Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Capitan

CE-märkning. Mängder av ej godkända båtar

Rekommendera Poster

Först och främst så anser jag att CE-märkning är ett luftslott/handelshinder.

En självcertifiering utan någon som helst kontroll.

 

Innan har diskussionen ang CE-märkning mer eller mindre bara funnits runt amerikanska båtar men nu är det nog så att stor del av de begagnade svenska båtarna inte heller längre är godkända(se bild)

Blir ju minst sagt struligt för mäklare som egentligen inte får sälja dessa båtar och försäkringsbolag som tex inte kan göra sig av med båtar som det redan utgått ersättning till.

 

Hur många här ärendet som har papper på CE-märkning på sin båt?

 

När skall man inse att CE-märkingen inte fungerar och ersätta det med något riktigt?

post-83227-0-91762900-1492323351_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att CE märkning för fritidsbåtar är lite problematiskt men att CE märkningen som företeelse skulle försvinna inom överskådlig framtid har jag svårt att tro. Visst fungerar den som handelshiner utanför EU men inom EU har den ju istället förenklat avsevärt. För övrigt är det ju så att en mängd båtar som ÄR CE märkta i själva verket inte stämmer överens med sin CE märkning heller eftersom man gjort uppgraderingar på den, rört lite i elsystemet osv - vips så måste båten "märkas om".

 

Jag var för övrigt väldigt skeptisk till det här med att köpa en amerikanare av modell 2000 som inte var CE märkt men efter att ha satt mig in i ämnet kändes det tämligen riskfritt. Det går ändå inte kontrollera detta på marknaden och när det gäller säkerhet är jag inte ett dugg oroad. Jänkarna har ju sina standarder istället även om det finns lite skillnader...säljer gör jag privat den dagen det blir aktuellt.

 

Försäkringsbolaget verkade inte alls bry sig om att båten inte var CE märkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är ett problem om man inte kan hålla reda på viktiga och värdefulla handlingar tillverkade i papper. Det gäller för övrigt även köpekontrakt på båten, men det verkar funka bättre av någon anledning.

 

Jag tror problemet är att vi båtägare i gemen inte förstår att "Intygande om överensstämmelse" (som CE-märkningen egentligen heter) är ett värdepapper.

 

Korrekt godkända båtar har också ett korrekt skrovnummer och en skylt som visar att båten är CE-märkt. Med den informationen är det oftast lätt at konstatera att båten är CE-märkt och få ett nytt "papper".

 

I andra länder inom EU gör tullen och andra sitt jobb och stoppar icke godkända båtar vid gränsen. Där har man inte fått det problem vi fått i Sverige. Frågan är om någon vill ta ansvar genom en "amnesti" för omärkta båtar och framför allt om detta över huvud taget är möjligt rent juridiskt.

 

Försäkringsbolagen bryr sig inte om CE-märkningen innan skadan har skett, men om man får en skada kan man få problem att få någon ersättning eller så får man betydligt lägre ersättning för skadan eftersom båten har ett lägre värde när den inte är CE-märkt.

​Det bästa man kan göra när man försäkrar en "omärkt" båt är att tala om det för försäkringsbolaget och komma fram till en lösning.

 

Sedan lite korta kommentarer

  • Båtar är en väldigt liten del av produkter som ska vara CE-märkta inom EU. Systemet diskuteras även utanför båtbranschen, men funkar för det mesta bra.
  • Vem som helst i hela världen kan tillverka något enligt gällande regler inom EU både när det gäller båtar och framför allt när det gäller allt annat som ska CE-märkas.
  • Falsk CE-märkning är naturligtvis ett problem. I slutänden blir det problem för de som intygat/sålt felaktiga varor. Själva intygandet gör att man tar på sig ansvaret för produktens säkerhet under 10 år (tror jag det är).
  • CE-märkningen skiljer sig inte nämnvärt från exempelvis tidigare S-märkning av elprodukter i Sverige. Det enda som skiljer är att de S-märkta varorna skulle testas av SEMKO, men sedan var det möjligt (inte tillåtet) att förändra produkten.
  • Även CE-märkta produkter ska i vissa fall testas.

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

När skall man inse att CE-märkingen inte fungerar och ersätta det med något riktigt?

