Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Barmeister

Nytt ljud i båten med Boss- Någon med erfarenhet?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har haft en traditionell stereo i båten, modell som finns i bilar. Nu har den pajat och jag letar efter nytt och hittade en variant hos SeaSea. Någon med erfarenhet av blåtand som i detta utförande och är det något tryck i denna i övrigt?

Har ju inte längre behov av cd-spelare och mycket musik finns ju genom telefonen nuförtiden.

 

https://www.seasea.se/boss-bluetooth-audio-system

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Trycket och framförallt ljudkvaliteten styrs till största delen av högtalarna. Det du länkar till räcker säkert för vardagslyssning. En uppgradering skulle kunna vara bättre högtalare.

 

Att de där högtalarna tål 180W är nog få som går på. Än mindre att de skulle låta bra vid den ineffekten. Det är nog snarast så att man kan trycka i 90+90=180W peak i dem tillsammans (de säljs ju i par) under extremt kort tid utan att de brinner upp. De är nämligen allra billigaste sortens dubbelkonhögtalare (250:-/paret) utan ens separat diskantelement. Se t ex här: https://www.walmart.com/ip/Boss-Audio-MR6W-Marine-6.5-Dual-Cone-Speakers-White-Pair-of-Speakers/20606021

 

Om du läser här http://www.ebay.com/itm/BOSS-MC900B-500W-4-Channel-Bluetooth-Micro-Class-AB-Marine-Amplifier-/272176703858ser du att förstärkrane inte alls är på 4x125W utan snarare mer "normala" för en bilstereo 4x35W (~150W totalt). Enheten är också avsäkrad med 15A, vilket innebär en maximal kontinuerlig ineffekt på 12Vx15A=180W, vilket stämmer bra med 4x35W (med 60% verkningsgrad är 180W in drygt 100W totalt ut kontinuerligt). Nu är vi nere på under en fjärdedel av uteffekten SeaSea anger, men nog ganska nära sanningen :P .

 

Nästan all blåtandsöverföring följer normalt samma standard och ljudkvaliteten brukar vara likvärdig, dvs oftast fullt tillräcklig för vanlig musik.

 

Jag tycker dock ändå det verkar vara ett ok kit för vanlig vardagslyssning som sagt. Men kanske att jag kastat högtalarna och i alla fall köpt ett par 2-vägs, dvs med separat diskantelement.

 

Edit: Här ser du att högtalaruteffekten är per par: http://www.bossaudio.com/marine/marine-audio-stereo-sound-system-speaker-boss-audio-mr6w/och de egentligen bara tål 90W per par, dvs 45W per styck. Med tanke på att det är försäljarsiffror är nog 30W mer rimligt.

Tänk på att all "maxeffekt", "peak", "PMPO" och allt vad de kallar det inte följer någon standardiserad mätmetod och vanligen därför betyder vad som helst...och ingenting. Leta istället efter "RMS" och dra sedan av lite så brukar man hamna ganska nära verkligheten.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycket och framförallt ljudkvaliteten styrs till största delen av högtalarna. Det du länkar till räcker säkert för vardagslyssning. En uppgradering skulle kunna vara bättre högtalare.

 

Att de där högtalarna tål 180W är nog få som går på. Än mindre att de skulle låta bra vid den ineffekten. Det är nog snarast så att man kan trycka i 90+90=180W peak i dem tillsammans (de säljs ju i par) under extremt kort tid utan att de brinner upp. De är nämligen allra billigaste sortens dubbelkonhögtalare (250:-/paret) utan ens separat diskantelement. Se t ex här: https://www.walmart.com/ip/Boss-Audio-MR6W-Marine-6.5-Dual-Cone-Speakers-White-Pair-of-Speakers/20606021

 

Om du läser här http://www.ebay.com/itm/BOSS-MC900B-500W-4-Channel-Bluetooth-Micro-Class-AB-Marine-Amplifier-/272176703858ser du att förstärkrane inte alls är på 4x125W utan snarare mer "normala" för en bilstereo 4x35W (~150W totalt). Enheten är också avsäkrad med 15A, vilket innebär en maximal kontinuerlig ineffekt på 12Vx15A=180W, vilket stämmer bra med 4x35W (med 60% verkningsgrad är 180W in drygt 100W totalt ut kontinuerligt). Nu är vi nere på under en fjärdedel av uteffekten SeaSea anger, men nog ganska nära sanningen :P .

