Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jeager_

Topcoat funderingar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

hej

Har en Uttern 560 AR -85 

Behöver lite tips och hjälp kring en lagning

Föregående sommar så skrapade jag fören mot en sten där jag har min båtplats. Slarv med förtöjningen.

Det som blev är ett skrap i topcoaten, storlektsmässigt i en enkronas storlek och djupet bedömmer jag till ca 1-2 mm djupt. Fint undertill inga sprickor eller dylikt


Lite tips för tillvägagångssätt för att stryka på topcoat över skadan.

Topcoat är om jag förstått det rätt vanlig gel coat som blandas med en parafinlösning + härdare ?

Penslas den på eller hur lägger man på den? Spacklas ?

Går den att lägga på i ett tjockare lager direkt eller bör man lägga på i omgångar ?

Eller bör man lägga lager med torkning mellanåt för att nå rätt tjocklek ?



 

Redigerad av jeager_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller din definition av "topecoate" har du helt rätt.

Nu brukar man inte kalla färgen på skrovet för topecoate, utan gelcoat.

Lagar upp såna skador gör man med ett "gelcoatspackel", som finns färdigt att köpa i ett antal nyanser. Problemet är att få rätt nyans.

Har du topecoat i rätt nyans, kan du naturligtvis blanda i lire tixotropmedel, för att få ett spackel.

Det går naturligtvis att lägga på ett antal lager av din topecoat, tills du kommer upp i rätt nivå, men då får du nog låta härda och mellanslipa mellan gångerna. Blir rätt omständigt.

Eller så målar du på ett lager och nöjer dig med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här fallet är fören snyggad till av föregående ägare och han hade lagt en topcoat  utanpå det uppspacklade så det skulle bli snyggt och smälta ihop rent visuellt.

Så tanken är att använda topcoat.

Om man ska mellanslipa vilken metod där då. Torrslip? våtslip? Grovlek på pappret ?

MVh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här fallet är fören snyggad till av föregående ägare och han hade lagt en topcoat  utanpå det uppspacklade så det skulle bli snyggt och smälta ihop rent visuellt.

 

Så tanken är att använda topcoat.

 

Om man ska mellanslipa vilken metod där då. Torrslip? våtslip? Grovlek på pappret ?

 

MVh Björn

 

Jaha - så den tidigare ägaren har målat ett fält i fören med topecoat, som stämmer någorlunda i färgen.

 

Syns fältet tydligt vi närmare betraktande - dvs inte vattenslipat till samma släthet som skrovet i övrigt.

 

I så fall skulle jag spacklat i skadan med ett lämpligt spackel. Mattat ner fältet med tex 120 papper kanske tom grövre och målat hela fältet igen.

 

Du har inte nån bild på hur det ser ut idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

I det här fallet är fören snyggad till av föregående ägare och han hade lagt en topcoat utanpå det uppspacklade så det skulle bli snyggt och smälta ihop rent visuellt.

 

Så tanken är att använda topcoat.

 

Om man ska mellanslipa vilken metod där då. Torrslip? våtslip? Grovlek på pappret ?

 

MVh Björn

 

Jaha - så den tidigare ägaren har målat ett fält i fören med topecoat, som stämmer någorlunda i färgen.

 

Syns fältet tydligt vi närmare betraktande - dvs inte vattenslipat till samma släthet som skrovet i övrigt.

 

I så fall skulle jag spacklat i skadan med ett lämpligt spackel. Mattat ner fältet med tex 120 papper kanske tom grövre och målat hela fältet igen.

 

Du har inte nån bild på hur det ser ut idag.[/

 

Var ut till båten en sväng i helgen och tittade.

 

Det rör sig om en storlek av en enkrona cirka och det är enbart topcoaten som är skavd av. Djup: inte ens en mm.

Ser bra ut undertill.

 

Jag tror det räcker med att rengöra, slipa lite, rengöra och sen måla på topcoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för blandningsförhållande på topcoat.

Säg att jag ska göra topcoat på 50 g gelcoat.

Hur många ml härdare samt parafin går det då på 50 g gelcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...