Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Kenneth_S

Yamaha 30 hk hackar på lägre varv...

Rekommendera Poster

Ryker det som f hela tiden?

Tror inte pumpen blandar extra olja vid låga varv utan borde isf ge för mkt även på högre.

Hur är det med tomgångsmunstycken? Lite skit i dom alt att choken ligger kvar lite stängd.. skulle jag tro..

Fast hacka... skit nånstans tror jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute nu i helgen med vår lillebåt som har en Yamaha 30 hk, 1998 års modell, tvåtaktare.

 

Den startar mycket bra, inga problem.

 

Jag tycker dock att den hackar på tomgång och upp till halvfart. drar man på, så går den som en klocka och låter finfint. Sprutar upp i c:a 20-22 knop utan några som helst problem.

 

Men just hackandet på lägre varv... Vad kan det komma sig? Inte så att det låter som att den ska stoppa, men kanske som att den tretaktar eller något...

 

Pratade med min kunnige brorsa om saken, och han pratade om att oljepumpen (?) kanske var ställd så att det ska spruta in lite mer olja vid lägre varvtal. Jag fyller på olja i en behållare, så fördelas oljan via den (är det det som är autolube?).

 

Någon som känner igen beskrivningen och kan säga vad det bekommer sig att den gör så?

Ser fram mot svar.

 

\\Kenneth S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, inget överdrivet ryk... Lite ryk kanske men inte så att det stör...

 

Tomgångsmunstycken... Det ska jag kolla, tackar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att oljefiltret är skitigt ? I å för sig så borde det vara större problem på högre varvtal då det krävs mer olja, men skadar inte att rengöra (om du inte har gjort det redan).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att oljefiltret är skitigt ? I å för sig så borde det vara större problem på högre varvtal då det krävs mer olja, men skadar inte att rengöra (om du inte har gjort det redan).

 

Tackar, ska kolla detta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att oljefiltret är skitigt ? I å för sig så borde det vara större problem på högre varvtal då det krävs mer olja, men skadar inte att rengöra (om du inte har gjort det redan).

Det är ju en 2-takts motor, den har inget sådant oljefilter som 4-taktare har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan det vara så att oljefiltret är skitigt ? I å för sig så borde det vara större problem på högre varvtal då det krävs mer olja, men skadar inte att rengöra (om du inte har gjort det redan).

Det är ju en 2-takts motor, den har inget sådant oljefilter som 4-taktare har.

 

 

Ok, inget att kolla upp då :)

 

Tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har haft Yamaha's 30 hk 2-takare i 15 år och visst har den oljefillter, i alla fall hade 91 årsmodell med tre cylindrar det. Öppna instruktionsmanualen och kolla för det skall stå där. Motorn har också en detektor som larmar och sänker ner (hackar) varvtalet när oljefilter blir smutsigt och det kommer för lite olja in i insprutningspumpen.

 

Det hände på min så jag fick ta ut filtret och rengöra det. På min blinkade/lyste röd LED då, samma larm som vid överhettning och låg oljenivå.

 

Så mitt tips var om det kan vara så att det rinner för lite olja och motorn börjar hacka.... Ett relativt billigt sätt (även om jag tycker att det är ologiskt att det skulle funka sämre på låga varvtal när mindre olja krävs, å andra sidan så skall man fixa sånt som kostar noll först).

Redigerad av jan_af_lisoe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ah du menar det filtret....skumt att den går bra på höga varvtal då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min 90hk Yamaha från -88 som led av samma problem, var det lagfarts munstycket i en av förgasarna, som hade rallat upp. Efter detta tig jag dit en Mek som fick ställa in förgasarna. Efter det så gick den fint igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min 90hk Yamaha från -88 som led av samma problem, var det lagfarts munstycket i en av förgasarna, som hade rallat upp. Efter detta tig jag dit en Mek som fick ställa in förgasarna. Efter det så gick den fint igen.

 

Är det lågartsmunstycke du menar? Vad är i så fall det, och vart sitter det? Låter som något att kolla upp :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med en Yamaha 2 takt 86 , gick bra på höga varv men på tomgång och låga varv hackade den och stannade och felet var att den sög tjyvluft vid bränslefiltret, O-ringen som skulle täta mellan filterhuset och den genomskinliga koppen felade en ny sådan och allt fungerade OK.

Kan vara värt att kolla kostar inget :)

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade igen. Munstyckena sitter i förgasaren. Min hade 3. Din kanske har två. Tog lös allt försiktigt. La upp alla skruvar enligt hur de satt och började titta efter skräp eller dylikt. Märkte då att det ena munstycket (mina förgasare hade två munstycken, per förgasare, ett hög och ett lågfart munstycke) ett munstycke satt löst. Troligen så höll det inte tätt, utan bränsle kom mellan munstycket och godset i förgasare. Så blev troligen för mycket bränsle som gick då genom flödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med en Yamaha 2 takt 86 , gick bra på höga varv men på tomgång och låga varv hackade den och stannade och felet var att den sög tjyvluft vid bränslefiltret, O-ringen som skulle täta mellan filterhuset och den genomskinliga koppen felade en ny sådan och allt fungerade OK.

Kan vara värt att kolla kostar inget :)

 

/Kenbja

Värt att kolla, tack för tips :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade igen. Munstyckena sitter i förgasaren. Min hade 3. Din kanske har två. Tog lös allt försiktigt. La upp alla skruvar enligt hur de satt och började titta efter skräp eller dylikt. Märkte då att det ena munstycket (mina förgasare hade två munstycken, per förgasare, ett hög och ett lågfart munstycke) ett munstycke satt löst. Troligen så höll det inte tätt, utan bränsle kom mellan munstycket och godset i förgasare. Så blev troligen för mycket bränsle som gick då genom flödet.

Det får vi kolla på, tackar för tips :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...