 

Nästan all blåtandsöverföring följer normalt samma standard och ljudkvaliteten brukar vara likvärdig, dvs oftast fullt tillräcklig för vanlig musik.

 

Jag tycker dock ändå det verkar vara ett ok kit för vanlig vardagslyssning som sagt. Men kanske att jag kastat högtalarna och i alla fall köpt ett par 2-vägs, dvs med separat diskantelement.

 

Edit: Här ser du att högtalaruteffekten är per par: http://www.bossaudio.com/marine/marine-audio-stereo-sound-system-speaker-boss-audio-mr6w/och de egentligen bara tål 90W per par, dvs 45W per styck. Med tanke på att det är försäljarsiffror är nog 30W mer rimligt.

Tänk på att all "maxeffekt", "peak", "PMPO" och allt vad de kallar det inte följer någon standardiserad mätmetod och vanligen därför betyder vad som helst...och ingenting. Leta istället efter "RMS" och dra sedan av lite så brukar man hamna ganska nära verkligheten.

Det du skriver är sanning med modifikation.

99% av alla högtalare och stereo anger max effekt. Och ofta står det även RMS.

Då är det lämpligast att använda samma räknesätt för att kunna jämföra högtale mm.

Dvs max effekt eftersom dom flesta gör det.

Liksom när man köper en bil, den förbrukar tex 0,5l/mil enligt tillverkaren, men en vanlig Svensson vid vanlig körning kommer aldrig ner på den förbrukningen.

 

Eller en lampa ska ha en viss brinntid men går sönder efter en bråkdel av den angivna tiden.

I Mobiltelefonens info står det Batteritid upp till 200timmar men tar oftast slut inom 24tim

Listan kan göras lång.

Tillverkarna tar det högst/ lägsta värdet som har uppmätts , och använder dom siffrorna i sina Specifikationer. Bilars förbrukning har iof blivit bättre på senare år.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är i en öppen båt hade jag valt bilhögtalare. Har själv bilhögtalare i min ht och de funkar bra. Man får mycket mer för pengarna på bilsidan. Jag kör också på en vanlig bilstereo med aux in, utan cd. På BRL hittar du prisvärda paket.

 

Jag har GAS silver 6x9" och 6,5" vilka ger bra ljud sett till sitt pris. I kombo med min Pioneer Hu kostade det hela ca 1500kr. För bättre tryck kan man kombinera med ett slutsteg och vill man ha ännu mer är det baslåda som gäller.

 

Vill man gå den moderna vägen, väljer man istället en portabel laddningsbar högtalare. Köper man en bättre sådan för typ 2-3000kr får man oväntat bra ljud och en anläggning som inte belastar bötens batteribank. Speltiden är ofta så lång att den räcker tills man är i land.

 

Jag har alltid förespråkat fast stereo i båt, men börjar svänga. En bra portabel laddningsbar högtalare räcker långt nu för tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Det du skriver är sanning med modifikation.

99% av alla högtalare och stereo anger max effekt. Och ofta står det även RMS.

Då är det lämpligast att använda samma räknesätt för att kunna jämföra högtale mm.

Dvs max effekt eftersom dom flesta gör det.

Liksom när man köper en bil, den förbrukar tex 0,5l/mil enligt tillverkaren, men en vanlig Svensson vid vanlig körning kommer aldrig ner på den förbrukningen.

 

Eller en lampa ska ha en viss brinntid men går sönder efter en bråkdel av den angivna tiden.

I Mobiltelefonens info står det Batteritid upp till 200timmar men tar oftast slut inom 24tim

Listan kan göras lång.

Tillverkarna tar det högst/ lägsta värdet som har uppmätts , och använder dom siffrorna i sina Specifikationer. Bilars förbrukning har iof blivit bättre på senare år.

 

Mvh

 

Att 99% anger detta stämmer säkert om man håller sig till noname-sortiment som ovan och Rusta, Jula m.m. Men rör man sig i lite mer seriösa kretsar är procenttalet på vilka som nästan bara anger vilda skryteffekter betydligt lägre....

