Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gäst Undrande

Budget för liten långfärdsbåt?

Rekommendera Poster

Gäst Undrande

Finns det någon här som verkligen har seglat jorden runt? Hur ligger det till med kostnader för kanaler, hamnar, tullar etc...? Är det realistiskt att budgetera 200.000 för en liten långfärdsbåt, inkl nödvändig utrustning och lite reservdelar/prylar? Hur myckert pengar gör man av med i snitt på en omseglig. Mat/Vatten/lite nöjen/diesel etc..? Jag förstår att det här är väldigt generella frågor, men någon med erfarenhet kanske kan dela med sig av sin budgetkalkyl och lite generella kostnader. Ponera att jag och en vän köper en gammal Laurinkoster eller Allegro för 150.000, vi utrustar för ytterligare 50.000 och drar iväg på tre år jorden runt, hur mkt pengar måste vi ha innan vi sticker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt olika beroende på vad man har för ambitioner, Jag känner par som lever på allt från 100000 - 300000 kr/år. Så länge ni håller er till segling är det ju av naturliga skäl billigt, men börjar ni räkna in hamnavgifter, bilhyror, hemresor, m.m. rinner pengarna snart iväg. Vi ni sen ha båten försäkrad och själva ha en sjukförsäkring så är det ju inte heller direkt billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Undrande

Jag och min kompis har rest en hel del och är rätt vana att vara ute i vida världen, däremot har vi inte så mycket seglingserfarenhet varför ett sånt här projekt måste ligga lite längre fram i tiden så vi hinner lära oss mer om segling, navigation och säkerhet. (Jag har seglat Tall Ship's Race med en 40fotare i Östersjön och ska segla England/Norge/Tyskland/Hem i sommarens TSR. Försöker lära mig så mycket som möjligt om att hantera båt, radio, nav, instrument och min skeppare drillar mig i sjövett) ...Men drömma får man ju göra :) Ang. Budget: -Hemresor, Nej -Personliga sjukförsäkringar, Ja. -Båtförsäkring (Kanske bara en ansvarsförsäkring för att banta budgeten?) Kan man inte bara ankra utanför hamnar/vikar för att slippa hamnavgifterna? Bunkra färskvatten & mat med jolle? Jag är säker på att man kan kapa lite kostnader genom att Go cheap, go now! Kanske ska satsa på en billigare båt för ca:50.000 så man har mer pengar till löpande utgifter. Sen behöver man kanske inte segla på oceanerna utan dra ned till Medelhavet ett år och se hur det går och hur det känns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som kloka synpunkter. Tyvärr är de dock så att Europa inkl. Medelhavet är den svåraste delen av resan när det gäller att undvika hamnavgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Undrande

Jo, Medelhavet är väl lite mer civiliserat och de har bättre koll än hamnarna i Söderhavet/västIndien kan jag tänka och kräver en på mer hamnavgifetr. Grejen jag tänkte på var ungefär så här att om man köper en billigare båt och inte korsar Atlanten har man kanske sparat in 100.000SEK som man kan använda för hamnavgifter och lite mera nöjen. Ska man ta kanalerna ned och dessutom bara kajka runt i medelhavet kan man spara in på livflotte, ebirp, vindroder, radar etc... som man kanske skulle ha prioriterat på en båt för Atlanten. Tänker jag helt uppåt väggarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Undrande

Förtydligande: Jag vill inte tumma på säkerheten utan Menar att man kan ha ganska olika konfigurationer på båten för olika miljöer. Ska man korsa Atlanten måste man nog tänka mera på säkerhetsutrustning, mera erfaren besättning och lite dyrare, sjövärdigare båt. Ska man ned till Medelhavet och stanna där kanske det räcker med en billigare båt, mindre utrustning och en lite grönare besättning? Hellre ett år i Medelhavet i en risig båt än att ha en bra utrusted långfärdsbåt men inga pengar för löpande kostnader och därmed bli hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Gör som Sebastian Näslund gjorde, korsa atlanten i en 4 (fyra) meter kort båt (Arrandir) och prova på det här med överlevnad med små resurser. Förresten en fantastisk bravad. Jag själv har en Triss Magnum som det förövrigt finns ett ex av nere i Valparaiso, Chile. Har haft sporadisk kontakt med en chilenare som seglar denna, och då kan man ju undra hur den har hamnat så långt söderut från Kungälv där den en gång byggdes. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I böckerna till Lars Hässler, yrke värdsomseglare och Medelhavet tur och returfinner du mycket siffror som kan hjälpa dig med budgeten. Dag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse seglar en 50 fotare med betalande gäster. Det är inte direkt representativt för ett par i en liten båt. Enligt vad han själv skrev gick det åt 10 miljoner på 10 år. Vem har råd med det? Titta i stället på Solhumlas hemsida.[LINK]www.humla.org[/LINK]Ett pensionärspar som seglar en Maxi 84 i Medelhavet. De har gjort en sammanställning i slutet på varje säsong över vad det har kostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Undrande

