Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SeaMaster560wa

Rätt propeller?

Rekommendera Poster

Hej! Har precis köpt mig en Finnmaster 68DC med en Yamaha 225B på. Båt o motor är från 2014. När jag har kollat körfakta så ska denna motor varva som max 5800 varv. När jag kör fullt, även med 4 personer i så varvat den 6100 varv och va 43.5 knop. Propellern 19" som sitter på är den från fabrik men jag fundera på en större eller är det inget man ska bry sig om det högre varvet. Vad skulle man isåfall förlora på att sätta på en större?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den varvar ju något för mycket och om du sätter på större stigning förlorar du i toppfart men vinner i ax.

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det mycket man förlorar i ax? Är ju väldigt bra tryck i denna maskinen så det kanske inte märks så mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärtom, vinner i fart och tappar i ax. 20" stigning i rostfritt kanske?

Tebaxs!

Jag tänkte en sak och skrev en annan (igen).

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska den ens varva 6100 (tänkte på varvtalsbegränsningen)? Vad jag menar är alltså en fråga om huruvida varvräknaren visar rätt.

 

En något för liten propeller är generellt sett bättre (för motorn) än tvärtom men det beror helt på hur du kör. Åker ni oftast bara ett par stycken samt med lite last borde du kunna gå upp i storlek, är ni ibland många och med mycket packning borde du lasta båten upp till den vikten och testa (gärna i motvind och lagom sjögång) för att se hur det känns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vilken propeller sitter på nu? 

Med 4 personers last låter 6100 lite för mycket. Jag hade antingen gått på en propp med samma stigning men mer mer kupp (tar varv men ger bättre grepp) Alterntivt gått upp ett steg i stigning med samma propp om du är nöjd med egenskaperna i övrigt.

Yammorna har varvtalsområdet 5500-6000 om jag inte minns fel. Med lätt last 1-2 personer ska du alltså ligga på ca 6000 varv och vid tyngre last så ska det finnas marginaler att tappa ett par hundra varv. Det är alltid bättre att ha lite för lite stigning än tvärtom då du förkortar livslängden på din motor med en för tungdriven propp.

 

Jag skulle gissa att du skulle kunna gå upp till 21" stigning på samma propp och få ett mer lagom register

 

Om du tittar på nedan körfakta så används lite olika proppar på 200 resp 250 hk så du borde hitta något mitt emellan.

 

http://www.gbm.se/wp-content/uploads/2014/12/finnmaster-68dc--koerfaktaf200f250se.pdf

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en Yamaha 19" stålpropeller på idag. Kollade även med propellertrim idag och det säger samma sak att en 21 hade troligtvis varit en väldigt bra lösning. Fick även kontakt med en annan kille med samma båt o motor. Han upplevde samma som mig och hade då monterat en 21 med väldigt positiva resultat. Något segare i ax men inget som var störande på något sätt tyckte han. Ökad marschfart och ökade toppfarten från 43.5 till nästan 49 knop. Ska se om jag kan lyckas få lagt händerna på en 21 :) Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det sitter en Yamaha 19" stålpropeller på idag. Kollade även med propellertrim idag och det säger samma sak att en 21 hade troligtvis varit en väldigt bra lösning. Fick även kontakt med en annan kille med samma båt o motor. Han upplevde samma som mig och hade då monterat en 21 med väldigt positiva resultat. Något segare i ax men inget som var störande på något sätt tyckte han. Ökad marschfart och ökade toppfarten från 43.5 till nästan 49 knop. Ska se om jag kan lyckas få lagt händerna på en 21 :) Tack för hjälpen!

 

Yamaha 19" stålpropeller stämmer in på ganska många olika proppar.

Är det den svarta du har? Alltså black steel?

Detta är en propp med ganska häcklyftande karaktär och nästan ingen kupp. Den är ganska allaround.

 

Den planar snabbt men båten är säkert mycket trevligare med en propp med mer rake så du får upp nosen något. 

Jag tänker att om du ändå ska byta så byt till något som passar båten bra :) Båda propparna som användes i körfaktat som jag länkade till ovan är av stävlyftande karaktär vilket sannolikt bor garför att båten gillar stävlyft.

Jag tror att både reliance och Salt Water series II som används i körfakta ovan skulle passa fint. Jag har själv en reliance och är nöjd med den. Notera dock att båda dessa propellrar är cuppade så de tar lite varvtal och det skulle isf göra att du stannar på 19" som i testet fast du istället byter till en propp av annan karaktär.

Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det sitter en Yamaha 19" stålpropeller på idag. Kollade även med propellertrim idag och det säger samma sak att en 21 hade troligtvis varit en väldigt bra lösning. Fick även kontakt med en annan kille med samma båt o motor. Han upplevde samma som mig och hade då monterat en 21 med väldigt positiva resultat. Något segare i ax men inget som var störande på något sätt tyckte han. Ökad marschfart och ökade toppfarten från 43.5 till nästan 49 knop. Ska se om jag kan lyckas få lagt händerna på en 21 :) Tack för hjälpen!

Yamaha 19" stålpropeller stämmer in på ganska många olika proppar.

Är det den svarta du har? Alltså black steel?

Detta är en propp med ganska häcklyftande karaktär och nästan ingen kupp. Den är ganska allaround.

 

Den planar snabbt men båten är säkert mycket trevligare med en propp med mer rake så du får upp nosen något.

Jag tänker att om du ändå ska byta så byt till något som passar båten bra :) Båda propparna som användes i körfaktat som jag länkade till ovan är av stävlyftande karaktär vilket sannolikt bor garför att båten gillar stävlyft.

Jag tror att både reliance och Salt Water series II som används i körfakta ovan skulle passa fint. Jag har själv en reliance och är nöjd med den. Notera dock att båda dessa propellrar är cuppade så de tar lite varvtal och det skulle isf göra att du stannar på 19" som i testet fast du istället byter till en propp av annan karaktär.

Tack för svar! Fel av mig det sitter en rostfri propeller på :) Dock har fått låna en 21" Black Steel från den lokala båtfirman för att prova. Är det någon större skillnad på en rostfri och Black Steel för vanlig båtkörning som jag i huvudsak gör. Är väldigt sällan ute i grov sjö etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det sitter en Yamaha 19" stålpropeller på idag. Kollade även med propellertrim idag och det säger samma sak att en 21 hade troligtvis varit en väldigt bra lösning. Fick även kontakt med en annan kille med samma båt o motor. Han upplevde samma som mig och hade då monterat en 21 med väldigt positiva resultat. Något segare i ax men inget som var störande på något sätt tyckte han. Ökad marschfart och ökade toppfarten från 43.5 till nästan 49 knop. Ska se om jag kan lyckas få lagt händerna på en 21 :) Tack för hjälpen!

Yamaha 19" stålpropeller stämmer in på ganska många olika proppar.

Är det den svarta du har? Alltså black steel?

Detta är en propp med ganska häcklyftande karaktär och nästan ingen kupp. Den är ganska allaround.

 

Den planar snabbt men båten är säkert mycket trevligare med en propp med mer rake så du får upp nosen något.

Jag tänker att om du ändå ska byta så byt till något som passar båten bra :) Båda propparna som användes i körfaktat som jag länkade till ovan är av stävlyftande karaktär vilket sannolikt bor garför att båten gillar stävlyft.

Jag tror att både reliance och Salt Water series II som används i körfakta ovan skulle passa fint. Jag har själv en reliance och är nöjd med den. Notera dock att båda dessa propellrar är cuppade så de tar lite varvtal och det skulle isf göra att du stannar på 19" som i testet fast du istället byter till en propp av annan karaktär.

Tack för svar! Fel av mig det sitter en rostfri propeller på :) Dock har fått låna en 21" Black Steel från den lokala båtfirman för att prova. Är det någon större skillnad på en rostfri och Black Steel för vanlig båtkörning som jag i huvudsak gör. Är väldigt sällan ute i grov sjö etc

Vilken rostfri har du? Black Steel är också rostfri dock så är den målad och inte polerad. Om det inte står något på den är det sannolikt Black Steel fast färgen har trillat av vilket brukar ske på dessa :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Yamaha Reliance Series har jag. Var nere vid båten nu ikväll och kollade. Och det verkar inte som den 21 jag lånade passar. Den sista brickan innan muttern var det olika spår i som skulle passa rätt på propellern. Men ska kolla detta med marinan imorgon

Redigerad av SeaMaster560wa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha Reliance Series har jag. Var nere vid båten nu ikväll och kollade. Och det verkar inte som den 21 jag lånade passar. Den sista brickan innan muttern var det olika spår i som skulle passa rätt på propellern. Men ska kolla detta med marinan imorgon

 

Nya yamahaproppar brukar ha SDS vilket kräver en annan bricka. BS brukar inte ha SDS så på den behöver du den runda brickan.

 

Tänk dock på att du sannolikt kommer ha ganska liknande varvtal med BS 21" då den är mindre kuppad än Reliance. Om man jämför BS och Reliance med samma stigning så skiljde det 150-200 varv för mig. Därför kan du nog förvänta dig ungefär samma varvtal med en BS 21"

 

Vet inte hur din motor är hissad men är den hissad ett hål (vilket man ofta har med en propeller med lite kupp) så kan du nog även räkna med betydligt sämre grepp i vattnet.

