Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
rejas

Läckage i bränsletank i Flipper 666

Rekommendera Poster

Nu har jag skissat upp tanken för att göra en ny i rostfritt. Den nya blir något kortare än den gamla så jag får en möjlighet att pumpa upp eventuellt vatten runt tanken och även kan inspektera om det läckt bensin. Sånt händer ju har jag hört ....

 

Godstjocklek och om det behövs några innerväggar överlåter jag till proffsen.

tank-1024x724.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte tänkt att göra en liten manslucka där givarrörstosen svetsas på. Kan ju vara bra om det behövs göras ett givarbyte med annan infästning och även om tanken behöver göras ren någon gång i framtiden. Kan ju vara värt att disk. om detta är lämpligt med tillverkaren.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte tänkt att göra en liten manslucka där givarrörstosen svetsas på. Kan ju vara bra om det behövs göras ett givarbyte med annan infästning och även om tanken behöver göras ren någon gång i framtiden. Kan ju vara värt att disk. om detta är lämpligt med tillverkaren.

 

Jag har funderat lite till och från på att ha en manlucka. Det är ju väldigt praktiskt den dag det behövs. Men nu är jag lite "bränd" efter läckaget och vill ha en så enkel tank som möjligt. Men jag skall höra med dem. Skall kontakta dem i veckan för prisuppskattning och leveranstid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du har inte tänkt att göra en liten manslucka där givarrörstosen svetsas på. Kan ju vara bra om det behövs göras ett givarbyte med annan infästning och även om tanken behöver göras ren någon gång i framtiden. Kan ju vara värt att disk. om detta är lämpligt med tillverkaren.

 

Jag har funderat lite till och från på att ha en manlucka. Det är ju väldigt praktiskt den dag det behövs. Men nu är jag lite "bränd" efter läckaget och vill ha en så enkel tank som möjligt. Men jag skall höra med dem. Skall kontakta dem i veckan för prisuppskattning och leveranstid.

 

Låt tillverkaren sätta in en inspektionslucka, det kommer du inte att ångra!

Tag då även upp motsvarande hål i durken, så att det blir lätt att komma åt denna lucka.

Tillverkaren känner berghårt till vad för slags material det skall vara i packningen.

Icke för ty, det finns ju färdiga "kit" med inspektionsluckor att köpa också.

-Ja det är väldigt praktiskt om givaren sitter i luckan, lättare att montera densamma, annars är det lätt att tappa ned skruvar och muttrar i tanken.

 

--

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett skvalpskott eller två kanske? Tanken är ju ganska lång.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett skvalpskott eller två kanske? Tanken är ju ganska lång.

 

Jo, jag tänkte fråga de som skall göra tanken om det. Jag vet inte vad som är bäst, men hoppas att de vet. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt började lukta bensin vid hemtransport för ett par år sedan. Det visade sig att tanken var av aluminium. Sugröret var av mässing, och förmodligen hade lite kondensvatten i tanken skapat en galvanisk cell som orsakat kratrar och porer i botten. Jag beställde och fick en nu superfin i rostfritt hos Järna rostfria. Härom veckan kasserade jag även alutanken för förskvatten. Hade ännu större kratrar än bensintanken. Aldrig mer alutank!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för en liten uppdatering.

 

Beställde en ny tank från Järna Rostfria. Gick väldigt smidigt och snabbt. De tillverkade efter min skiss och var klara på ca två veckor. Säljaren av båten betalade halva tanken och jag får stå för allt jobb. Rimligt tycker jag. Jag får stå för en hel del av kostnaden, men båten blir ju bättre än den vi avtalade om i köpet.

 

Tanken är nu i båten och det är lite småfix kvar. Bilder kommer.

 

Ett bekymmer jag har är tankmätaren. I båten sitter ett tankinstrument från Teleflex. Det har usa-standard på signalintervallerna. På tanken från Järna sitter det redan en givare monterad (!). Denna är dock europastandard.

