Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Special

Teakdäck Nimbus 320 Copu

Rekommendera Poster

Är i köpartagen på en Nimbus 320 coupe. Vid besiktningen hittades att en del av teak plattorna hade delvis släppt från däcket. Har någon varit med PM detta? och är risken stor att fukt kan ha trängt ner i däcket? Tacksam för feedback

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja här skall du vara fortsatt misstänksam!

 

Trä lever, säger man, det innebär att plankorna i teakdäcket rör på sig i skillnader i temeperatur och framförallt vid växlingar i luftfuktighet, om däcket är skruvat, som var vanligt förr, blir skruvhålen ovala och det kan läcka in. Nimbus gjorde säkert detta ordentligt då de installerade "teakpaketet" men man vet ju inte vad båten senare råkat ut för.

 

Tag kontakt med en oberoende besiktningsman, om du nu inte redan gjort det, bifoga bilder på skadan!

 

"Plattorna" skriver du, är du säker på att det är teak och inte något modernare syntetiskt material?

 

Om du ser runda små träpluggar i däcksplankorna, döljer dessa ett skruvhål med en skruv i, om inte är däcket bara limmat.

 

Jag undviker gärna att köpa båt med teakdäck, har aldrig haft sådan själv, men goda vänner har/har haft, som haft små, överkomliga eller totalt katastrofala problem med läckande teakdäck. Visserligen är ingen av deras båtar en Nimbus, men man skall absolut vara på sin vakt.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för ditt inlägg. Har haft en besiktningsman det var han som konstaterade problemet. Ja det är pluggar så nog är det skruvat. Det är teak och inget annat material. Frågan är om det kommit ner fukt i däcket vilket inte är lätt att konstatera innan allt är bortskruvat antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för ditt inlägg. Har haft en besiktningsman det var han som konstaterade problemet. Ja det är pluggar så nog är det skruvat. Det är teak och inget annat material. Frågan är om det kommit ner fukt i däcket vilket inte är lätt att konstatera innan allt är bortskruvat antar jag.

Vad sade besiktningsmannen då?

 

Det finns ju diverse fuktmätare att köpa på "gubbvaruhusen" Jula, Biltema, Clas och Kjell och kanske även på Hornhaus, eller om det var på Baubach...

 

Mät och kolla!

 

Jag hade nog inte köpt den båten om det var fukt i däcket.

Men om det var den sista 320 Cupén i hela världen hade jag kanske köpt efter att ha prutat ordentligt.

 

Så här hade jag fuskreparerat nu och under nästa vintersäsong gått vidare:

 

Inför denna säsongen hade jag lagt in en bit havsfiskelina av metall, gärna nån spunnen tafs av rostfri tråd, sedan limmat med Sikaflex, och lagt på sandsäckar för att tvinga ned durkplankorna mot däcket.

 

Under nästa vintersäsong hade jag rivit upp sikan med metalltråden och sett till att få det ordentligt uttorkat och reparerat mer fackmässigt, kanske med uttorkning under vintern med luftavfuktare.

Kanske hade man fått lyfta på hela det aktuella däcket och göra om från början.

Här vinner du tid, och kan fundera, fråga fackman eller få en massa tips här på forumet.

 

Men helt klart beroende på hur mycket fukt det är i däcket eller skrovet, och vad slutpriset blir, en ekvation!

 

Nä, jag hade nog aldrig köpt just det exemplaret, kanske inte ens om det var det sista på jorden.

 

---

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han sa att det måste utredas vidare vilket betyder att plattorna måste bort och en riktig undersökning måste ske för att veta hur det står till. Bestämmer mig under veckan hur jag gör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han sa att det måste utredas vidare vilket betyder att plattorna måste bort och en riktig undersökning måste ske för att veta hur det står till. Bestämmer mig under veckan hur jag gör.

Ja det är ju det bästa, och egenligen den ända alternativet, och om det är vajsing på ena sidan är det lätt att tro att det är det på andra sidan också.

Nä, jag drar mig ytterligare åt det hållet att överge det objektet och börja titta på andra båtar, helst då utan teakdäck, iallafall sådana som är skruvade i plasten.

 

I mitt tycke är teakdäck förvisso sköna att gå barfota på, men det uppväger inte det riskmomentet det innebär med läckage. Det var väl Thalattha som på detta forum skrev att det var i sammanhanget ett litet problem om skrovet läckte, men ett mångt större problem om det regnade in, nu fritt citerat.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver "plattor". Är det så att så att det är teakribb som är lagd på plywood? Ett sådant däck är enklar/billigare att renovera.

"utredas vidare" brukar betyda att några brädor tas upp och fukthalten mäts på några ställen, ofta underifrån.