 

Problemet är att det inte finns någon standard för "maxeffekt", och då faller det som du efterlyser - att använda samma norm för alla. En del anger peak (utan att följa definitionen), en del skriver "musikeffekt", andra anger sammanlagda peakeffekten för båda högtalarna som en effekt man kan misstolka per högtalare, en del s.k. "PMPO" - "Peak Music Power Output" på sina förstärkare. Den sistnämnda en märklig enhet som mest anger vilken uteffekt oavsett distorsion som kan avges under 1ms. En liten batterieliminatordriven leksaksförstärkare kunde plötsligt då uppges ha en maxeffekt på flera hundra watt....

 

Din jämförelse med bilar och mobiler haltar, då det där är mätnormen som inte återspeglar hur de flesta använder dem, MEN som faktiskt finns och oftast följs. Det gäller inte "maxeffekt" och "peak" o.s.v. där man sällan bryr sig om någon mätnorm (då det ofta inte finns definierat), till skillnad från begreppet RMS.

 

Men det låter ju inte lika kul att säga till kompisarna att man har en stereo på 4x35W jämfört med 500W..... :lol:

 

(P.S. Lämnar man "RMS" så är fältet fritt för vad dumheter som helst i skryteffekt. T ex denna lilla nätta hembioanläggning uppges ha en uteffekt på hela 7500W: http://compareindia.news18.com/specification/speakers/artis-x15-7500w-pmpo/166462. De skriver dessutom att det är både RMS och PMPO på samma gång. Dags att säkra upp i proppskåpet, tro ?)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är i en öppen båt hade jag valt bilhögtalare. Har själv bilhögtalare i min ht och de funkar bra. Man får mycket mer för pengarna på bilsidan. Jag kör också på en vanlig bilstereo med aux in, utan cd. På BRL hittar du prisvärda paket.

 

Jag har GAS silver 6x9" och 6,5" vilka ger bra ljud sett till sitt pris. I kombo med min Pioneer Hu kostade det hela ca 1500kr. För bättre tryck kan man kombinera med ett slutsteg och vill man ha ännu mer är det baslåda som gäller.

 

Vill man gå den moderna vägen, väljer man istället en portabel laddningsbar högtalare. Köper man en bättre sådan för typ 2-3000kr får man oväntat bra ljud och en anläggning som inte belastar bötens batteribank. Speltiden är ofta så lång att den räcker tills man är i land.

 

Jag har alltid förespråkat fast stereo i båt, men börjar svänga. En bra portabel laddningsbar högtalare räcker långt nu för tiden.

 

 

Jag lutar starkt åt en traditionell stereo i båten: håltagning och div. kablage finns sedan tidigare och jag vill slippa en lös detalj till i båten som trots allt måste laddas nån gång, även om det nu finns väldigt bra bärbart ljud på marknaden.

 

Vad tros om följande stereo och högtalare:

 

https://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=900MS62

 

https://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=135MVH390BT

 

https://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=130KDX341BT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en kompis som har Seasea paketet i sin båt, han uppgraderade med 2 riktigt bra högtalare. Ljudet och volymen räcker till vilken tonårsfest som helst. Högt o bra ljud

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför ni ska envisas med att ha ljud I båten. För min del så kör jag med en portabel högtalare (http://www.mediamarkt.se/sv/product/_harman-kardon-go-play-tr%C3%A5dl%C3%B6s-h%C3%B6gtalare-vit-1287045.html)

 

Menar sitter ni i båten och lyssnar på musik hela tiden?

 

Jag har min med mig överallt, slipper spela för måsarna när jag är i land/på en ö.

Tänk på dina medmänniskor :) spela inte för alla utan för dig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en elak smily hoppas jag trådstartaren har koll på kusternas hänsynsområden!

http://www.sxk.se/content/nya-hänsynsområden-2011-0

Hemma har jag minst en potent och högkvalitativ Hi-Fi anläggning, den bästa från 1970-talet... I båten har jag nöjt mig med en väldigt enkel bilstereo och "halvbilliga" högtalare, samt en mindre "världsradio" som man kan plugga in hörlurar i. Det finns så mycket annat att göra, tycker jag, i skärgården, så musiklyssning prioriteras inte. Det finns andra ljud att lyssna till. Så tråkig är jag. Och när man som jag är omgiven av olika såväl njutbara ljud som motsatsen dagligen, kan det till sjöss räcka med nyher, väder och sommarprogrammet. Men vi är olika.

