Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rejas

Läckage i bränsletank i Flipper 666

Rekommendera Poster

Vi köpte en motorbåt, en Flipper 666 nyligen. En gammal från privatperson för att kunna komma ut på sjön trots en skadad axel och segelbåten på land. Köpte inte en tip-top men okej trodde jag. Tanken var att åka i sommar och fixa allt sedan när min skadade axel blivit bättre.

 

Men saker blir inte alltid som man tänkt sig.

 

Vi körde hem båten, på trailer. Passade på att tanka den lite på en mack eftersom vi skulle köra den en liten bit när den kommit i plurret. Nu blev det dock sent innan vi kom hem så båten blev kvar på land några dagar. När vi sedan kom ner till båten igen tyckte jag att det luktade bensin. Inte jättestarkt men klart bensin. Åkte orolig hem och kollade maringuidens forum så klart. :-).

 

Hittade massor av trådar av samma art i flera trådar. Summa summarum är att bensin i båtar skall man ha respekt för och är luktar det så är ett vanligt fel att slangarna måste bytas.

 

Lite lugnare återvänder jag till båten några dagar senare. Slangarna går synligt i skåpet på styrbord sida. Daterade 1998 (båten är från 2001). Dags att byta tänker jag. För att kunna byta måste man komma åt tanken, så det blir till att börja riva (inte kul som nybliven tillfälligt handikappad man). Alltid när man skall riva så är det hönan på ägget hela tiden. För att kunna lyfta durken får jag lister och annat på till synes helt andra ställen. Men det hör inte hit.

 

När jag väl kom åt tanken får jag en smärre chock. Runt den är en sjö av bensin. Obra! Med tanke på det jag läst förut här på forumet kändes det som att sitta i en bomb.

 

 

Pumpade ut knappt 20 liter med en hävert. Det var vatten också så det som blev kvar under tanken nu är vatten (har smakat). Det var en lång inledning till mina frågeställningar.

 

1. Läckaget. Jag tvivlar på att tanken läcker. Den är otroligt robust. Den är rostfri och när jag står på den sviktar den knappt. Vid slangen till tanklocket ser det lite rostigt ut, men inte så farligt tycker jag. Däremot ser det väldigt skumt ut vid givaren för bränslenivån. Där är det geggigt och fullt av något som kristalliserat sig. Ser ut som salt.

 

20170409_191525.jpg

 

Jag misstänker att det är här det  läcker. Men durken ovanför skvallrar även om att det kan ha kommit vatten och droppat ner här.

 

20170409_132544.jpg

 

Vad tror expertisen? Är det här det läcker? Vad är det vita kristalliserade stoffet? Om inte, är det någon som hört om att själva tanken läcker? Hoppas inte det då den känns gigantisk ...

 

Sedan några lite Flipperspecifika frågor. Detta är alltså en Flipper 666 av 2001 års modell.

 

2. Under tanken är det vatten. Finns det någonstans detta hamnar så man lättare kan få upp det? Springan mellan tanken och skrovet är ju bara några millimeter. Jag har luktat och sniffat i motorrummet och känner ingen bensindoft där vilket får mig att tro att det inte rinner dit. När jag skriver detta inser jag att jag missat det helt uppenbara. Jag har inte testat den manuella länspumpen. Är det troligt att den tömmer detta utrymme? Tål den bensin? 

 

3. När jag ändå rivit tänkte jag byta alla slangar. Påfyllningsröret och avluftningen är ju uppenbar. Men var sitter anslutningen till motorn? Är den bakom luckan som är mellan "bordsgaraget" och motorrummet? Det är så rackarns trångt i motorrummet att det är svårt att se.

 

Min plan nu är följande.

 

1). Försöka få bort vätskan under tanken. Testa länspumpen.

2). Göra rent runt nivågivaren.

3). Demontera nivågivaren och se om jag kan se läckaget.

4). Byta nivågivaren.

5). Byta alla tre slangar.

6). Tanka helt fullt och observera vad som händer.