Ta in ett pris på en ordentlig renovering av däcket så kan du bedöma totalkostnaden. Ett ordentligt renoverat teakdäck kommer att hålla länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig en ny 310 från 2000 med skruvat teakdäck och som tur är inte visar någon tendens till läckage. Är medveten om risken och har funderat på kostnader att byta eller framförallt att byta till Flexiteak. Får du tag på några prisuppgifter så tar jag gärna del av det! :) 

 

Har för övrigt tvättat och oljat teaken och ska när det blir varmare ute köra "Internationals teak protect" vilket ska vara vattenavstötande men fortfarande matt och halkfri. Tycker mig att det borde motverka att fukten kryper ner!?! Kanske tänker fel men kör på det iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju också så att torr teak läcker mer, om du håller den inoljad så sväller den litet och tätar bättre, princip.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl få tillägga och säga att teak på däck är väldigt snyggt, men då jag har kollat i olika tillbehörsprislistor från olika båttillverkare så är ju de så kallade "teakpaketen" inte direkt gratis. Och om man kan ta 5000 kr för en uppsättning gardiner, 15.000 kr för bottenmålning och 3.500 kr för en mjuk sittdyna så kan ju ett teakpaket kosta 25-30.000 kronor eller mer. Och att det då dessutom riskerar ett framtida läckage så är det ju inte värt det priset.

 

Jag kan väl tillägga att hunden, "Lilla Vargen" gillar teakdäck, hon går gärna över till grannbåten om den är utrustat med sådant, hon får så himla bra klofäste i den litet mjukare teaken, annat än att halka runt på hal plast.

Sedan blir det så fint när man käkat chips och smulat på teakdäcket också, blir sådana fina fettfläckar...

 

Teakdäck, nej tack!

 

...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl få tillägga och säga att teak på däck är väldigt snyggt, men då jag har kollat i olika tillbehörsprislistor från olika båttillverkare så är ju de så kallade "teakpaketen" inte direkt gratis. Och om man kan ta 5000 kr för en uppsättning gardiner, 15.000 kr för bottenmålning och 3.500 kr för en mjuk sittdyna så kan ju ett teakpaket kosta 25-30.000 kronor eller mer. Och att det då dessutom riskerar ett framtida läckage så är det ju inte värt det priset.

 

Jag kan väl tillägga att hunden, "Lilla Vargen" gillar teakdäck, hon går gärna över till grannbåten om den är utrustat med sådant, hon får så himla bra klofäste i den litet mjukare teaken, annat än att halka runt på hal plast.

Sedan blir det så fint när man käkat chips och smulat på teakdäcket också, blir sådana fina fettfläckar...

 

Teakdäck, nej tack!

 

...

..

 

Men om du tycker det är snyggt men opraktiskt... Hur ställer du dig till Flexiteaken?!? Jag skulle aldrig lägga ett nytt däck med ett levande material när jag vet att livslängden ändå är relativt begränsad och underhållet ganska stort. Med ett platsdäck som ser ut som ett nytt teakdäck (ogillar grått väderbitet teak) och som inte kräver samma underhåll låter ju nästan för bra för att vara sant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teakdäck tycker jag är snyggt, underhållskrävande och dyrt!

Men kanske inte opraktiskt om det är väl underhållet efter konstens alla regler, och det jag sett på båtar i min närhet där har teakdäcket försummats, och då har det krävts än mer underhåll och reparationer samt kostnader för att få det bra.

 

Jag vågar också sticka ut hakan och säga att segelbåtsägarna är generellt mer måna om sina teakdäck än vad motorbåtsägarna är.

 

Tja.. flexiteaken... jag vet inte hur jag ställer mig till det, klart det är ju snyggare än ett naket plastdäck.

Så vitt jag förstår är det inte fastskruvat, bara limmat.

Underhållsfritt... i min värld där jag är uppvuxen i ett hus med eternitplattor är "underhållsfritt" detsamma som att det inte går att underhålla om ens man vill...

 

Annars är det snyggt med gråmålade gångytor på däcken, som på vissa hyttbåtar.

 

Helt ovetenskapligt och subjektivt tycker jag att några båtar jag sett vid hemmabryggan och annorstedes som varit utrustade med flexiteak, där materialet blivit blekare och mattare, efter bara några säsonger, eller så är det bara en saltbeläggning som på allt annat här vid västerhavet.

 

Nä, jag är väl tvetydigt ambivalent här.

Men en sak är ju säker, jag hade aldrig köpt en båt med läckande teakdäck.

Om min nuvarande båt hade haft ett teakdäck hade jag nog köpt den ändå, om det inte läckt då alltså, eftersom det var just den båttypen jag ville ha, och utbudet på begagnatmarknaden var då ett exemplar.

 

Men det är ju så mycket andra saker som avgör vid båtköp, om det nu ligger två likadana båtar intill varandra vid försäljningsbryggan, eller som annonser på blocket, är det ju så många andra saker som avgör.

Det allmänna intrycket, motor, motortimmar, utrustning, årsmodell och inte minst priset, och när det gäller blocketannonser även geografin, så då skulle ett icke läckande teakdäck komma komma med av bara farten... kanske..

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom på nu att jag faktiskt har några kvadratmeter teakdäck, på badbryggan.

Denna är synnerligen missunnad, jag hällde på minst två liter teakolja förra säsongen och gned in detta med en svamp blev ju rätt bra, då, nu ser det likadant ut igen, grått och torrt. När denna teak ger upp måttbeställer jag durkplåt av eloxerad aluminium istället, skitfult, men ger båten en image...

Men badbryggan är väl båtens mest ogynnsamma plats för alla slags material egentligen.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...