Nja, några 10 miljoner finns inte och kommer nog inte att finnas inom en överskådlig framtid. Kanske vi kan skrapa ihop 400.000Sek tillsammans, polaren och jag innan nästa sommar. Funderar starkt på att gå ut lugnt, planera väl och inte segla över Atlanten pga av begränsad ekonomi, men framförallt dålig erfarenhet av sjön. Köper vi en gammal vega för 50-60 tusen kan vi ju segla runt i Europa en bra lång tid med 350tusen i fickpengar :-tackar .... (Borde vara smartare än att köpa en båt för 200.000 och sedan inte ha tillräckligt med flis för att stanna ute ett par år eller hur) Dessutom lär vi skaffa mycket erfarenhet inför en framtida längre segling.... Tror inte man ska underskatta behovet av erfarenhet och rutin om man ska ta en liten båt över Atlanten och Stilla havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mia

Har seglat jorden runt i 27' båt. Det kostar det du har, varken mer eller mindre. Tänk på löpande båtunderhåll, det blir det även om du inte räknar med det. I många länder är det förbjudet att ankra, man måste in i marinorna. Många andra ställen är väderförhållandena sådana att det är mycket dumdristigt att lägga sig ute för ankar. De ställen som tillåter ankring utanför marinorna har ofta en regel om behörigt avstånd vilken kan vara en ganska stor sträcka, som kräver en hel del av jollen och besättningen. Kan vara riskfyllt. Men många ställen är ok och bättre att ankra. Tänk på att inte klarera in under övertid, det sparar pengar. Gå inte in under natten, på frukostrasten, middagsrasten, efter kl. X på kvällen. Det blir dubbel avgift på otrevligt många ställen i världen. Tiderna skiftar så inga regler är de samma. Mutor är en ganska stor kostnad om man vill ta sig till udda platser. /Vagabond

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst undrande

MIA Kan du berätta om din resa eller har du tom n hemsida där du skrivit? Vilken båt seglade du/ni, hur länge var ni borta? rutt? ...Berätta, berätta, berätta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Mia. Jag planerar en Jorden-runt segling, har varit sjöman tidigare så jag är mest oroad för pirater. Inte dom med träben och randig skjorta utan dom med solbrillor och automatvapen. Såg du några såna? Båten har jag tänkt bygga själv, typ 30 eller så. Har räknat med att det skall bli billigare än flyg och hotell...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Jag har seglat halvvägs runt i en L28 förra året. Man spar inte pengar på att inte korsa Atlanten. De långa seglingarna kostar bara mat och vatten medan tiden i land och framförallt i europeiska marinor kostar skjortan. Ska man över huvudtaget ge sig ut på öppet hav bör man ha vhf, livflotte, en bra båt (som klarar alla väder utom orkan) och lite annat. Dvs. den utrustning som behövs på Atlanten. Det enda som jag egentligen tycker man ska skaffa därutöver vid oceanpassage är en satelittelefon för ca 10000kr så att man kan få väder samt ringa in nödmeddelanden vart man än är. Att ringa ut kostar 1USD/min och är man god vän med datorn kan man också maila och hämta textbaserat väder från internet med telefonen för några hundringar i månaden. För budgetseglare kan jag tipsa om min hemsida www.fangadagen.com Vi la ca 100000 innan avfärd, fixade lite materialsponsorer och överlevd sedan på att skriva resebrev och på studiemedel från distansstudier. Våra små besparingar för det oväntade fanns fortfarande på bankkontot ett år senare när båten såldes i Australien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Percy

Gå med i www.osk.org föreningen  för  de som långseglat eller drömmer om det. Massor med informativa träffar och kontakter med de som varit ute. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Milo Dahlmann har skrivit en del om resbudget i sin bok Min Dröm om Havet (30000 sjömil med liten båt) - den hittar du säkert på biblioteket. En utrustningslista finns med i slutet av boken.

1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns sakert manga pa detta forum som har mer (och battre) erfarenheter, men forsok att fa tag i norske Atle som seglade sin Berserk (Vega) hela vagen fran Norge ner till Antarktis. Om nagon seglat pa liten budget och kommit hem levande sa ar det denna man.

Norsk TV gjorde aven en film om honom som hette just Berserk. Sag den pa Banff Moutain Film Festival for nagra ar sedan. Bade underhallande och thrilling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...