 

Vad tror ni om det? Rätt väg eller missar jag något?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till. :-)

 

Givaren till tank-nivån har fem skruvar och två kablar. Är det någon som vet vilken modell det är på denna båt. Jag är inte vid båten nu och kunde man beställa en ny så vore det kalas med en gissning på vad det kan vara. Det är en Flipper 666 HT från 2001 med en Mercruiser 4.3 EFI från samma år. Vet inte om instrumenteringen har med båten, motorn eller ingetdera att göra.

 

Se bilderna i första inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det här på rätt sätt; om jag hade haft kölsvinet fullt med bensin och känt mig osäker/fråga på forum så hade jag nog tagit båten till ett varv. Hade inte vågat mig på en trial and error. Även om du tror att du hittat läckan, vet du alla ställen som potentiellt kan vara i farozonen utöver detta? Vet du att svaren du ev får här är korrekta?

 

Jag har iofs tummen mitt i handen när det gäller sådant här och är ofta varvets bästa vän. Dessutom är jag en nojjig jäkel :-) Men när jag hör "bensinläckage" i kombination med viss osäkerhet så hissar jag försiktigt varningsflaggor lite överallt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar det på rätt sätt. Ingen fara.

 

Jo, det är så här. Jag vill gärna komma ut med båten så snart som möjligt. Vi kommer att åtgärda detta (om vi nu lyckas). Sedan tankar vi fullt (ända upp till locket) flera gånger innan vi lägger tillbaka durken. Jag skulle gärna ta den till ett varv, men jag har så många gånger försökt få dem att ta mina pengar. Jag har snudd på bett om att få dem att ta mina pengar. Har haft ett försäkringsärende i fjol, velat ha hjälp med avmastning, mm. Just nu när segelbåten är på land skulle jag gärna vilja att någon tittar på teaken i sittbrunnen... Men de har inte tid, plats eller lust. Dessutom finns det inte så många här i närheten heller.

 

Första året med segelbåten tuffade vi 8 timmar enkel resa för att masta av båten i Svinninge. Sedan kostade av-, påmastning och förvaring ett femsiffrigt belopp (plus 24 timmars motoråkande).

 

Så ja, jag skulle inte vilja göra detta själv. Men om tanken är hel, vilket jag tror är det inte direkt rocket-science. Jag har också respekt för bensin.

 

Jag är också lite nojjig, men kanske på ett annat sätt. Om jag lämnat det till ett varv och sedan åker iväg med båten. Kanske sover i den. Hur skall jag vet att de hittat alla läckor. Jag är ganska säker på att de skulle fixa det första de ser, skruva ihop och säga att nu är det bra.

 

Men sån är jag :-).

 

Mekaniska färdigheter har jag lite, är maskiningenjör innan jag skolade om mig till dataingenjör. Skulle jag däremot konstatera att tanken i sig läcker, då ger jag upp och ber proffs om hjälp eftersom jag inte fixar att byta tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska väl inte fylla tanken innan du vet om den är tät !!!!!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

täta luftningen mm,och kör upp ett tryck med kompressor,du kan ju ta 0,5 bar och se på mätaren om trycket sjunker,även kolla med läckspray eller vanligt såpvatten ,då ser du om bubblor bildas och täta om det går.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska väl inte fylla tanken innan du vet om den är tät !!!!!

 

Nä, det är ett bra tips :-)

 

Uttryckte mig lite otydligt. Så klart förvissar jag mig om att tanken är tät först. Till att börja med hoppas jag såklart hitta en tydlig läcka. Till exempel vid givaren. Byter slangarna för säkerhets skull eftersom det kan vara dags i vilket fall. Sedan blåser jag i tanken och försöker förvissa mig om att den är tät. När jag så att säga är klar, kommer jag att ha durken öppen en tid för att så att säga ha koll på sakerna. Anledningen till att då tanka fullt är att observera tanken under det tryck den maximalt utsätts för under vanlig drift sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

täta luftningen mm,och kör upp ett tryck med kompressor,du kan ju ta 0,5 bar och se på mätaren om trycket sjunker,även kolla med läckspray eller vanligt såpvatten ,då ser du om bubblor bildas och täta om det går.

