Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
megalordon

Måla drevet?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har rekommenderats att måla drevet inför sjösättning. Gjorde så inför förra säsongen.

Dock blev det en del påväxt, framför allt på de områden som var svåråtkomliga, bland annat en mindre musselodling vid genomföringen till skrovet. Jag sticker inte gärna in en pensel där och kluddar färg utan att veta vad jag träffar...

 

Någon som har bra råd eller tips vad man skall tänka på och hur man bör göra i samband med målning av drevet?

 

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har rekommenderats att måla drevet inför sjösättning. Gjorde så inför förra säsongen.

Dock blev det en del påväxt, framför allt på de områden som var svåråtkomliga, bland annat en mindre musselodling vid genomföringen till skrovet. Jag sticker inte gärna in en pensel där och kluddar färg utan att veta vad jag träffar...

 

Någon som har bra råd eller tips vad man skall tänka på och hur man bör göra i samband med målning av drevet?

 

/Bosse

Det är väl bara bälgar och slangar man inte bör måla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måla inte offeranoder eller under offeranoder. Jag brukar lägga tid på att tvätta ordentligt och om man gör det varje år ordentligt så behöver det oftast inte målas alls. Sällan jag varit med om att färg släpper från drevet.

 

Använd spackelspade där det sitter som hårdast och högtryckstvätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kloka svar, tar med mig dessa till nästa helg då vårfixningen är planerad.

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är målningen för att slippa påväxt, eller för att drevets ursprungliga färg är skadad på något vis?

 

Har själv noterat efter att ha rengort mitt Bravo 3 drev att skeddan lämnar ifrån sig lite vitt "mjöl" efter det och funderar över hur allvarligt det är, om det kan vara som det är eller om man borde bättra färgen för att rädda aluminiumet i drevet?

Ligger i Östersjön..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är målningen för att slippa påväxt, eller för att drevets ursprungliga färg är skadad på något vis?

 

Har själv noterat efter att ha rengort mitt Bravo 3 drev att skeddan lämnar ifrån sig lite vitt "mjöl" efter det och funderar över hur allvarligt det är, om det kan vara som det är eller om man borde bättra färgen för att rädda aluminiumet i drevet?

Ligger i Östersjön..

Du bör nog slipa och måla där färgen är skadad eller borta innan du lägger på antifoulingfärg. Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med Martin på Axmarin och ha sa att om det hade varit hans båt och eftersom att den ligger i Östersjön, så hade han tagit detta inför nästa säsong. Men då är det slipning, primening och målning som gäller. Tror att det får bli så, främst pga tidsbrist..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är målningen för att slippa påväxt, eller för att drevets ursprungliga färg är skadad på något vis?

 

Har själv noterat efter att ha rengort mitt Bravo 3 drev att skeddan lämnar ifrån sig lite vitt "mjöl" efter det och funderar över hur allvarligt det är, om det kan vara som det är eller om man borde bättra färgen för att rädda aluminiumet i drevet?

Ligger i Östersjön..

Det är enbart för att slippa påväxt, bortsett från det ser allt ut att vara i gott skick. Hade däremot gott om liv lite varstans, framförallt ett gäng mindre musselodlingar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...