 

Jag vill gärna behålla givaren av två anledningar. Det är vanligare med europastandard och den är provtryckt monterad och klar på tanken.

 

Låter väl enkelt? Byt instrument. Ja, så tänkte jag också. Men (det finns alltid ett "men"). Instrumentet är "flushmonterat" i ett ca 48mm stort hål. Det är dessutom limmat på plats. Har bara en bild med mig från båten.

 

20170507_185333-1024x576.jpg

 

Hålet är ca 48mm. Skall jag montera ett utanpåliggande instrument så är dessa ca 62mm i ytterdiameter, det blir väldigt trångt till det runt omkring.

 

Det enda instrument jag hittat som skulle passa är detta: https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/el-belysning-instrument/vdo/vdo-bransleinstrument det kan flushmonteras i ett 48,1 mm hål vilket verkar stämma.

 

Men det är 3-180 ohm. Hävstångsgivare (vilket det var i den gamla tanken). Min givare är märkt 0-190 ohm.

 

Nu till min frågor (som vanligt)

 

Någon som vet andra instrument som kan flushmonteras enligt ovan?

 

Hur får jag bort det gamla instrumentet utan att förstöra instrumentpanelen av plast? Den är alltså limmad mot baksidan. Som grädde på moset så går det så många sladdar till resten av panelen att vi nog skulle kunna få en varsin. Jag vill alltså inte ta bort den vilket skulle underlätta.

 

Går det inte att hitta ett som kan flushmonteras får jag väl slipa upp ett större hål och sätta i ett annat instrument, men det blir inte så snyggt.

 

Andra idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är 3-180 ohm. Hävstångsgivare (vilket det var i den gamla tanken). Min givare är märkt 0-190 ohm.

 

Om jag kör på detta instrument. Kommer det då att funka? Förutom att det "hänger kvar" en stund på full och sedan når botten lite tidigt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men det är 3-180 ohm. Hävstångsgivare (vilket det var i den gamla tanken). Min givare är märkt 0-190 ohm.

 

Om jag kör på detta instrument. Kommer det då att funka? Förutom att det "hänger kvar" en stund på full och sedan når botten lite tidigt?

 

1,5% felvisning i ena änden och 5% i den andra är nog inte mycket att bry sig om. Visare och skala på bränsleinstrumenten är ju rätt grova så du kommer nog inte att märka mycket av den felvisningen. Å efter ett tag så har du lärt dig att det släpar lite i början och har lite "reservtank"  i slutet.

 

Vilken precision tror du att du har på tankmätaren (visarinstrumentet) i bilen? Kan du uppfatta 5%-stegen där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att den amerikanska och europeiska bara vänder på skalan? Låg resistans vid tomt respektive fullt i tanken? Då borde det ju gå att fixa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att den amerikanska och europeiska bara vänder på skalan? Låg resistans vid tomt respektive fullt i tanken? Då borde det ju gå att fixa...

Jo så är det, det är tvärtom.

Om du nu har en givare med flottör på en vinklad hävarm, böjer du "bara" den armen 180 grader åt andra hållet.

Men tag först ur givaren ur tanken, anslut mätinstrumentet och kontrollera om och hur det funkar först innan du modifierar.

 

Om jag hade varit i din situation hade jag köpt antingen Wemas instrument med ny flottörgivare, eller Biltemas instrument med likadan givare.

http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-tillbehor/Vatten-branslegivare-2000020368/

Jag hade både Wema och Biltemas sådana kombinationer i förra båten, till diesel-, septik-, och vattentank. Fungerade väldigt bra, dessa givare finns i olika längder. Jag har även använd Biltemas givare i kombination med originalinstrumentet i bilsammanhang, till bensintank, och den är bra!

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att det skall läcka, det finns en ganska tjock O-ring i förskruvningen under givarens huvud, det gäller ju bara att dra lagom hårt så man inte drar sönder denna ring.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering.

