Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Toxicated

Vad tätar man med under vattenlinjen?

Rekommendera Poster

Vilken tätningsmassa använder man som klarar sig under vattenlinjen?

Gärna nått på bygghandeln så man slipper åka runt.

Jag skall sätta fast givaren till ekolodet samt byta lite tätningar runt andra genomföringsskruvar. 

 

 

Jag kanske skall förtydliga att båten är på land när jag påför tätningsmassan.

Vilken tätningsmassa använder man som klarar sig under vattenlinjen? Gärna nått på bygghandeln så man slipper åka runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Tec7 som finns hos vissa byggvaruhus eller "järnaffärer". Brukar själv handla på Flinks Järn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte använda Tec 7 under vattenlinjen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid använt silikon, det håller i evigheter. Titta på en genomföring som tätats med silikon för 30 år sedan, är fortfarande som ny.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte använda Tec 7 under vattenlinjen

 

Förklara gärna varför.

Är nyfiken då jag själv köpt en tub.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag skulle inte använda Tec 7 under vattenlinjen

 

Förklara gärna varför.

Är nyfiken då jag själv köpt en tub.

 

 

Tec7 är en MS Polymer. Dessa är suger enl uppgift upp mer vatten över tid än en Polyuretanbaserad. Det har även 3Ms tekniska avdelning nämnt. Jag har skrivit om detta i länken jag postat ovan.

 

Men missförstå mig rätt. Jag köpte själv en tub Tec7 häromdagen och använder den flitigt på båten överallt. MS Polymer som t ex Tec7 m fl är överlägsen polyuretanbaserat avseende UVtålighet, frosttålighet i tub, limmar snabbt, mycket starkare än polyurentanbaserat mm. Den går även utmärkt i badrum etc. Men för *permanent* bruk under vattenlinjen är den inte bäst (eller kanske inte lämplig...). Jag använder dock Tec7 eller andra MSP i princip överallt *över* vattenlinjen.

 

Men själv sätter jag inte genomföringar med polyuretan heller p g a ett perfekt jobb kräver vidhäftningsförbättrare (som är klart tidsbegränsade i hållbarhet = dyrt) och andra primers. Sätter man t ex en vinkel innanför som ventilen hänger i så är det vridbelastning på tätmassan. Har man en bultad genomföring är det ok. Annars använder jag elastisk epoxy (Nils Malmgren "NM elastic 705")  som är starkare, lika enkelt att använda, relativt billigt, hållbart längre än tätmassa i tub, och inte kräver mer än rengöring med aceton. Även det har jag nämnt i länken ovan.

 

Så har du köpt en tub så tycker jag du ska se den som det bästa universal tät/lim som finns. Men inte permanent under vatten. Jag har krävt  att få ut vattenabsorptionsfaktorn för Tec7 2 ggr från Novatech med svar att vi ska kolla och återkommer.... Varför Novatech aldrig återkommit... tja... troligten för att det kanske är en nackdel för MSP baserad massor/lim. Finns ingen anledning att misstro 3M när de säger att deras egna MSP inte är lämpliga för permanent undervattensbruk.  Deras populära 5200 är däremot ok under vatten (polyuretan). Precis som populära Sika 291i. Sika har ett bättre program med  primers och vidhäftningsförbättrare än 3M och har produkterna lättillgängliga på SeaSea, Erlandssons brygga,Hjertmans etc.

 

Har för mig att detta var uppe i en tråd förra året också...  :)

 

Mvh

Peo

Redigerad av pos42
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex använder jag under vattenlinjen.

 

Silikon ska du inte använda under vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtliga nämnda elastomerer behöver fukt för att härda.

Dom blir åxå stabila i undervattenmiljö.

Silikonet fäster och fungerar sämst att limma med på blöt yta och under vatten.

Gör man väl jobbet i övervattenmiljö och torrt.. kan du välja vilken du vill.

Pu anses som farligast att jobba med när det härdar samt vid termisk nedbrytning då avspjälkningsämnet är isocyanat.

Uvtåligheten är sämst på pu....(i detta fall "sika") men det kan du bortse ifrån.

Silikonet ger den mjukaste... och, om du har motorsilikonkvalitet, den mest elastiska fogen. Msp och pu beter sig ganska lika... beroende på vilka fyllmedel mm. som finns i resp produkt.

Soudal är en av dom största tillverkarna av bla. MSP och levererar till många under respektive företags private label.

Ett carumärke, "fix all". Är av "top of the-line" kvalitet och brett spektra av olika typer beroende på hur man vill använda.

Har för mej sett några "fix all" hos k-rauta... bauhaus eller liknande.

Fler rätt kanda märken har koppling till och ursprung hos soudal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag skulle inte använda Tec 7 under vattenlinjen

Förklara gärna varför.

Är nyfiken då jag själv köpt en tub.