 

Försök istället låna en Reliance 21" om är möjligt så får du en betydligt rättvisare jämförelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Yamaha Reliance Series har jag. Var nere vid båten nu ikväll och kollade. Och det verkar inte som den 21 jag lånade passar. Den sista brickan innan muttern var det olika spår i som skulle passa rätt på propellern. Men ska kolla detta med marinan imorgon

 

Nya yamahaproppar brukar ha SDS vilket kräver en annan bricka. BS brukar inte ha SDS så på den behöver du den runda brickan.

 

Tänk dock på att du sannolikt kommer ha ganska liknande varvtal med BS 21" då den är mindre kuppad än Reliance. Om man jämför BS och Reliance med samma stigning så skiljde det 150-200 varv för mig. Därför kan du nog förvänta dig ungefär samma varvtal med en BS 21"

 

Vet inte hur din motor är hissad men är den hissad ett hål (vilket man ofta har med en propeller med lite kupp) så kan du nog även räkna med betydligt sämre grepp i vattnet.

 

Försök istället låna en Reliance 21" om är möjligt så får du en betydligt rättvisare jämförelse.

 

Tack för svar! Har nu fått tag på en Ballistic via Propellertrim som ska provas när den kommer. Ska bli intressant o se om det blir någon större skillnad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Yamaha Reliance Series har jag. Var nere vid båten nu ikväll och kollade. Och det verkar inte som den 21 jag lånade passar. Den sista brickan innan muttern var det olika spår i som skulle passa rätt på propellern. Men ska kolla detta med marinan imorgon

 

Nya yamahaproppar brukar ha SDS vilket kräver en annan bricka. BS brukar inte ha SDS så på den behöver du den runda brickan.

 

Tänk dock på att du sannolikt kommer ha ganska liknande varvtal med BS 21" då den är mindre kuppad än Reliance. Om man jämför BS och Reliance med samma stigning så skiljde det 150-200 varv för mig. Därför kan du nog förvänta dig ungefär samma varvtal med en BS 21"

 

Vet inte hur din motor är hissad men är den hissad ett hål (vilket man ofta har med en propeller med lite kupp) så kan du nog även räkna med betydligt sämre grepp i vattnet.

 

Försök istället låna en Reliance 21" om är möjligt så får du en betydligt rättvisare jämförelse.

 

Tack för svar! Har nu fått tag på en Ballistic via Propellertrim som ska provas när den kommer. Ska bli intressant o se om det blir någon större skillnad :)

 

Spännande! En Balstic är nog ytterliggare lite mer kuppad än reliancen så där kan du nog förvänta dig stor skillnad.

Återkom gärna med resultat. Det är kul med propeller test!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut! Kan nog dröja någon vecka eller så innan jag fått testat men jag återkommer med resultat :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag fått prova den andra propellern och det blev inte alls som jag tänkt! Visst det blev lägre varv men nu varvar den endast 5400 som max och toppar 41 knop. Så det blir att skicka tillbaka o så kör jag vidare med den jag har

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror fortfarande att en 20" rostfri typ michigan Apollo skulle funka bra eller om du skulle prova en 4-bladig i 19". Testade själv en del innan jag hittade rätt i propellerdjungeln. Ballistic kräver en hel del hiss för att komma till sin rätt,

Michigan Apollo vill också ha lite hiss, har mina hissade typ 60 mm, men funkar även med mindre hiss. 100-200 rpm per tum i stigning och 100-200 rpm per 1/2 tum hiss. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror fortfarande att en 20" rostfri typ michigan Apollo skulle funka bra eller om du skulle prova en 4-bladig i 19". Testade själv en del innan jag hittade rätt i propellerdjungeln. Ballistic kräver en hel del hiss för att komma till sin rätt,

Michigan Apollo vill också ha lite hiss, har mina hissade typ 60 mm, men funkar även med mindre hiss. 100-200 rpm per tum i stigning och 100-200 rpm per 1/2 tum hiss. Lycka till.