Jag vill inte lägga orden i mun på dig så jag ställer några frågor.

  • Vill du ha krav på besiktning vid import av båt istället för krav på CE-märkning?
  • Vill du ha en oberoende organisation som testar nya båtars säkerhet, lite som Euro NCAP ?
  • Vill du ha kontrollbesiktning av båtar, ungefär som för bilar?

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra frågor Mackey... Men båtar är än lite annorlunda än husvagnar? Tester i all ära...

Det som ju är bra med husvagn är ju att man testar gasolinstallationen och det tycker jag är eftersatt i båtar. Jag gjorde ett tag så kallade båtklubbsbesiktningar och det fel som oftast återkom var gamla gasolledningar! Därmed inte sagt att jag förordar årlig besiktning, långt därifrån!

 

Men, båtar som är byggda i Sverige före 1998 är ju undantagna? Likaså självbyggare. Dessutom importeras ju båtar till EU, vilket innebär att dessa sedan fritt kan importeras till Sverige.

 

Även en 15 år gammal båt ska ha ett godkännandenummer som kan verifiera att båten är CE märkt? En god vän köpte en sprillans ny jeanneau från generalagenten, vi letade då efter ett godkännandeintyg. Fanns inte. Men generalagenten konstaterar i ett mail att båten självklart är CE godkänd. Och det fanns ett WIN nummer eller vad det kan heta på två ställen på skrovet. Så frånvaro av dokument är nog ok?

 

Sedan påstår jag bara att en CE märkt båt går att modifiera utan att godkännandet tas bort. En 25 år gammal båt måste ju ha uppgraderats både en och två gånger? Bytt motor tex? Eller bytt elcentral?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade ju ett exempel för ett tag sedan där en båtägare nekades skada därför att båten inte var CE-märkt. Vilket han hade vetat om han berättat detta för försäkringsbolaget när försäkringen tecknades.

 

Sen kan man alltid spekulera i det att KBV vill ha arbetsuppgifter för att finnas kvar. Att kolla CE-märkning kan ju vara en sådan, ganska enkel, uppgift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den båtägaren hade inte registrerat sin båt trots att den bedömdes importerad genom att den befunnit sig i Sverige under lång tid. Det är alltså inte avgjort än om försäkringsbolag kommer att sätta ner ersättning pga att båten inte är CE märkt men i övrigt korrekt importerad. Den som väntar får se...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att ägaren underlåtit att registrera båten i Skeppsregistret. Men det har inget med CE-kravet att göra.

 

Läser man advokatbyråns svar så är det ganska klart vad som gäller.

 

AVSAKNAD AV CE-MÄRKNING

Det i målet aktuella fartyget är av modellen --- av årsmodell --- . Enligt de uppgifter som framkommit under skaderegleringen har fartyget förvärvats av käranden i --- och av denne importerats till EU i ---. Fartyget har sedan befunnit sig i Sverige sedan ---, dock utan att föras in i det svenska fartygsregistrett

 
Vid tidpunkten för importen av fartyget gällde den numera upphävda lagen (1996:18) om vissa säkerhets- och miljökrav på fritidsbåtar. Fartyget faller under definitionen för fritidsbåt enligt 1b S1p. Enligt 2S svarar tillverkare och importören för att produkter som är avsedda att användas i Sverige uppfyller väsentliga säkerhets- och miljökrav samt, enligt 3S, att produkten är CE-märkt.
 
Fartyg som importeras till Sverige ska alltså vara CE-märkt. Om fartyg importeras som saknar CE-märkning är det i strid mot sjösäkerhetslagstiftningen att använda fartyget innan det godkänns (NJA 2015 s. 223). Syftet med kravet på CE-märkning avseende fritidsfartyg är att alla fartyg ska vara sjödugliga och lämpade för sin användning.
 
N.N. har själv importerat det för målet aktuella fartyget och det har varit hans ansvar att tillse att fartyget CE-märktes. Vid ansökan om försäkring har N.N. underlåtit att informera om att fartyget inte var CE-märkt och därigenom inte laglig att använda i Sverige. N.N. har istället, genom undertecknandet av ansökan om försäkring (bilaga 2), uppgett att båten såväl varit registrerad i Sverige som haft sin hemmahamn i Sverige.
 