Tec7 är en MS Polymer. Dessa är suger enl uppgift upp mer vatten över tid än en Polyuretanbaserad. Det har även 3Ms tekniska avdelning nämnt. Jag har skrivit om detta i länken jag postat ovan.

 

Men missförstå mig rätt. Jag köpte själv en tub Tec7 häromdagen och använder den flitigt på båten överallt. MS Polymer som t ex Tec7 m fl är överlägsen polyuretanbaserat avseende UVtålighet, frosttålighet i tub, limmar snabbt, mycket starkare än polyurentanbaserat mm. Den går även utmärkt i badrum etc. Men för *permanent* bruk under vattenlinjen är den inte bäst (eller kanske inte lämplig...). Jag använder dock Tec7 eller andra MSP i princip överallt *över* vattenlinjen.

 

Men själv sätter jag inte genomföringar med polyuretan heller p g a ett perfekt jobb kräver vidhäftningsförbättrare (som är klart tidsbegränsade i hållbarhet = dyrt) och andra primers. Sätter man t ex en vinkel innanför som ventilen hänger i så är det vridbelastning på tätmassan. Har man en bultad genomföring är det ok. Annars använder jag elastisk epoxy (Nils Malmgren "NM elastic 705") som är starkare, lika enkelt att använda, relativt billigt, hållbart längre än tätmassa i tub, och inte kräver mer än rengöring med aceton. Även det har jag nämnt i länken ovan.

 

Så har du köpt en tub så tycker jag du ska se den som det bästa universal tät/lim som finns. Men inte permanent under vatten. Jag har krävt att få ut vattenabsorptionsfaktorn för Tec7 2 ggr från Novatech med svar att vi ska kolla och återkommer.... Varför Novatech aldrig återkommit... tja... troligten för att det kanske är en nackdel för MSP baserad massor/lim. Finns ingen anledning att misstro 3M när de säger att deras egna MSP inte är lämpliga för permanent undervattensbruk. Deras populära 5200 är däremot ok under vatten (polyuretan). Precis som populära Sika 291i. Sika har ett bättre program med primers och vidhäftningsförbättrare än 3M och har produkterna lättillgängliga på SeaSea, Erlandssons brygga,Hjertmans etc.

 

Har för mig att detta var uppe i en tråd förra året också... :)

 

Mvh

Peo

På knä med händerna knäppta tackar jag det ödmjukaste för en trevlig läsning! Och så lärorikt!!!

 

Tack!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte Sikaflex en av de få produkter som är "Wheelmarked" för användning under vattenlinjen och vilka finns det mer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte Sikaflex en av de få produkter som är "Wheelmarked" för användning under vattenlinjen och vilka finns det mer?

 

 

Sikaflex är ett varumärke och inte en produkt.

 

291i är en av de mest populära. Det finns andra. I USA är 3Ms 5200 flitigt använd i båtbranschen under vattenlinjen. Den produkten finns ju här också. Men här är Sikas 291i den som säljer mest för undervattensbruk skulle jag tro.

 

Peo

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på hur man gör i produktion av nya båtar idag. I princip gummipackning och Loctite på gängorna.

LT är varumärke.. dom säljer massor m olika typer av produkter och produkttyper.

Det vanligasta att täta gängor med är någon variant av anaeroblim/tätning..

Finns massor med varumärken av sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på hur man gör i produktion av nya båtar idag. I princip gummipackning och Loctite på gängorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är inte Sikaflex en av de få produkter som är "Wheelmarked" för användning under vattenlinjen och vilka finns det mer?

 

 

Sikaflex är ett varumärke och inte en produkt.

 

291i är en av de mest populära. Det finns andra. I USA är 3Ms 5200 flitigt använd i båtbranschen under vattenlinjen. Den produkten finns ju här också. Men här är Sikas 291i den som säljer mest för undervattensbruk skulle jag tro.

 

Peo

 

Förlåt att jag uttryckte mig så vardagligt och slarvigt, självfallet menade jag Sikaflex 291i eftersom det är det som är vanligast (anser jag) när man ska täta något på båten. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har använt Tremco PL200 under vattenlinjen i flera år.

Fungerar utmärkt och finns på Jula,Byggmax,Bauhaus.

Kostar ca 70:- för en patron.

 

Enligt Tremcos tekniker så är detta medel tänkt att ha under vattenlinjen på båtar bl.a.

Redigerad av cinc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PL200 är en MSP som Tec7. Om inte Tec7 är optimal under vattenlinjen så är inte PL200 det heller. De är nog ganska likvärdiga.

 

Ingenstans i tech spec för PL200 står något om under vatten. Det står....

--snip--

Användningsområde

För byggnads-, bil-, båt och husvagnskonstruktioner inom- och utomhus. Fäster utmärkt mot trä, speglar, glasblock, metall, vissa plaster (ej feta), cellplast, betong, tegel, gips mm.
Utmärkande egenskaper
• Starkt
• Stöt- och vibrationsdämpande 
• Isocyanat-, ftalat- och lösningsmedelsfri
--snip--
 
Och det i sig är nog en korrekt beskrivning.
 
