Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
landgren

Flytta batterier fram i båten?

Rekommendera Poster

Tänkte flytta 2 av 4 100ah batterier fram i båten för att få bättre viktfördelning.

Är en planande 29 fot dc.

Nån som har några teorier.

- Gör det nån skillnad på balansen i båten?

- Blir det sämre hållbarhet på batterierna pga vibrationer/slag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte göra det om jag hade vanliga öppna bly/syra batterier. Då är risken stor att batterierna tar stryk.

Har själv satt ett av mina batterier i fören för bättre viktfördelning, men det är ett AGM-batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vill inte ha batterier i förruffen, iallafall inte vanliga öppna bly/syra-batterier, och det ända varaktiga minnet jag har från kemilektionerna i högstadiet är exprimenten med vätgasen, knallgasen... Ja dessa batterierna alstar ju sådan gas vid laddning. Det går ju visserligen att leda ut denna gas säkert, men jag vill inte ha en tankstation för gamla zeppelinare i förruffen...

Ja "litet överdrivet" men iallafall

 

Tag reda på vad dina batterier väger och barlasta båten förut med samma vikt, exempelvis med fyllda vattendunkar eller några lätt och lagom-askar med uran (hög atomvikt)... Och se om du får ett gynnsammare gångläge...

 

Av tidigare liknande diskuusioner vet jag att det finns divergerande tycke och smak i denna fråga...

 

Kanske skall du satsa på bättre och effektivare trimplan, med eller utan gånglägesautomatik. En vacker dag, eller snarare en dag med gammal sjö, motsjö, kanske du behöver trimma upp fören mot himlen en bra bit, och då kan det vara direkt besvärligt att flytta omkring barlast i form av tunga batterier.

 

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det bättre balans i båten om en passagerare/besättningsman sitter föröver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...