Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Ivan65

Nattfrost

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har ju varit nattfrost på västkusten i flera nätter nu, jag sjösatte i förra veckan och funderar på om man skall vara orolig för frostsprängning av motorn!

Inatt var det mellan 4-5 minus i Björlanda kile t.ex.

Satte en liten frostvakt i motorrummet för säkerhets skull,

Vattentempen ligger ju inte på många grader heller!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kallt, även jag har sjösatt i Björlanda! 

Är övertygad om att det inte är ett problem så länge havet inte fryser, Båten värms underifrån med 7 grader vilket gör att motorrummet inte går under nollan.

Är dock tveksam till  -4 i Björlanda. Grötö hade +1 och mer upp på land i Göteborg hade ca -4 (temperatur.nu)

Kan dock vara värre med pentrypumpar etc, men även det bör vara ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter ju logiskt att vattentemperaturen värmer uppåt men jag tror inte att det är så varmt i Björlanda kile, det är en väldigt grund vik som kyls av ganska fort vid kall väderlek misstänker jag,

Men man får hoppas på det bästa, ska ut idag och kolla hur det gått med båten.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min vattentemperaturmätare säger 7 grader i vattnet. Vattnet rör sig oxå, det brukar vara rätt strömt i Björlanda. Vattnet från Älven gör en stor lov in i viken.

 

Noterade även att jag har is på vattenpölar på tomten, men inte genomfruset. om inte dessa är genomfrusna så har det inte frusit i en motor.

Redigerad av gusvo085

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mer orolig för hur kapellet mår nu när det frostar till på natten... kan ju inte vara speciellt bra för det tunna tyget... Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mer orolig för hur kapellet mår nu när det frostar till på natten... kan ju inte vara speciellt bra för det tunna tyget... Eller?

Tänkte inte på det Kenneth! Det måste ju vara ett betydligt värre problem än en sprängd motor a 200000kr/eller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tänkte inte på att du alltid måste vara så jävla tyken, dinghôvve...  :angry:

 

Vattnet värmer uppåt så att det -även om det är kallt om natten- inte gör något med kyla i motorrummet, måste vara längre kyla än bara på natten för att det ska vara fara... Det är 5-7 grader i vattnet, även i din lilla kalla vik i Björlanda Kile... Där är det så grunt att värmen på dagen gör att vattentemperaturen håller sig även de korta timmarna kylan är på natten...

 

Jävla tyken attityd du håller...  :angry:  :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fattar du inte ett skämt tillbaks, f-låt då! Not angry, smily

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle kapellet fara illa i kylan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar du inte ett skämt tillbaks, f-låt då! Not angry, smily

 

Ett skämt tillbaks...?

 

Jag skämtade inte i mitt inlägg om kapellet, det var en högst seriös fråga... 

 

Och i min värld så är 32000:- inte speciellt lite pengar det heller. Kapellet är mer utsatt än vad en i några få timmar på dygnet, en i ett motorrum insluten motor med förhoppningsvis någorlunda tjockt gods i blocket är... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle kapellet fara illa i kylan?

 

Det var ju därför jag la till en fråga efter...  För att jag inte visste om det skulle kunna vara farligt - Tänkte på tunt tyg, legat inne i dvala i en säck under vintern och torkat och helt plötsligt ut i kylan, det var så jag tänkte och därför la till ett "Eller?" efter - För att jag inte vet om kapellet tar skada eller inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapell/sprayhood har jag på året runt. Det har inte tagit stryk. Man får kanske tvätta/impregnera lite oftare. Har man kapellet under pressening så verkar man få mera mögelproblem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapell/sprayhood har jag på året runt. Det har inte tagit stryk. Man får kanske tvätta/impregnera lite oftare. Har man kapellet under pressening så verkar man få mera mögelproblem.

 

Ok, så ingen idé att oroa sig då alltså :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fattar du inte ett skämt tillbaks, f-låt då! Not angry, smily

Ett skämt tillbaks...?

 

Jag skämtade inte i mitt inlägg om kapellet, det var en högst seriös fråga...

 

Och i min värld så är 32000:- inte speciellt lite pengar det heller. Kapellet är mer utsatt än vad en i några få timmar på dygnet, en i ett motorrum insluten motor med förhoppningsvis någorlunda tjockt gods i blocket är...

Du får ursäkta mig men jag uppfattade inte frågan som seriös, om inte ett kapell klarar kyla så skulle väl inte en enda husvagnsägare kunna använda sin husvagn på vintern och jag känner många som vintercampar.

Men nog om det, vi får hoppas att vi slipper mer av den bedrövliga nattfrosten nu, det är ju snart maj månad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fattar du inte ett skämt tillbaks, f-låt då! Not angry, smily

Ett skämt tillbaks...?

 

Jag skämtade inte i mitt inlägg om kapellet, det var en högst seriös fråga...

 

Och i min värld så är 32000:- inte speciellt lite pengar det heller. Kapellet är mer utsatt än vad en i några få timmar på dygnet, en i ett motorrum insluten motor med förhoppningsvis någorlunda tjockt gods i blocket är...

Du får ursäkta mig men jag uppfattade inte frågan som seriös, om inte ett kapell klarar kyla så skulle väl inte en enda husvagnsägare kunna använda sin husvagn på vintern och jag känner många som vintercampar.

Men nog om det, vi får hoppas att vi slipper mer av den bedrövliga nattfrosten nu, det är ju snart maj månad.

Tumme upp på det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag också fundersam. Ställe ut båten för ett par dagar sedan inför sjösättningen. Den här stått varnförvarsd så inga pumpar etc har körts torra. Han som jag förvarar hos så att det inte räcker med de få timmarnas nattfrost vid bara ett par minusgrader (varit -2.7 som kallast).

 

Fast orolig blir man allt...någon som har någon direkt erfarenhet av detta? Fått pumpar eller motor förstörd vid bara ett par grader kallt under natten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag också fundersam. Ställe ut båten för ett par dagar sedan inför sjösättningen. Den här stått varnförvarsd så inga pumpar etc har körts torra. Han som jag förvarar hos så att det inte räcker med de få timmarnas nattfrost vid bara ett par minusgrader (varit -2.7 som kallast).

 

Fast orolig blir man allt...någon som har någon direkt erfarenhet av detta? Fått pumpar eller motor förstörd vid bara ett par grader kallt under natten?

Jag hade samma funderingar som du, men det visade sig att havsvattnet(just nu ca7 gtader) värmer tillräckligt. Go sommar på dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast min är som sagt på land ännu...tvekar på att havsvattnet värmer ändå dit:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...