 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda något PU baserat medel eller elastisk epoxy under vattnet. Och sen SMP baserat ÖVERALLT annars på båten.

 

Om han har fel... På en lämplighetsskala 1-10 skulle SMP baserad tätmassor/lim inte få 10 i lämplighet under vatten. Men det innebär inte att det läcker bara så där. Du kan säkert använda det utan läckage. Men det är inte det bäst lämpade för området.

 

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PL200 är en MSP som Tec7. Om inte Tec7 är optimal under vattenlinjen så är inte PL200 det heller. De är nog ganska likvärdiga.

 

Ingenstans i tech spec för PL200 står något om under vatten. Det står....

--snip--

Användningsområde

För byggnads-, bil-, båt och husvagnskonstruktioner inom- och utomhus. Fäster utmärkt mot trä, speglar, glasblock, metall, vissa plaster (ej feta), cellplast, betong, tegel, gips mm.
Utmärkande egenskaper
• Starkt
• Stöt- och vibrationsdämpande 
• Isocyanat-, ftalat- och lösningsmedelsfri
--snip--
 
Och det i sig är nog en korrekt beskrivning.
 
 

Peo

 

Jag talade med en teknisk säljare på Tremco för något år sedan och fick detta besked.

Då har han fel alltså...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man anstränger sig att få ytan helt plan så behövs knappt någon tätmassa. Jag använder en slipskiva på en bit gängstång i slipmaskinen men en träplugg som styrning. 

Sen behöver man en knivsudd silikon. PL200 eller TEC7 går säkert lika bra, i princip utsätts inte tätmassan för vatten. Idag skulle jag använda epoxi.

Varvet använder silikon men drar en fet och kladdig sika utanpå, inte för att det på något sätt behövs utan för att båtägarna tycker/tror det ska vara så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-04-18 vid 19:55 skrev pos42:

 

Tec7 är en MS Polymer. Dessa är suger enl uppgift upp mer vatten över tid än en Polyuretanbaserad. Det har även 3Ms tekniska avdelning nämnt. Jag har skrivit om detta i länken jag postat ovan.

 

Men missförstå mig rätt. Jag köpte själv en tub Tec7 häromdagen och använder den flitigt på båten överallt. MS Polymer som t ex Tec7 m fl är överlägsen polyuretanbaserat avseende UVtålighet, frosttålighet i tub, limmar snabbt, mycket starkare än polyurentanbaserat mm. Den går även utmärkt i badrum etc. Men för *permanent* bruk under vattenlinjen är den inte bäst (eller kanske inte lämplig...). Jag använder dock Tec7 eller andra MSP i princip överallt *över* vattenlinjen.

 

Men själv sätter jag inte genomföringar med polyuretan heller p g a ett perfekt jobb kräver vidhäftningsförbättrare (som är klart tidsbegränsade i hållbarhet = dyrt) och andra primers. Sätter man t ex en vinkel innanför som ventilen hänger i så är det vridbelastning på tätmassan. Har man en bultad genomföring är det ok. Annars använder jag elastisk epoxy (Nils Malmgren "NM elastic 705")  som är starkare, lika enkelt att använda, relativt billigt, hållbart längre än tätmassa i tub, och inte kräver mer än rengöring med aceton. Även det har jag nämnt i länken ovan.

 

Så har du köpt en tub så tycker jag du ska se den som det bästa universal tät/lim som finns. Men inte permanent under vatten. Jag har krävt  att få ut vattenabsorptionsfaktorn för Tec7 2 ggr från Novatech med svar att vi ska kolla och återkommer.... Varför Novatech aldrig återkommit... tja... troligten för att det kanske är en nackdel för MSP baserad massor/lim. Finns ingen anledning att misstro 3M när de säger att deras egna MSP inte är lämpliga för permanent undervattensbruk.  Deras populära 5200 är däremot ok under vatten (polyuretan). Precis som populära Sika 291i. Sika har ett bättre program med  primers och vidhäftningsförbättrare än 3M och har produkterna lättillgängliga på SeaSea, Erlandssons brygga,Hjertmans etc.

 

Har för mig att detta var uppe i en tråd förra året också...  :)

 

Mvh

Peo

På tech7 tuben finns följande att hitta..

804DFF79-93F2-47E8-9EF3-F26AA003436A.jpeg

006C07AA-5184-4DEE-98B1-61CB5E6489E4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har det stått på Tec-7 så länge jag kan minnas ja. Det är inget nytt alls. Tec-7 i olika färger använder jag själv som multi-purpose lim och tätmassa nästan överallt. Fantastiskt bra. 

 

Men baserat på vad jag skriver i posten så skulle jag inte använda det under vattenlinjen på båten. Funkar säkert bra, men är inte bäst lämpat där. Tillverkarna vill alltid sträcka sig så de verkar ännu bättre.... Man behöver därför faktagranska ibland :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...