Tackar! Vad gör det för skillnad med en 4 bladig? Ska kolla om jag kan få tag på en Apollo. Har även hört att Mirage ska vara fungera bra till det ekipage som jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mirage är bra för lite tungdrivna båtar, hade Mirage på min mittkabinare med mercruiserdiesel. Kan funka, bara att prova. Fyra blad håller i bättre än tre men blir mer tungdrivet främst pga bladarea. Du tappar lite toppfart med fyrbladigt men vinner i styrka så att säga. Du behöver gå ner i stigning ordentligt om du prova en fyra -typ 19" stigning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag fått prova den andra propellern och det blev inte alls som jag tänkt! Visst det blev lägre varv men nu varvar den endast 5400 som max och toppar 41 knop. Så det blir att skicka tillbaka o så kör jag vidare med den jag har

Låter som att om du ska köra med ballistics så behöver du nog köra 19" och hissa motorn ett hål. Jag visste att ballstic var betydligt mer kuppad men anade inte att skillnaden skulle bli så stor.

 

Enklaste är ju annars att gå upp i stigning på Reliancen. Relianceproppar kan man beställa ganska billigt ifrån USA .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade Balistic 19" på min Wellcraft 233 Eclipse med 300 hk V8 och jag testade säkert 10 olika proppar innan, ingen kom i närheten av vare sig grepp ell toppfart(3bladig)

Men fick gå ner från 21"alu till 19" rostfri för att hålla kvar varvtalet på topp(4600)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har idag fått prova den andra propellern och det blev inte alls som jag tänkt! Visst det blev lägre varv men nu varvar den endast 5400 som max och toppar 41 knop. Så det blir att skicka tillbaka o så kör jag vidare med den jag har

Låter som att om du ska köra med ballistics så behöver du nog köra 19" och hissa motorn ett hål. Jag visste att ballstic var betydligt mer kuppad men anade inte att skillnaden skulle bli så stor.

 

Enklaste är ju annars att gå upp i stigning på Reliancen. Relianceproppar kan man beställa ganska billigt ifrån USA .

Intressant! Ska kolla med handlaren om de kanske tom har en 19 liggande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade Balistic 19" på min Wellcraft 233 Eclipse med 300 hk V8 och jag testade säkert 10 olika proppar innan, ingen kom i närheten av vare sig grepp ell toppfart(3bladig)

Men fick gå ner från 21"alu till 19" rostfri för att hålla kvar varvtalet på topp(4600)

Ja jag har haft Ballistic tidigare på en annan båt o var väldigt nöjd med den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Nu har jag även fått chans att prova en BS 21 och det kommer nog bli den jag kommer köra med. Top hamnar jag på 43.5 knop så där blev det ingen större skillnad, men vid tex 4400 varv låg jag tidigare på ca 26-27. Hamnar nu istället på 29-30. Maxvarvet landar även på 6000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Hmm det är svårt detta med att vara nöjd :) 

Jag kör fortfarande omkring med min BS 21 men tycker ändå på något sätt att jag vill ha en större skillnad mot originalpropellern.

Har haft en del diskussion med ett propellerföretag och de vill att jag ska prova att höja, men när jag nu kollar på min motor så är den på 3:e hålet och plattan ligger strax ovanför lägsta punkten på båten. Kan man verkligen höja mer? Vad skulle det isåfall innebär för nackdelar / fördelar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BS är inte speciellt kuppad så jag är förvånad att det funkar med hiss till tredje hålet. Ska du hissa ytterligare behöver du en propp med betydligt aggressivare kupp.

Jag har kört 3:e hålet med bs och hade alldeles för dåligt grepp. Dock med Reliance blev det bättre. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det som jag känner som kanske gör att jag kan höja till 4:e är att när jag trimmar upp motorn kan jag göra det till istort sett max läget utan att den tar luft.

Och jag har bestämt för mig att plattan ligger strax ovanför botten. Svårt att kolla nu dock när båten ligger i plurret :)

 

Edit: Sedan är ju fåfängan ganska så stor också :) Tyckte ju att det såg betydligt trevligare ut i hamnen när man hade en propeller som blänkte :) 

 

Redigerad av SeaMaster560wa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Ville bara uppdatera hur det har gått med mitt propellertest ifall det kanske kan hjälpa någon annan. Nu idag har jag fått provat Ballistic 19 och den går precis som jag vill. Jag upplever att den har ett bättre grepp vid back och med en gång jag lägger i växeln framåt. Sänkte varvet motsvarande hastighet så nu ligger jag tex vid 900-1000 varv på 4-4.5 knop, där jag tidigare hade 1300 varv. Tyckte även att jag kunde ligga på 3100 varv och bibehålla planing någorlunda. Vid 4000 varv har jag nu va 26-27 knop. Top ca 44,5 knop. Nu vet jag även att botten är rejält påväxt om nu det kan ha någon större betydelse. Så denna har nog bäst resultat så nu lämnar jag provandet och behåller denna :) Ingen nackdel heller att makrillen ska spegla sig i propellern när motorn är uppfälld :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...