Men liksom i bilen, har jag försökt att lyssna på den musiken jag gillar under gång, visst det funkar, men motorljud och vågskvalp överrröstar, ok, då har jag en billig stereo om bara 2x20 watt...

 

Men om du vill, kan jag sända dig en CD-skiva, eller en 80minuter lång Mp3 fil med "tystnad" jag har spelat in den själv!

 

Tänk också på att placera högtalarna långt från kompassen, ju större magneter dessa har, desto längre bort från kompassen!

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför ni ska envisas med att ha ljud I båten. För min del så kör jag med en portabel högtalare (http://www.mediamarkt.se/sv/product/_harman-kardon-go-play-tr%C3%A5dl%C3%B6s-h%C3%B6gtalare-vit-1287045.html)

 

Menar sitter ni i båten och lyssnar på musik hela tiden?

 

Jag har min med mig överallt, slipper spela för måsarna när jag är i land/på en ö.

Tänk på dina medmänniskor :) spela inte för alla utan för dig själv.

Vet inte om det är tecken på envishet, Radio och musik, film/tv-ljud har i alla fall vi mest behov av i båten, absolut inte utanför.

Det finns ju också som mest medmänniskor och (djur) utanför båten att ta hänsyn till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Fusion är överlägset när det gäller båtstereo för tillfället. Helt ok priser på det mesta med.

Mitt system består av en fusion huvudenhet, fast fjärr vid förarplats. Slutsteg, två högtalare i kabin, två i sittbrunn samt arkiv subwoofer i ett stuvutrymme i sittbrunn. Funkat kanon i 5 säsonger nu och kanonbra ljud.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Polk Audio DB651, de har fått väldigt bra kritik och är marinanpassade. Det bästa är att de kostar 62 USD per par på Amazon!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Polk Audio DB651, de har fått väldigt bra kritik och är marinanpassade. Det bästa är att de kostar 62 USD per par på Amazon!

Sökte på Amazon just det du tipsade om men fick bara träff på helt andra detaljer. Kan du hjälpa med en länk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blir vanlig bilstereo skulle jag rekommendera att kika på de marina varianterna så du slipper att minnet återställs varje gång du stänger av huvudströmbrytaren.

 

Ganska hopplöst att behöva göra manuella kanalsökningar och göra om ljudinställningarna varje gång man stängt av huvudströmbrytaren. Det är naturligtvis möjligt att råda bot på genom att dra en kabel direkt till batteriet, men bäst vore ändå att satsa på stereo med inbyggt minne på separat batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville har ljud i motorbåten och köpte både stereon och högtalarna på Jula, till 50% rabatt i höstas... Det är nog inga hifi-prylar men till synes exakt samma saker säljs på båtaffärerna till betydligt högre pris. Nu fick jag dock inte ha sakerna själv utan fick installera det i hustruns ridhus! Det är tillräckligt tryck för en sämre fest därinne...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville har ljud i motorbåten och köpte både stereon och högtalarna på Jula, till 50% rabatt i höstas... Det är nog inga hifi-prylar men till synes exakt samma saker säljs på båtaffärerna till betydligt högre pris. Nu fick jag dock inte ha sakerna själv utan fick installera det i hustruns ridhus! Det är tillräckligt tryck för en sämre fest därinne...

Ja det ryktas ju att hästar är musikaliska, alla känner ju till Trav Olta.

 

Jag har själv några Jula stereor, Marquant, jättebilliga. Men har nu funkat i flera säsonger. Har även en likadan i en öppen bil. Däremot sitter det LTC högtalare i båten, men inget slutsteg.

Just den Marquant stereon jag har finns inte längre kavar i sortimenetet, men snarlika. Ingen CD men plats för minneskort och USB minne, fjärrkontroll, ingång med 3,5mm kontakt så man kan koppla in TV, dator eller sin telefon i stereon. Litet dyrare modeller har blåtandsanslutning också.

Ja detär en bra radiomottagare i min också, det är svårt att lyssna på radio i Bohuslän, men denna med splitter från VHF-antennen har det inte varit några problem. Men man bör ju stänga av RDS-funktionen, så man slipper höra talas om tappade bäddsoffor på E6 och däcksrester i högerfilen vid Olskroksmotet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...