Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
fippe1

El-fel?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en fundering kring min båt och instrumenteringen.

Jag har länge trott att det är nått fel på motorn i min båt då den inte varvar så mycket som den borde.

Men efter renovering så blev det ingen skillnad.

 

Konstaterade efter installation av en BM-1 att laddningsmätaren som sitter i pulpeten visar drygt 1V för lite.

Detta fenomen verkar genomsyra samtliga mätare då jag ibland får ett högre laddningvärde och kan konstatera att några av de andra mätarna rör på sig också.

Knackar jag på varvräknare ändrar den varvtal.

 

Nu till frågan.

Om en propelleralkylator räknar ut att jag vid 4500rpm med den propellern jag har idag (4- bladig 14.75 x 15) ska göra 33knop och min varvräknare visar 4000-4200 vid 33knop

Är det mitt elsystem som gurkat ur eller stämmer inte propellerkalkylatorns beräkning och min motor e kass?

Hur stort skillnad i varvtal gör 1V på varvräknaren på en v8?

 

Har redan bytt massa motordelar och renoverat delar av elsystemet för att det ärjat i kontakter och säkringscentral.

Har dock inte bytt ut allt till instrumenteringen.

Redigerad av fippe1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du har ett spänningsfall på 1 Volt pga. av dåliga kablar är inget konstigt.

Att däremot varvräknaren skulle visa fel pga. spänningsfall låter osannolikt.

 

Gör rent alla kontakter byt kablar som är dåliga och se till att kablar är av tillräcklig area.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där på min förra båt med volvo V8a,just varvräknaren var mkt instabil.

Jag kopplade på ett testinstrument några gånger när jag letade propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät med samma voltmeter (=multimeter) över batteriets poler, och sedan på diverse ställen i elsystemet (med avstängs motor) så kanske du kan lista ut var någonstans du har ett spänningsfall.

Mät någonstans så långt bort (kabelvägen) från batteriet som möjligt, i segelbåtar är det topplanternan, i motorbåtar kanske läslamporna i förruffen eller sidolanternorna.

Säkringsdosor brukar orsaka spänningsfall också, inte ovanligt att det är oxid i skringarnas kontaktpunkter.

Sådan där kopplingslister "sockerbitar" borde var i lag (§ Ohms lag) förbjudna ombord, då det inte finns några bättre oxidsamlare än sådana.

Kolla även de gemensamma minusplintarna, jag tycker mig kunna dra den slutsatsen att sådana kan vara tjuven i dramat, att den gemensamma återledningen till batteriminus inte sällan är för klen, och då hjälper det föga att försörjningen på plussidan är väl tilltagen.

 

Varvräknare räknar frekvensen från antingen brytarspetsarna eller en växelströmsfrekvens från generatorn och "översätter" dessa signaler till en analog eller digital visning på ett instrument.

På en gammal historisk rallybil jag mekade med förra våren såg jag på samtliga instrument, även varvräknaren,  föll i värde då alla sex extraljusen tändes, 6 x 100 watt, det blev ett spänningsfall på 2-3 volt trots att generaton laddade.

 

Så visst, alla elektriska eller elektroniska instrument kan visa fel vid spänningsfall.

-Sedan är ju dessa instrument inga direkta precisionsinstrument heller, noggrannheten är plus minus flera procent redan vid rätt spänning.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite tur så är det bara felet i elsystemet som behöver åtgärdas.

Hur mycket kan man lita på en propellerkalykylator.

Båten i fråga är en Maxum 2400scr V8 på 210hk (när den var ny) alpha one gen 2 och en 4-bladig propeller Alu prop.

Original satt en 3-bladig 15x17p (jag fick bara en 4-bladig med vid köp)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om varvräknaren beter sig konstigt, om visarnålen vandrar något tiotal varv uppåt eller nedåt utan att motorvarvtalet förändrats skall du absolut byta ut brytarspetsarna och kondensatorn. Om du nu har en bensinmotor med gammaldags elektromekanisk tändning.

 

Taskiga brytarspetsar med brännskador och eller oxid orsakar en oren signal till varvräknaren, slapp fjäder som ger kontaktstuds gör att varvräknaren räknar fel, samt då en kass kondensator som inte jämnar ut dessa störningar kan vara ett problem. Sedan går ju motorn sämre och framförallt ojämnt på lägre varvtal och förbrukar mer bensin...

 

Tändspolar och kondensatorer som finns i varma motorrum som på båtar, förbrukas snabbare än vad de gör i en personbils välventilerade motorrum.

 

Det är nämligen brytarspetsarna som skickar iväg en signal till varvräknaren.

Men det kan vara så att signalen tas från generatorn också, som på dieselmotorerna, då skall du kolla att generatorns drivrem inte slirar.

Typiskt med det felet är att varvräknaren visar tomgångsvarv trots att motorvarvet är högre, vanligtvis direkt efter start, då jobbar generaton tungt med att ladda tillbaks startenergin, och slirar.

Ett tjutande ljud brukar då även uppstå.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en motor byggs om till brytarlöst tändsystem så kan det också bli problem med varvräknaren. Leverantören av tändsystemet brukar ha tips om hur man kan lösa det. (Det kan tex handla om att sätta dioder på givarledningen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en motor byggs om till brytarlöst tändsystem så kan det också bli problem med varvräknaren. Leverantören av tändsystemet brukar ha tips om hur man kan lösa det. (Det kan tex handla om att sätta dioder på givarledningen.)

Det sitter ett Thunderbolt tändsystem original på min motor, så inget är ombyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tankar och svar.

 

Det jag kan konstatera efter mycket sökande på både svenska och amerikanska båtforum är att Båtens toppfart ska tydligen vara runt 33knop

Jag har idag inga större bekymmer att komma upp i dessa 33kn, så nu är det bara att byta kablar och eventuellt varvräknare för att se om jag kan få någon förändring på varvtalet som visas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tankar och svar.

 

Det jag kan konstatera efter mycket sökande på både svenska och amerikanska båtforum är att Båtens toppfart ska tydligen vara runt 33knop

Jag har idag inga större bekymmer att komma upp i dessa 33kn, så nu är det bara att byta kablar och eventuellt varvräknare för att se om jag kan få någon förändring på varvtalet som visas.

Men kolla först beytarspetsarna och kondensatorn, om varvräknaren beter sig konstigt beror det ofta på att den får en oren signal från brytarsptsarna!

Kolla det först, betydligt billigare än att köpa ny varvräknare!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...