Att lämna uppgift om att ett fartyg inte är CE-märkt är en sådan uppgift som försäkringstagaren har upplysningsplikt för vid tecknandet av försäkring enligt 4 kap. 1S försäkringsavtalslagen. För det fall att N.N. hade informerat försäkringsbolaget om att fartyget inte var CE-märkt, och därigenom utgjorde en säkerhetsrisk, hade någon försäkring inte lämnats av försäkringsbolaget. Med beaktande av detta ska eventuell försäkringsersättning jämkas till 0 kr enligt 4 kap. 2S försäkringsavtalslagen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

När skall man inse att CE-märkingen inte fungerar och ersätta det med något riktigt?

Jag vill inte lägga orden i mun på dig så jag ställer några frågor.
  • Vill du ha krav på besiktning vid import av båt istället för krav på CE-märkning?
  • Vill du ha en oberoende organisation som testar nya båtars säkerhet, lite som Euro NCAP ?
  • Vill du ha kontrollbesiktning av båtar, ungefär som för bilar?
Mackey

Självklart skall det finnas krav på båtar som både byggs och importeras. Problemet med CE-märkningen är att det framförallt inte finns någon kontroll och själva certifieringen är såkallad självcertifiering. Kvarstår gör då endast handelshindret.

Om en båtbyggare spottar ut båtar så skall det givetvis göras stickprov på dessa för att se om de uppfyller kraven för CE men något sådant görs inte.

Tittar man på nya båtar som säljs i Sverige så är det mängder av brister som gör att båtarna inte uppfyller kraven för CE.

Sweboat har vart duktiga med att propagera för CE-märkningen just för att förhindra egenimport av båtar.

De skiter fullständigt att vi har eget regelverk för båtar som inte fungerar. Oseriöst enligt mitt tycke.

 

Jag tänker tex Norske Veritas som fanns tidigare.

 

Att jämföra med bilar och kontrollbesiktning årligen blir ju äpplen och päron

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilprovning infördes i Sverige av goda skäl. Det fanns massor av riktigt dåliga bilar på vägarna och dessa orsakade många olyckor och dödsfall. Det finns säkert många dåliga båtar men de orsakar nog väldigt få personskador eller dödsfall.

 

En CE märkning skulle väl snarare motsvara en registreringsbesiktning. Utan själva besiktningen. Man skulle väl rent teoretiskt kunna tänka sig att ersätta CE märkningen av en obligatorisk "registreringsbesikting" av alla nya båtmodeller. Det skulle nog i större utsträckning säkra att reglerna efterlevs men det skulle knappast leda till billigare båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Capitan

 

I vilken skrift har du hittat din avfotograferade artikel?

I artikeln nämns "vi". Vem är det som är "vi" och som ska försöka få ändring på CE-regelverket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr hade vi ju SEMKO till att godkänna elprylar. Men de var långsamma och dyra. När tex Pioneer släppte en förstärkare så kom den 6mån senare på den svenska marknaden pga S-märkningen. Man hade även en del egna krav som andra länder inte hade. Det var naturligtvis inte de svenska myndigheternas omtanke om medborgarna utan ett rent handelshinder som dessutom skulle gör det svårt för små, billiga importörer. Vi har ju alltid haft en sovjet liknande struktur där bara stora drakar fick plats.

 

Med CE kravet förenklades det hela avsevärt, en produkt tillverkades för att uppfylla CE-kraven och kunde då säljas inom hela EU. Vissa delar ska provas men för det mesta är det självcertifiering som gäller. Fördelen är att tillverkaren/importören har ett ansvar för produkten under hela dess livslängd. Få tillverkare vill ha en produkt som man kanske måste återkalla och rätta till många år efter den sålts.

Men visst är det också ett handelshinder. Inte vill vi att illegalt invandrade mexikaner ska bygga våra båtar med löner som ligger långt under miniminivån. 

 

På tal om besiktning så har jag några gånger slängt ut frågan om båtfolket skulle kunna tänka sig det. Förvånansvärt många verkar tycka det är bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Capitan

 

I vilken skrift har du hittat din avfotograferade artikel?

I artikeln nämns "vi". Vem är det som är "vi" och som ska försöka få ändring på CE-regelverket?

