Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rolle85

Mercury 125Hk års. 2002 läcker olja när den är upptiltad helt?

Rekommendera Poster

Hej

Både jag och min morbor har Mercury, 90hk och 125hk 2-takt från 2000 talet. Problemet är att de läcker ut olja ur dem från huven när de helt upptiltade. Jag misstänkte att de berodde på att locket till oljebehållarna inte sluter tätt men kan inte riktigt se spår av olja vid locket.

Vad kan vara fel?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollat på amerikanska sidor och de verkar som att det är o-ringen till locket som inte sluter tätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en barnsjukdom på dom maskinerna, jag bytte hela oljebehållaren på min 90Hk utan att det hjälpte.

Lösningen blev att inte fylla mer än max 2/3.

 

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läste att endel sätter dit dubbla o-ringar på tanklocket för att lösa problemet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma bekymmer på min 115Hk -02:a.
Bytte först oljelocket men det hjälpte inte.

Bytte därefter hela tanken och då slutade det.
Sålde dock båten kort därefter.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som vet var man kan köpa följande lock:

Fernco PQC-102.

 

SKU 1857800049.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nu på Lindahls motor, en ny o-ring och en bricka under locket löser problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte vid motorn nu men är det en bricka under locket? Har den också en tätande funktion? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev guestsson:

Brickan under locket är inte original, men hjälper att fixa problemet. 

 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/2005/125hp/1125412db/oil-injection-components

 

Ok och vad är det för bricka, var får man tag i den? Bilden du länkar till visar väl bara skiss på orginaldelar? Eller är det ngn del på den skissen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta problem är vanligt och det verkar finnas lite olika sätt att försöka lösa det. Googla t.ex. "mercury 125 leaking oil" så får du en lista av trådar kring detta problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom fram till att det kommer från förgasarna, alltså oförbränd olja som ligger i förgasarhalsens mynning. När man tiltar upp rinner det ut halsen. Motorn går dock helt problemfritt.

Minns att min morbror hade en likadan motor fast 90hk, samma fenomen.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du oförbränd oljeblandad bensin? För någon ren olja ska inte finnas i förgasaren, då den blandas med bensinen innan förgasarna.

 

Fast bakom förgasarna sitter ljuddämparen, är det i den som det samlas, för att sedan rinna ut? Vill minnas att det va lite kladdigt där på min motor också. Kan det vara så att bensinen i blandningen avdunstar och höjer koncentrationen av olja så att det ser ut som ren olja? Tänker att ljuddämparen måste vara byggd för att fungera som spillkopp när motorn tiltas, och bensinångorna som kommer därifrån sugs in i förgasarna -> högre koncentration av olja. Tillsist rinner det väl över?! Har du provat att rengöra/tömma ljuddämparen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm vet inte vad du menar med ljuddämpare, bakom förgasaren sitter ju cylindern.

Man kan se olja i förgasarhalsen som är oförbränd.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakom/Framför. Det beror på vilken referens du har. Vid öppningen på förgasaren (där luften sugs in) bör sitta en plastlåda. Denna lådan är en ljuddämpare (fritt översatt från engelska ”silencer”) men skulle säkert även kunna kallas luftburk eller något annat. På bilar mm sitter det även ett luftfilter i lådan.

 

Ren olja ska du oavsett inte ha i förgasaren. Även om du haft ett läckage från oljebehållaren borde ju luftburken förhindrat oljan från att ta sig in i förgasarna, skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...