Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Amanda31

Teakribbor i sittbrunnen

Rekommendera Poster

Tänkte göra ungefär så här. Måste jag skruva dem i tofterna eller räcker det med fogmassa eller annat limsätt? I så fall vilket? (Obs det handlar inte om nåtning.)

post-92195-0-57460700-1491858399_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man göra så, jag har gjort det en gång men skulle aldrig göra om det. Det samlas mycket skit där. I så fall är det bättre att lägga det som ett nåtat teakdäck som vakuumlimmas.

Det bästa tror jag är at limma teaklisterna på tunna tvärlister. Då kan man spola bort ev skit. Tvärlisterna kan limmas eller skuvas. Oavsett går det ganska enkelt att plocka bort för renovering utan att förstöra för mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser bara en massa tråkigt arbete när jag tittar på bilden.

Inte tråkigt att göra det ursprungliga jobbet utan tråkigt att underhålla så att det ser snyggt ut år efter år.

 

Jag tycker jag har dålig erfarenhet av teak, hur vi än gör så blir det aldrig riktogt snygt.

 

Ribborna på tofterna och durken på bilden ser ut att vara uppfällbara för rengöring under. Det tror jag är en bra lösning. Det innebär - förutom att det går att hålla rent under - att man kan bygga allt a i en varm verkstad och även att man kan ta hem allt över vintern och göra underhållet inomhus.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade tidigare några fastskruvade teaklister på golvet i sittbrunnen. Dessa lossnade med tiden och var svåra att få fast igen. Tog bort dessa, plastade igen skruvhålen och målade med en halkfärg vilket fungerade bra. Men man fick torka upp ofta eftersom det oftast hamnar en hel del skräp.
Har numera en lös trätrall av teak vilket fungerar mycket bra och skönare när man är barfota. Men fortfarande behöver man lyfta på den och torka bort skräpet, men inte så ofta.

Har ingen teak på tofterna eftersom det känns enklare med original gelcoat med halkmönster som lätt kan torkas av.

 

Det finns ju "fuskteak" att limma som alternativ, typ Flexiteek, ett vinylgolv i PVC som är UV-behandlat. Kanske kan vara något istället för att hålla på med teakribbor?
 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...