Tidningen Båtbranschen nr 3 2017, Swboats branschtidning.

 

Frågan är om inte Sweboet från början var väldigt för CE-märkningen just som handelshinder.

 

Jag är ganska säker på att Swboats VD krävt att myndigheterna ska ta sitt ansvar och stoppa icke godkända importbåtar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

...

När skall man inse att CE-märkingen inte fungerar och ersätta det med något riktigt?

Jag vill inte lägga orden i mun på dig så jag ställer några frågor.
  • Vill du ha krav på besiktning vid import av båt istället för krav på CE-märkning?
  • Vill du ha en oberoende organisation som testar nya båtars säkerhet, lite som Euro NCAP ?
  • Vill du ha kontrollbesiktning av båtar, ungefär som för bilar?
Mackey

Självklart skall det finnas krav på båtar som både byggs och importeras. Problemet med CE-märkningen är att det framförallt inte finns någon kontroll och själva certifieringen är såkallad självcertifiering. Kvarstår gör då endast handelshindret.

Om en båtbyggare spottar ut båtar så skall det givetvis göras stickprov på dessa för att se om de uppfyller kraven för CE men något sådant görs inte.

Tittar man på nya båtar som säljs i Sverige så är det mängder av brister som gör att båtarna inte uppfyller kraven för CE.

Sweboat har vart duktiga med att propagera för CE-märkningen just för att förhindra egenimport av båtar.

De skiter fullständigt att vi har eget regelverk för båtar som inte fungerar. Oseriöst enligt mitt tycke.

 

Jag tänker tex Norske Veritas som fanns tidigare.

 

Att jämföra med bilar och kontrollbesiktning årligen blir ju äpplen och päron

Varför är självcertifiering ett problem just för båtar?

Det är miljontals produkter inom EU som ska vara CE-märkta och de allra flesta har "bara" ett intygande om överensstämmelse" enligt gällande regler inom EU. Ansvaret för produkten vilar tungt på tillverkaren under lång tid, jag skriv tidigare 10 år, men det kanske tom. är för evigt.

 

Felbyggda båtar som inte uppfyller kraven har tillverkaren ansvar för, så har man en sådan båt är det "bara" att påtala felet och få det tillrättat utan kostnad.

 

Jag tycker absolut att det kan vara en väg att gå att alla båtar ska vara godkända av ett oberoende besiktningsorgan, men det kommer troligen att bli ungefär lika dyrt och krångligt att få igenom en privatimporterad båt på det sättet som att låta göra en CE-märkning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, du skriver enligt nedan, har du en källa på det som jag kan läsa in mig på?

 

Citat

"... importören har ett ansvar för produkten under hela dess livslängd. Få tillverkare vill ha en produkt som man kanske måste återkalla och rätta till många år efter den sålts. "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Men, båtar som är byggda i Sverige före 1998 är ju undantagna? Likaså självbyggare. Dessutom importeras ju båtar till EU, vilket innebär att dessa sedan fritt kan importeras till Sverige.

...

Sverige är väldigt slapphänt när det gäller att kontrollera importbåtar. Det skulle inte förvåna mig om vi är sämst inom EU. Det är därför - som jag förstått det - inte så troligt att det kommer icke CE-godkända båtar in i Sverige från andra EU-länder.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, du skriver enligt nedan, har du en källa på det som jag kan läsa in mig på?

 

Citat

"... importören har ett ansvar för produkten under hela dess livslängd. Få tillverkare vill ha en produkt som man kanske måste återkalla och rätta till många år efter den sålts. "

Tyvärr inte. När vi "drabbades" av CE-märkningen fick man läsa mängder av dokument, gå på jätteroliga möten, köpa in konsulter och t.o.m. samarbeta med konkurrenter. 

Tror det finns böcker idag som beskriver CE. Grunderna är ganska enkla, den som sätter en produkt på marknaden har ett ansvar för produkten under hela dess förväntade livslängd. Hackordningen är bakvänd, har jag fått en produkt som inte uppfyller CE-kraven så går jag till den jag köpt den av. Sen får denne gå bakåt i kedjan.

Ganska listigt uttänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

@Capitan

 

I vilken skrift har du hittat din avfotograferade artikel?

