Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
mikael_matsson

Gelcoatskada, laga med epoxy eller?

Rekommendera Poster

Som ni ser på bilden har jag fått en skada på fribordet, 1-2dm över vattenlinjen. Det var bara nån mm stort men när jag petade i hålet kexades det upp till denna storlek. Nu lossar dock inget mer så omkringliggande gelcoat sitter ordentligt. Hålet är ca 2mm djupt och bottnar i glasfibern.

Rent estetiskt struntar jag i hålet men vill förhindra att skadan blir större.

Enklast och bäst borde väl vara att fylla hålet med epoxy eller? Borde jag använda gelcoat/topcoat istället? Hålet sitter långt ner i aktern på en winga 25 så väl sjösatt kommer det ej synas, negativ lutning mot vattnet där. Mvh /Micke

post-104696-0-51872500-1492115847_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoatspackel från biltema, våtslip, sen polering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte stör dej så spelar det där "hålet" /den där lilla gropen ingen roll.

Visst kan du för att känna dej duktig slipa ur eller karva ytan lite, så det är rent.. och fylla på med något.. egentligen vad som helst.. om det känns bättre..

Rent teoretiskt.. skyddar du ju ev "nakna" glasfiberstrån något...

Annars har det endast estetisk betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående skrivare. Skit i lagning om du inte vill, eftersom det inte är under vattnet och det inte syns. Det kommer inte att växa om det är över vattnet, och spelar ingen roll.

 

Hade det varit jag så hade jag definitivt lagat med gelcoatspackel om det är över vattenlinjen eller epoxi om det är under vattenlinjen. Men det är ju jag det, som är en noggrann typ. Men har du en timme över så är det mitt tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpt en burk gelcoat spackel, inte så dumt ha hemma om du behöver kunna lägga igen mindre skador.

Tar Max 5min om du inte bryr dig om att slipa och polera.

 

Men som sagt ovan, är ju mest för syns skull...men när man säljer så ser det ju bättre ut om småskador är fixade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte använt epoxy utan lagt i gelcoatspackel.

Det är nog bra att få tätat till hålet.

 

Om det inte syns kan du ju tom strunta i vattenslipning mm. Tejpa runt så kladdar du inte ner gelcoaten runt omkring.

 

Skadan beror på en luftblåsa mellan gelcoaten och laminatet. Dåligt utrullat i tillverkningen.De flesta båtar har massvis med såna blåsor. Som tur är öppnar sig inte alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...