Jump to content
Friday 18 October 2019
Lindesnas

Propeller på en Bayliner2855

Recommended Posts

Någon som kan propellrar?

Jag har en Bayliner 2855 med en 5,7 och ett alfa one gen 2.

Kör idag med 3 bladig Alu p17 den varvar 4800 men tar väldigt lång tid och den gör bara 23 knop under gynnsamma förhållanden. Jag har en QuickSilver stål 21p och en 4-bladig alu p16. Liggandes och några till.

Går det att använda nån av dessa för bättre prestanda?

Vill ha högre fart och snabbare planing

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kör en stor Båt med rätt liten motor så tror inte du kan bli nöjd med ett proppbyte.

om båten är slö behöver du oftast lägre stigning men förlorar då ännu mer fart.

4blad 16" ger bra grepp snabbare upp i plan men eventuellt tappar du någon knop på topp

21" bör ge högre fart men slöare upp i plan. Om den orkar varva ur.

 

Trimmar du ut drevet när du kör? det kan ge lite fart.

 

Titta manualen vad båten ska varva. Om du ligger inom det området på full gas så har du rätt propeller.

Jag har en 27 fortare med mercruiser 7,4 bravo3 med 24p srålproppar och jag tycker den är slö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som kan propellrar?

Jag har en Bayliner 2855 med en 5,7 och ett alfa one gen 2.

Kör idag med 3 bladig Alu p17 den varvar 4800 men tar väldigt lång tid och den gör bara 23 knop under gynnsamma förhållanden. Jag har en QuickSilver stål 21p och en 4-bladig alu p16. Liggandes och några till.

Går det att använda nån av dessa för bättre prestanda?

Vill ha högre fart och snabbare planing

Du skulle ev kunna gå upp till 19 tum i stigning på en 3 bladig men förvänta dig inga stordåd för motorn är i minsta laget för din ganska stora båt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo jag vet att motorn är i minsta lagret och förstår väl inte varför dom såldes med det alternativet men som sagt så blir det byte av drivlina nästa år.

Ja jag trimmar ut drevet optimalt men misstänker att förra ägaren har bytt propp av nån anledning. Har ett gäng proppar så det blir till att prova sig fram.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska tillägga att enl. förra ägaren och gps:en så har den gått 27 knop så jag ska inte bara byta propp.

har slipat ner bottnen och ska fixa lite skavanker innan jag lägger på epoxi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2017-09-18 på 06:33, tugge säger:

Hur gick det sen då?

Fick du ordning på det.

Hallå Tugge. 

Detta båtåret har gått åt helvete. 

För att göra det kort så hade limporna rostat sönder i vinter så det blev motorbyte med en massa problem till följd. Hon kom inte i sjön i år. Med vänlig hälsning, Patrik. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallå Patrik 

Vad har du lagt i för motor nu 

5,7 finns från 260hp- 340hp. Men med alpha dreven ska man vara försiktig över 300 hp. Men med ny drivlina kan du sätta i en strokad 5.7 blir en 6,2 med mycke mera vrid och ändå ha en lättare smalblock motor kvar. 

 

Torgny ☺️ 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Torgny-3055 säger:

Hallå Patrik 

Vad har du lagt i för motor nu 

5,7 finns från 260hp- 340hp. Men med alpha dreven ska man vara försiktig över 300 hp. Men med ny drivlina kan du sätta i en strokad 5.7 blir en 6,2 med mycke mera vrid och ändå ha en lättare smalblock motor kvar. 

 

Torgny ☺️ 

 

1 timme sedan, Torgny-3055 säger:

Hallå Patrik 

Vad har du lagt i för motor nu 

5,7 finns från 260hp- 340hp. Men med alpha dreven ska man vara försiktig över 300 hp. Men med ny drivlina kan du sätta i en strokad 5.7 blir en 6,2 med mycke mera vrid och ändå ha en lättare smalblock motor kvar. 

 

Torgny ☺️ 

Hallå Torgny, det blev en strokad 383:a nybyggd på 350-370 HP. Mycket medveten om att hon är klent bestyckad där bak men får köra därefter. Jag fick med en plastpropp på 17” som jag tänkte prova när allt är färdigt, just nu finns varken ork,lust,tid eller pengar för nåt. Men nån gång blir det alpha 2eller 3. 

Med vänlig hälsning, Patrik. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallå Patrik 

Aldrig kul när det strular. Man får bita ihop emellanåt. Men 383an måste räcka till du får ett annat vridmoment. med en sådan motor. Propeller prata med Göran på drev.se han hjälpte mig

med en fyrbladig stålpropp turbo 2+2. Funkade kanon. Drev bravo 2 säger jänkarna är dom bästa. Bra underhåll då går dom utan strul. Sök info på bayliner clubben i USA.  

Www.Baylinerownersclub.org 

Torgny ☺️ 

Edited by Torgny-3055

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy