Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Nu har det tjötats mycket om luftningen, jag vet. Men det är A och O för att en dieselmotor ska gå att bränslesystemet är helt tätt och luftfritt. Dieseln sprayas in i cylindern under mycket högt tryck för att kunna antändas av kompressionen, minsta lilla luftbubbla gör att trycket blir för lågt. Så, var noga och "slösa" på dieseln när ni luftar, låt det rinna och dra åt luftskruvarna medans ni pumpar så luften inte får en chans att "backa tillbaka" genom luftnipplarna. Börja med nippeln ovan förfiltret, det som har en vattenavskiljare. Sedan ovanför finfiltret. Går det ändå inte så luftar ni även spridarna så som ni beskrivit tidigare.

Vet ni var dekompressionspakarna sitter? Dessa ska givetvis vara stängda, annars ska inte motorn starta.

När ni tror att luftningen är klar. Håll fullgas och kör startmotorn länge, ibland är gamla motorer bara surskalliga och kan behöva njuggas på startmotorn kanske 15 sekunder eller mer.

Är filtren bytta förresten? Det finns även en finmaskig sil i handpumpen, den ska också göras ren. Och dieseln är inte jättegammal?

 

Funkar det ändå inte så kan jag bara råda er att vända er till en mekaniker som får se över spridarna, kolla att bränslesystemet är tätt och mäta kompressionen i motorn, en ventiljustering kanske behöver göras..

Öppna inte luftskruven på förfiltret!! Det är ett utmärkt sätt att få in luft i systemet.Före matarpumpen är det sug och där skall det endast sugas diesel. Efter pumpen är det tryck och där kan man trycka ut luft ur systemet om man öppnar.

Se dessutom till att ha full gas när du luftar annars pumpar smådieslarna väldigt liten mängd diesel vid varje pumpslag och du får hålla på i evigheter.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet så har varenda dieselmotor en varvtals regulator. "Gasen" ger order till regulatorn om ett önskat varvtal ("börvärde"). Detta jämförs med motorns faktiska varvtal ("ärvärdet"). Om motorn är stoppad så står alltid alltid insprutningspumpen på max. Vid start spelar det alltså ingen roll hur gasen står. Att man ändå ställer gasen på fullt beror på att man inte vill att motorn, när den den startar, inte ska gå på ett knackigt tomgångsvarvtal.

På vissa motorer aktiverar fullgas även kallstarten.

Kallstarten är en funktion som som tvingar insprutningspumpen att ge lite mer än det det normal maxläget.

På gamla diesellastbilar tryckte man in kallstarten för att få extra kraft.

Försök gärna förklara för mig varför man ska ha gasen på max när man avluftar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet så har varenda dieselmotor en varvtals regulator. "Gasen" ger order till regulatorn om ett önskat varvtal ("börvärde"). Detta jämförs med motorns faktiska varvtal ("ärvärdet"). Om motorn är stoppad så står alltid alltid insprutningspumpen på max. Vid start spelar det alltså ingen roll hur gasen står. Att man ändå ställer gasen på fullt beror på att man inte vill att motorn, när den den startar, inte ska gå på ett knackigt tomgångsvarvtal.

På vissa motorer aktiverar fullgas även kallstarten.

Kallstarten är en funktion som som tvingar insprutningspumpen att ge lite mer än det det normal maxläget.

På gamla diesellastbilar tryckte man in kallstarten för att få extra kraft.

Försök gärna förklara för mig varför man ska ha gasen på max när man avluftar.

Jag har redan försökt förklara varför, dessutom står det att man skall göra så i Pentas instruktionsbok till min MD-2b. Jag har separat knapp för kallstart så det har inte med saken att göra.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- - - - - - -

 

- Vi har en spak och har inte provat att ge gas alls.

 

- - - - - - -

 

/Mvh Jonathan

 

 

Ge fullgas när du startar och var beredd att dra av på gasen när motorn börjar varva upp.

 

Har du förresten kollat så att det inte är stoppreglaget som hängt upp sig så att motorn "står i stoppläge" hela tiden. Det kan t.ex. kärva i länkarna till till stoppviren mm

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Se dessutom till att ha full gas när du luftar annars pumpar smådieslarna väldigt liten mängd diesel vid varje pumpslag och du får hålla på i evigheter."

 

Detta är direkt felaktigt. Hitta en referens till påståendet ovan och läsa på om hur bränsleregleringssystemt hos en diesel fungerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en gammal VP MD i båten. Den startar aldrig utan gas. Jag försöker först med halvt gaspådrag. Om den inte startar efter 5-10 s gör jag nytt försök med fullgas, drar ned gasen när motorn startat och varvar upp.

Om startmotorn inte går 10-15 s med god fart är det nog dags att byta batteri. Att vrida av nyckeln innan man stoppat motorn med stoppreglaget är inte bra för generatorn.

Samma sak med min md7b. Har för mig att köldstartsläget aktiveras genom att reglaget förs till läge fullt och sedan tillbaka till ca halv gas. Det funkar iaf bra på det viset och funkar inte alls utan kallare dagar eller om det gått en tid mellan starterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Långt ifrån alla dieselmotorer har en regulator som slår över till max när motor är stoppad, därför ger man full gas och helst även trycker in eventuell kallstart. I många fall när en motor stått still en längre tid så går regulatorarmar och annat lite trögt, och då är det än viktigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas många åsikter om hur man luftar en diesel och hur insprutningspumpen fungerar.

Som tur är har vi aldrig behövt lufta vår MD11 och vi kommer aldrig behöva göra det heller, den är ju ersatt av en ny motor (snart).

 

En sak jag undrar över är varför man är så rädd för startgas. En sekundlång spray i luftfiltret gör ju att motorn hoppar igång och då ser man ju om motorn fortsätter att gå eller inte.

Fortsätter motorn att gå beror inte startsvårigheterna i första hand på fel i bränslesystemet så då kan man felsöka något annat.

Stannar motorn direkt kan man fortsätta felsöka bränslesystemet.

 

I lumpen tryckte vi in eter från en stor eterpatron i motorn vid kallstart, säkert ½ dl. Dessa fordon var ofta mer än gamla och de funkade fortfarande. Vad är skillnaden på dessa dieslar och de som sitter i båtar?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Startgasen är för explosiv det är problemet. Lägger man en pytteliten dos MED monterat luftfilter så går det bra, problemet är att det är ytterst lätt att få för stor dos. Då tänder motorn när kolven är fortfarande på väg upp till övre dödpunkt, och du får en brutal explosion som tvingar ner kolven igen. Och då de flesta dieslar har stor rörelsemassa med stort tungt svänghjul så blir det stor påkänning på topplockspackningar, kolvar, stakar osv. Det händer tom att hela vevaxlar går av på mitten. Gamla armébilar hade mycket riktigt eterstart, men det handlade om att motorerna MÅSTE gå att få igång i en krigssituation. Tex John Deere traktorer hade eterstart på vissa av sina motorer för arktiska klimat med, men det har i princip upphört av alla motortillverkare pga för mycket motorhaverier.

Bensinmotorer å andra sidan har mycket lägre kompression och mindre rörelsemassa och tål startgas mycket bättre. Testa gärna den som vill med startgas på sin dieselmotor och ni kommer höra ett knackande vid start, det ljudet och motorn far illa.

Jag har demonstrerat för mina kunder med att blåsa en topplockspackning på en dieselmotor, och har både kolvar, stakar och vevaxlar som är av på mitten som minne från startgasande kunder.

Men i en nödsituation på sjön när motorn MÅSTE starta och tex förvärmningen är trasig så tar nog tom jag fram en burk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns ett dekompressionshandtag? Lyft det, kör startmotorn så att motorn går runt ordentligt några varv och släpp handtaget. Som man gör vid hand/vev start.

 

 

Detta löste problemet!

 

Den kickade igång nästan direkt och när vi sedan kört den i 10m och lagt till så kunde vi starta precis som vanligt på under 1 sekund utan dekompressionshandtaget.

 

Förmodligen var motorn bara väldigt kall.

 

 

Stort tack till alla som engagerat sig i denna tråd, oerhört uppskattat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Långt ifrån alla dieselmotorer har en regulator som slår över till max när motor är stoppad

 

Ok, låter udda. Vilka motorer är det? Det gäller inte Volvo i vart fall.

 

... hur insprutningspumpen fungerar.

...

En sak jag undrar över är varför man är så rädd för startgas. ...

Det första handlar om att de flesta här inte verkar ha kunskap om dieselmotorns funktion.

Betr. startgas så är den i allmänhet inte speciellt farlig, rätt använd. Men det är ungefär som med brännvin, överdoserar man så blir det otrevligt.

 

 

 

Det finns ett dekompressionshandtag? Lyft det, kör startmotorn så att motorn går runt ordentligt några varv och släpp handtaget. Som man gör vid hand/vev start.

 

 

Detta löste problemet!

 

Det är kul. Lite förvånande att de med mångårig erfarenhet av smådieslar inte känner till detta trix. Det är oftast nödvändigt för kunna veva igång motorn eller om startbatteriet är nästan slut.

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ytterst få äldre dieselmotorer har en varvtalsregulator som slår över till max när motorn är stoppad och gasen står på tomgång. De flesta ställer sig på "hög" tomgång. Detta beror helt och hållet på vilken typ av regulator pumpen är försedd med, och hur den är inställd. Finns en del motorer som verkligen startar på max och varvar upp en kort stund vid start, men de flesta motorer gör inte det pga onödig belastning på motorn. Om jag inte vet vad jag pratar om gällande dieselmotorer och startgas får givetvis var och en avgöra, men detta har varit mitt yrke i 3 decennier där jag även reparerat och renoverat allsköns insprutningspumpar och motorer. Ville bara ge frågeställaren ett tips om luftning samt avråda från startgas med utgångspunkt från mina erfarenheter då frågeställaren enligt egen uppgift var ovan med motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon regulator som "slår över till max" vid stoppad motor känner jag inte heller till.

Varvtalsregulatorn är en väsentlig del av dieselmotorn. Dess uppgift är att se till att motor håller ett relativt konstant varvtal oberoende av belastning. Ökar varvtalet så ger bränslepumpen mindre bränsle och sjunker varvtalet så ökas bränslemängden vilket gör att vid stopp står bränslepumpen i läge "max". Om man inte vill ha det så måste det till någon anordning som vet att motorn är stoppad och då ger order till bränslepumpen om mindre bränsle. En ganska onödig pryl kan tyckas.

Finns det ingen varvtalsregulator så kommer motorn att öka varvtalet till långt över vad som är hälsosamt.

Varvtalsregulatorn är ofta en ganska enkel centrifugalregulator. På större maskiner är regulatorn hydraulisk.

Även gamla tändkulemotorer hade varvtalsregulator inkl den sk frislagsregulatorn. Även ångmaskiner för stationärt bruk har varvtalsregulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Riktigt så enkelt är det inte med varvtalsregulatorer. En motor försedd med centrifugalregulator som sitter i tex en grävmaskin är långt ifrån försedd med samma regulator och inställningar som samma motor i en lastbil eller traktor. Ta bort sidoluckan i tex en Bosch radpump på en Volvo Penta MD50 så ser du tydligt hur regulatorn reagerar när du drar på full gas på en stillastående motor. Av samma anledning måste du dra på gas för att kallstartknappen ska gå i i de flesta Bosch och Simms radpumpar, just för att regulatorn inte annars går i ändläge och kallstartsknappen kan låsa i sitt läge. Sedan finns det en del motorer med integrerade insprutningspumpar i blocket där det mycket riktigt är pådrag på gasen direkt.

Annars är det så att det särskilt på många Boschpumpar är en fjäder som måste spännas av att det ges full gas för att regulatorn ska dra på.

Sedan har vi vaccumregulatorer som var vanligt förr, där sitter en fjäder som alltid strävar mot max, och vaccumet som uppstår när ett spjäll i insugsröret är stängt drar ner på gasen när motorn startar upp. Välkommen på studiebesök en dag så kan jag demonstrera ett antal pumpar och dess regulatorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det tjötats mycket om luftningen, jag vet. Men det är A och O för att en dieselmotor ska gå att bränslesystemet är helt tätt och luftfritt. Dieseln sprayas in i cylindern under mycket högt tryck för att kunna antändas av kompressionen, minsta lilla luftbubbla gör att trycket blir för lågt. Så, var noga och "slösa" på dieseln när ni luftar, låt det rinna och dra åt luftskruvarna medans ni pumpar så luften inte får en chans att "backa tillbaka" genom luftnipplarna. Börja med nippeln ovan förfiltret, det som har en vattenavskiljare. Sedan ovanför finfiltret. Går det ändå inte så luftar ni även spridarna så som ni beskrivit tidigare.

Vet ni var dekompressionspakarna sitter? Dessa ska givetvis vara stängda, annars ska inte motorn starta.

När ni tror att luftningen är klar. Håll fullgas och kör startmotorn länge, ibland är gamla motorer bara surskalliga och kan behöva njuggas på startmotorn kanske 15 sekunder eller mer.

Är filtren bytta förresten? Det finns även en finmaskig sil i handpumpen, den ska också göras ren. Och dieseln är inte jättegammal?

 

Funkar det ändå inte så kan jag bara råda er att vända er till en mekaniker som får se över spridarna, kolla att bränslesystemet är tätt och mäta kompressionen i motorn, en ventiljustering kanske behöver göras..

Att försöka lufta förfiltret är dömt att misslyckas, om det inte är fall från tanken. Man kan inte lufta före matarpumpen. Om bränslet "Backar" tillbaka när man slutar pumpa, är backventilerna i matarpumpen defekta. Om systemet är tätt och matarpumpen hel, behöver man inte öppna några luftnipplar och drälla bränsle i båten överhuvudtaget. Systemet luftas när man pumpar på handpumpen och luften går till tanken via returledningen. Man brukar höra när det slutar bubbla i tanken, förutsatt att returen i tanken är försedd med dykrör, som det ska vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla dieslar har en varvtalsregulator. Här handlar det om smådieslar och i de sitter en centrifugalregulator. Utan den skull motorn dö när man på tomgång lägger i en växel. För att behålla sitt varvtal ger regulatorn mer bränsle när varvtalet minskas. När motorn är stoppad ställer sig pumparna för att ge mycket bränsle, helt analogt med regulatorns funktion. Sen finns det vissa motorer som kräver att gasen ska stå i läge full för att kallstarten ska aktiveras. Men när det är varmt ute och kallstarten inte behövs så kan gasen stå på noll vid start, motorn får ändå rejält med bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...