Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

Förbannade nattkyla!

Rekommendera Poster

Jag skulle såklart vara duktig och få båten klar i god tid innan sjösättning i år. Så i fredags fick motorn nya bränslefilter, monterade impellern och provstartade. Kopplade på en 4l dunk med vatten till kylvattenintaget för att skona impellern och spotta ut glykolen innan båten är i sjön.

Så nu har jag vatten i motorn och då ska det såklart vara -6 grader på nätterna! Tredje natten i rad nu, jävla skit! Förra veckan hade vi ju sommar.

Motorn, en md11c är förvisso sötvattenkyld och i det systemet är det såklart glykol, men ändå. Tror ni, har man förstört motorn nu eller måste det till mer rejäl och ihållande kyla för att frysa sönder nåt?

Sjösättningen är om en vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den klarar det! En stor klump järn som står i ett motorrum, det fryser inte så lätt. Det är varmt på dagarna va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njo, varmt å varmt. Förra veckan hade vi ju sommarvärme. Nu orkar det väl upp till +10 på sin höjd. Men det är klart, under kapellet när solen ligger på blir det några grader till. Motorrummet är välisolerat så vad det är för temp däri är svårt att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min har jag haft i sedan den 28 mars. Har åkt varje helg och vi har haft 4 helger ute på öar. Inga problem med kylan. Har för övrigt en V8 bensin med sötvatten kylning. Dock så vill jag inte lämna varmvattenberedare med vatten i utan tömmer systemet totalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i samma sits. Jag har ställt en värmefläkt på låg effekt riktad mot motorn på nätterna. Jag räknar med att den värmen även letar sig ut i drevet om det nu står vatten i det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min har jag haft i sedan den 28 mars. Har åkt varje helg och vi har haft 4 helger ute på öar. Inga problem med kylan. Har för övrigt en V8 bensin med sötvatten kylning. Dock så vill jag inte lämna varmvattenberedare med vatten i utan tömmer systemet totalt.

Hade jag haft båten i sjön hade jag inte varit orolig för några köldnätter. Sjön värmer ju skrovet då. Nu ligger båten på land så kylan lär ju ta sig in snabbare. Jaja, det är som det är så vi får väl se nästa tisdag om hon tagit skada. Det är väl främst backslag och marteckylaren som kan fara illa antar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte köra i glykol igen? Kostar inte många kronor på Biltema tex. Eller sjösätta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en billig digital inne/ute-termometer med max/min-minne och sätt utegivaren i nån av vätskorna du är intresserad av att veta tempen på. Nolla max/min-värdet för både inne och ute, och kom sen tillbaks nästa dag för att läsa av. Då vet du hur kallt det blir i den vätska du mätt, samtidigt som du får veta hur kallt det var i omgivande luften som kallast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte köra i glykol igen? Kostar inte många kronor på Biltema tex. Eller sjösätta

Skadan är ju redan skedd, köldnätterna kom som en överaskning för mig då vi inte haft en minusgrad på många veckor här. Nu ska det ju vara varmare igen sägs det på vädret. Så det var väl den där jävla Murphy som skulle komma å spela Allanballan som vanligt bara. Sjösättningen är bokad om en vecka, fullbokat till dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska nog se att allt har gått bra. Tror inte att det är så allvarligt som många tror. I min förra båt med en Aq170 brukade jag aldrig köra igenom med glykol. Hade den i 4 år. Jag varvade upp fullt när den stod på kärran efter upptag, impeller byte jag varje år ändå så den sket jag i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...