I artikeln nämns "vi". Vem är det som är "vi" och som ska försöka få ändring på CE-regelverket?

Tidningen Båtbranschen nr 3 2017, Swboats branschtidning.

 

Frågan är om inte Sweboet från början var väldigt för CE-märkningen just som handelshinder.

 

Jag är ganska säker på att Swboats VD krävt att myndigheterna ska ta sitt ansvar och stoppa icke godkända importbåtar.

 

Mackey

 

 

Aha, i sådana här frågor brukar jag ofta ställa mig frågan "vem tjänar på detta?". I detta fall var det kanske ingen högoddsare att det är SWEBOAT som avser att bearbeta myndigheterna (båtklubbarnas riksorganisation SBU verkar inte ha så många aktiveteter gentemot myndigheterna för att underlätta/förbättra för båtägarna). Men det framgår inte alls av notisen vart de vill att frågan ska landa. Din fundering om att minska privatimporten är nog inte helt osannolik....

 

Angående tidningen Båtbranchen så är det ju ett litet märkligt sammanträffande att redaktören för båtbranchens medlemstidning råkar vara samma person som redaktören för båklubbarnas huvudorganisation SBUs medlemstidning Båtliv. Något att fundera över när man läser båttester mm i Båtliv. Har det någonsin skrivits något negativt om någon SWEBOAT-medlems produkter i Båtliv?

 

Båtbranchen: Redaktör Lars-Åke Redéen, Redéen Media AB, Brittabergsv. 4,

371 38 Karlskrona. Tel 0708-297 800, e-post lars-ake.redeen@sweboat.se

 

Båtliv: Redaktör Lars-Åke Redéen, Redéen Media AB, Brittabergsv. 4,

371 38 Karlskrona. Tel 0708-297 800, e-post lars-ake.redeen@batliv.se

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott. Lite intressant med Båtliv :)

Har flera gånger undrat vad som styr vad som kommer med i tidningen och där fick man svar på det

Har vid några tillfällen på mässor diskuterat med tex Båtliv ang LCD displayen(timräknaren) jag säljer till Pentas varvräknare

En bra produkt för konsumenten men något intresse att ta med den bland deras sidor på tips/produkter har aldrig funnits... :)

 

Sweboat vill väldigt gärna få det till att låta som att de är på konsumentens sida 

Genom åren har de sysslat med ren propaganda i frågan med CE-märkingen vilket de också erkänt vid ett tillfälle. Kan dock inte hitta det på nätet nu.

Enligt mig så skiter dom fullständigt i konsumenten och de är enbart ute efter att styra så att pengarna hamnar i sina och företagarnas fickor samt styra marknaden/konsumenten

Det ska se fint ut när en företagare skriver att de är medlem i Sweboat för konsumentens säkerhet bla bla

Jag som företagare skulle aldrig bli medlem i Sweboat. Är man lite insatt i Sweboat så blir det snarare hyckleri mot kunden än trygghet

 

Allt kring mässorna på Västkusten och Sweboat är ju också lite lustigt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

 

Läser man advokatbyråns svar så är det ganska klart vad som gäller.

 

...

 

Så Du menar att man genom att läsa advokaters inlagor kan lära sig vad som gäller?

 

Nej Du, där har Du faktiskt helt fel. Advokatens intresse är inte vad som är rätt eller fel. Advokatens intresse är att fakturera tid och det kan advokaten enbart göra genom att framföra fakturamottagarens åsikt. Vänta ska Du få se, tids nog kommer advokaten att få ett uppdrag på motsatt sida. Då kommer advokaten att framföra även den fakturamottagarens åsikt, fortfarande utan den minsta tanke om vad som är rätt eller fel.

 

Lagar är skrivna för att kunna tolkas, vrängas och förvrängas. Därför gäller det att ha pålästa advokater/jurister som hittar rätt ord i rätt text.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så Du menar att man genom att läsa advokaters inlagor kan lära sig vad som gäller?

 

Nej Du, där har Du faktiskt helt fel. Advokatens intresse är inte vad som är rätt eller fel. Advokatens intresse är att fakturera tid och det kan advokaten enbart göra genom att framföra fakturamottagarens åsikt. Vänta ska Du få se, tids nog kommer advokaten att få ett uppdrag på motsatt sida. Då kommer advokaten att framföra även den fakturamottagarens åsikt, fortfarande utan den minsta tanke om vad som är rätt eller fel.

