Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Kapten_P

Trim/Tilt problem Evinrude 120HK-87

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Evinrude 120HK -V4-87 där trim/tilt funkar utmärkt vid kaj men ej under körning.

Blir då tvungen att "tilta" upp motor till lämplig grad innan körning. Resultat, lång planingströskel etc.

Olja finns, relativt ny motor (3-4 år), har ett batteri i båten. 

 

Är det någon som ev. vet vad som kan orsaka detta fenomen? 

Som sagt, det funkar utmärkt då båten ligger stilla men i fart så går den ej att trimma in.

 

Tacksam för alla svar.

 

Ödmjukast Kapten P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Har ingen större aning ännu men har märkt att länkar till bra källor allmänt höjer kvaliteten på efterföljande svar i forumtrådar. Testar därför att länka ett par sådana redan nu...
Lämplig verkstadshandbok KAN finnas gratis läsbart hos boatinfo.se (404 sidor)?
Lämplig reservdelslista med skisser KAN finnas hos boats.net?


Själva andemeningen med forum är väl att forumrävar skall försöka "ringa in" problem genom allt snävare och allt klokare frågor, sakta komma allt närmare "pudelns kärna"? (Upptäcka konstigheter och då föreslå allt mer förfinade test-experiment tills frågan slutligen blir löst, helst utan större kostnad för frågeställaren.)
Mina länktips är alltså främst avsedda för forumrävar som kan nog hantera de länkade sajterna ovan "ut i fingerspetsarna" - eftersom de förekommit så ofta
.   
[Jag vet, länkar på engelsk-språkig "katalogmassa på hundratals sidor" är nog sällan vad en frågeställare eftersöker, men gör gärna ett försök att bläddra själv. (Alltid lär man sig något om sin egen motor genom att läsa manualer? Kanske inte om det aktuella problemet men ofta om nåt annat som man inte visste att man inte visste. Klar guldstjärna när någon frågeställare länkar tillbaka - eller bara begripligt omnämner någon specifikt av de tusentals sidorna av text/skisserna - då kan förmodligen forumtråder förkortas med många inlägg!?)]

Åter till sakfrågan, alltså frågan "orkar inte trimma ner annat än i lugnt hamnläge".
Har kanske mina aningar ändå, men de spretar så en mer exakt beskrivning (helst videofilm) vore nog bra.
(Typ hur det låter i vissa situationer, stannar elmotorn av överansträngning, är solenoidens elkontakter månne slut. Eller är kanske nån av hydraulikens oljeventiler kass? Sådana detaljer, finns nog många saker som är möjliga att se/lyssna sig till!?) 
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta reda på, eller filma, om elmotorn inte orkar eller vad som händer, som föreslagits, är nog svårt i fullt flås på sjön. Men det verkar ju som att den inte orkar med belastning från motorns framdrivning, vilket kan bero på fler saker, som att elmotorn är för klen, otäta ventiler, mm.

Motorn du köpte, var den original? Jag bytte nämligen på en Johnsson 70hk för några år sen, och valde då en pirat då en original kostade ofantligt mycket mer, och efter det hade jag precis samma symptom. Båten såldes sen, så jag redde aldrig ut vad det berodde på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Mycket tacksam att ni tar er tid för detta.

 

Ja, det blir svårt att fånga fenomenet på film om jag inte nu hittar någon djärv kollega som vågar sätta sig på badbryggan och filma.

 

Motorn är orginal och korrekt monterad. Nya relän. Utan att veta, kan det ev. vara så att trim/tilt motor får för lite spänning/ström vid körning? Det borde man väl då rimligtvis kunna mäta under körning till sjöss.

 

Ödmjukast  Kapten P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...