 

Vi lade topcoat i utrymmet där tanken skall vara. Jag drog nya kablar till jordning och tankgivare.

20170513_132928-1024x576.jpg

 

Här är tanken på plats. Jag lade tunna liggunderlag mellan tanken och botten.

20170516_203456-1024x576.jpg

 

Jag köpte ett nytt tankinstrument och det är också monterat. Lyckades bända bort det gamla. Blev mycket bra. Färgen på belysningen stämmer inte med de övriga instrumenten, men belysningen använder man ju så sällan. Tankmätaren sitter också skilt från de andra.

 

Summa summarum så är jag mycket nöjd med hur denna historia slutade. Nu skall bara all inredning återställas men jämfört med andra projekt man läser om här på bryggsnack så är det ju ingenting.

 

Tack för all bra hjälp man som vanligt får här!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med läckande tank men det där blev ju bra. Jag har aldrig lyft durken så det var kul att se hur det ser ut. Ska vid tillfälle starta datorn och se om jag har någon info från Flipper när jag köpte båten. Har för mig att de skrev rostfri tank i min men kan ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 666 från 2003, den har rostfri tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju väldigt snyggt och gediget ut!

 

Angående belysningen kan det vara så att nya instrumentet har lysdioder som belysning, röda och gula. där man kan välja rött eller gult genom att ansluta olika kablar.

Andra instrument levereras med olika "hättor" i olika färger som man kan trä utanpå lampan.

 

Om det inte är så kan du ju alltid köpa färgade lampor till de andra instrumenten, sådana kan vara svåra att finna, men man kan ju måla smålampor också, Tamaiya (platsmodelltillverkaren) har en "glasfärg", annars kan man måla med nagellack i passande färg, sätt lampan i en lamphållare, måla, tänd sedan lampan, då bränner färgen fast snabbt!

 

Sedan kanske du kan finna passande LED-lampor till de gamla instrumenten, i passande färg, det brukar vara en lampa som heter Ba7s.

 

-Ja och annars kan det ju vara som det är...

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna är från 2001. Men det kan vara något special med min. När jag skickade bilder till Flipper Marin tyckte de att det inte såg original ut. Aluminiumtanken är daterad november -99 så det måste vara den som suttit i från början.

 

20170517_073429-1024x576.jpg

 

Jag har också sett någonstans att det är rostfria tankar i dessa båtar. Därför var jag helt inställd på det ända tills vi lyft ur tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med läckande tank men det där blev ju bra. Jag har aldrig lyft durken så det var kul att se hur det ser ut. Ska vid tillfälle starta datorn och se om jag har någon info från Flipper när jag köpte båten. Har för mig att de skrev rostfri tank i min men kan ha fel.

Jag hittade inte infon om rostfri tank men läste här i tråden att någon hade det.

Detta hittade jag iaf och då vet vi att vi har sportstolar och skrov med karaktär

post-91186-0-71610600-1495042547_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inte infon om rostfri tank men läste här i tråden att någon hade det.

Detta hittade jag iaf och då vet vi att vi har sportstolar och skrov med karaktär

 

Du har ju diesel så skulle det läcka är det inte lika dramatiskt. Men har man en från runt 2000 med bensin kan det ju vara läge att titta efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ändå nyfiken.

Hoppas du slipper fler överraskningar och kan njuta av båten i sommar trots att den saknar segel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ändå nyfiken.

Hoppas du slipper fler överraskningar och kan njuta av båten i sommar trots att den saknar segel.

 

Tack! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår sjösatte vi båten och tog en liten tur. Allt fungerade bra. Tankade även ända upp i röret och luktade i tankutrymmet som jag nu kommer åt via en inspektionslucka. Luktade bara plast :-).

 

Lite bilder och data finns här.

 

Känns så skönt att vara ute igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...