag tacksam för synpunkter eller förslag på andra lösningar.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att kunna ansluta en inverter om landström inte är anslutet.

Komplettera i normkapslingen med ett 230VAC 2-poligt relä, före jordfelsbrytare och dvärgbrytare, vilket drar vid landström och annars kopplar in inverten borde kunna fungera.

230VAC även från en inverter är inte ofarligt och skydd bör finnas även här.

 

Köp en sådan här istället, färdig och godkänd

https://www.conrad.se/N%C4TPRIORITERINGSOMKOPPLARE-IVT-US-12N---2760-VA.htm?websale8=conrad-swe&pi=513123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Conrads kopplingsstation verkar ju bra men den ryms inte i normkapslingen. Ett 230VAC relä är nog lite smidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja, det finns alltså färdiga lösningar.

Nästa vintersäsong skall jag bygga om landströmssystemet, så då kanske det blir en sådan eller ett relä.

Men jag kanske inte behöver landström, men skönt ibland med varmvatten.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Conrad burken ska monteras fristående. Ganska vettigt för man kan koppla värme före burken, man ju vill ju sällan köra värmen med invertern. Jag hade tidigare ett relä men slängde ut det eftersom jag vill ha godkända grejer och slippa diskussioner med försäkringsbolag mm vid ett ev tillbud.

 

Bygger man om landcentralen så sätt in en ENERGIMÄTARE.

 

Gerorge: hur är jorden kopplad på invertern? Det kan variera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det ja, inverterns skyddsjord är kopplad till minus, men inte till höljet.

Men det kan lätt modifieras, finns en kopplingslist innanför den ena gaveln.

Kanske lika bra att koppla bort den skyddsjorden. Invertern körs ju vara då landskröm saknas. Nu leds ju dess skyddjorden indirekt via motorblock och aluminiumdrev direkt ned i Kattegatt och ofta i Skagerack...

Dom grejerna som anlsuts till inverterns 240 uttag är ju oftast ojordade dubbelkabslade grejer.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det ja, inverterns skyddsjord är kopplad till minus, men inte till höljet.

Men det kan lätt modifieras, finns en kopplingslist innanför den ena gaveln.

Kanske lika bra att koppla bort den skyddsjorden. Invertern körs ju vara då landskröm saknas. Nu leds ju dess skyddjorden indirekt via motorblock och aluminiumdrev direkt ned i Kattegatt och ofta i Skagerack...

Dom grejerna som anlsuts till inverterns 240 uttag är ju oftast ojordade dubbelkabslade grejer.

..

Utan ansluten jord blir ju invertern som en isolationstrafo. På fartyg gör man så men man övervakar då jordfelet genom mäta felströmmen mellan apparaternas skyddsjord och en virtuell jordpunkt (eller mittuttag på trafon)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan å bör man göra allt trådlöst, mobilstyrt å kanske se till att någon annan sköter appen.. då börjar man bli säker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...