 

Lagar är skrivna för att kunna tolkas, vrängas och förvrängas. Därför gäller det att ha pålästa advokater/jurister som hittar rätt ord i rätt text.

 

 

Ok. Så advokatbyråns beskrivning av rättsläget är inte korrekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är fortsatt lika snabb i Din tolkning som Du brukar vara...  ;)

 

Läs mitt inlägg en gång till, i lugn och ro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan väl inte vara olagligt att använda en båt som ska vara CE-märkt men inte är det (korrekt)?

Det handlar väl bara om att det är olagligt att sälja den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raol, rättsläget är lite oklart. Därav förvirring i denn tråd.

 

I vart fall kan en icke CE märkt båt ägas av en privatperson. Oklart om den kan brukas på något sätt?

En icke CE märkt båt får inte säljas av handlare, för mig oklart om de kan äga den under en CE-märkningsprocess ( men hur annars importeras massor med amerikanare?)

 

Nu är ju några rättsfall på gång, vi får se vad man säger där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rättsläget är inte alls oklart. Även om man inte är van att läsa juridiska texter så framgår det väl tydligt att en ej CE-märkt inte får tas i bruk dvs användas. Vill man ha detta bekräftat så är det bara att kontakta Transportstyrelsen.

 

Lag (2016:96)

8 § En produkt som omfattas av denna lag ska vara CE-märkt när den tillhandahålls på marknaden eller tas i bruk. Bestämmelser om CE-märkning finns i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackreditering och marknadskontroll i samband med saluföring av produkter och upphävande av förordning (EEG) nr 339/93.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent juridiskt så skulle en mäklare inte få sälja en båt där tex motor eller elpanel är bytt. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent juridiskt så skulle en mäklare inte få sälja en båt där tex motor eller elpanel är bytt. Eller?

Jodå, man får byta till motsvarande grejor om de är CE-märkta. Men är motorn större så måste man visa att den inte påverkar båtens konstruktion. Eftermonterade badbrygor är värre. Finns det tex förstärkningar som är dokumenterade går det bra. Annars krävs en konstruktionsberäkning.

 

Jfr bilar, vissa saker får man byta men inte alla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Rent juridiskt så skulle en mäklare inte få sälja en båt där tex motor eller elpanel är bytt. Eller?

Jodå, man får byta till motsvarande grejor om de är CE-märkta. Men är motorn större så måste man visa att den inte påverkar båtens konstruktion. Eftermonterade badbrygor är värre. Finns det tex förstärkningar som är dokumenterade går det bra. Annars krävs en konstruktionsberäkning.

 

Jfr bilar, vissa saker får man byta men inte alla.

 

 

Kan Du som är van att läsa juridiska texter belägga detta angående badbryggorna med lagtexten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog de flesta som har tillgång till direktiven. 

CE-reglerna föreskriver att om man gör "väsentliga förändringar" så ställs särskilda krav för att inte CE-märkningen ska förlora sitt värde. Detta gäller för CE-märkning på alla områden, inte bara båtar.

Monterar man en badstege så måste man kunna visa att tex akterspegeln håller.

Rent praktiskt är det så att båten beläggs med nyttjandeförbud bara för att man monterar en badstege om det inte sker en olycka där badstegen är en del av problemet.

Men nar man säljer båten så har man kvar ansvaret för den icke godkända badstegen, ett ansvar man inte kan friskriva sig från.

Byter man däremot en huvudbrytare så är det ingen "väsentlig förändring" förutsatt att det är en CE-märkt brytare som monteras fackmannamässigt. Skulle man däremot sätta in en icke CE-märkt brytare och det visar sig att en brand uppstår på pga av brytaren så har försäkringsbolaget ingen skyldighet att ersätta för uppkomna kostnader.

Tanken är att man inte ska kunna köpa en CE-märkt båt och sen "bygga bort" CE-märkningen. med en massa förändringar.

 

Hemma får man byta en strömbrytare i hallen men inte spika 5 m kulo och koppla in. Det är ungefär så CE-märkningen fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...