 

Jo, det är lite så jag tänker. Läcker tanken kommer jag inte att ge mig in på att laga den. Då får jag leta en ny likadan eller annan som pssar i utrymmet.

 

Jag har hittat någon här på forumet som haft en flipper 700 med läckande tank, men det verkar inte alls vara vanligt. Eller är det vanligt att själva tanken läcker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en båt där tanken läckte.

Det var som en lite spricka i en skarv nära botten. För mig läckte det nästa bara när tanken var full och när man åkte.

Tog ett tag att hitta.

 

Jag skulle gjort så här. Köp en billig cykel fot pump på biltema med tryckmätare.

Töm tanken så mycket det går.lossa slangen

Till avluftning på montera cykelpumpen på något sätt med tex slang klämmor.

Den pumpen jag har har inbyggd ventil så sen är det bara att pumpa. Antingen hör du var det pyser eller så får du spreja såpa vatten.

Nu är det en fördel om tanken badar i vatten för då skulle det bli bubblor om det läcker i botten.

Om trycket inte sjunker så låt stå så över natten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra förslag att provtrycka tanken. Det får bli första steget. Har jag tur läcker det där jag tror och har i så fall en bra ingång. Verkar det läcka i själva tanken får jag försöka få ut den ur båten för vidare analys.

 

Jag rapporterar vidare ...

Redigerad av rejas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två läckande tankar, en vattentank och en bränsletank. 

Ur med tanken - lämna på provtryckning och evt rep. Bör inte ta många dagar. 

Samtidigt sanerar du ordentligt under tanken och drar nya soppaslangar. 

 

Du bör vara klar på en vecka beroende på den verkstan som provtrycker/lagar tanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två läckande tankar, en vattentank och en bränsletank. 

Ur med tanken - lämna på provtryckning och evt rep. Bör inte ta många dagar. 

Samtidigt sanerar du ordentligt under tanken och drar nya soppaslangar. 

 

Du bör vara klar på en vecka beroende på den verkstan som provtrycker/lagar tanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två läckande tankar, en vattentank och en bränsletank.

Ur med tanken - lämna på provtryckning och evt rep. Bör inte ta många dagar.

Samtidigt sanerar du ordentligt under tanken och drar nya soppaslangar.

 

Du bör vara klar på en vecka beroende på den verkstan som provtrycker/lagar tanken.

Kan mycket väl hamna där. Tanken verkar ganska lätt stt få ur. Lite svårt med bara en vänsterarm dock ;-(.

 

Någon som vet någon verkstad som kan lämna tanken till? Gärna så nära Norrtälje som möjligt ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har båten någon dyvika att skruva ur?

Jag har haft båtar med drev och med utombordare, och det har ibland funnits en dyvika längst ned på akerspegeln. För det mesta täckt med många lager bottenfärg. Men jag har ingen kännedom om Flipper utrustade sina båtar med detta uråldriga tillbehör.

 

Om den manuella länspumpen fungerar skall den tåla både olja och bensin.

Men risken är ju att pumpens membran torkat sönder under åren av overksamhet.

 

Givaren i tanken är en standardgivare från fordonsindustrin, troligt att den är från VDO. Kolla tankmätarens instrument, dessa är av högsta sannolikhet av samma fabrikat.

I korta ordalag finns det två olika standarder för tankmätare och dess givare, en europeisk och en amerikansk, där givarens resistans skiljer sig åt och där full-tom angivelsen är motsatt.

Biltema har både givare och passande instrument för den europeiska standarden, kostar en bråkdel av vad VDO kostar.

 

Smakade du på beläggningen ovanpå givaren?

 

Bränsleslangar har ju en förmåga att få torrsprickor med åren.

 

Jag hade gjort så här:

Jag hade tagit någon till hjälp (bilda en "axelmakt")  och skruvat ur den delen av inredningen som är i vägen för att få ur tanken. Sedan pluggat alla anslutningar alternativt tömt tanken och lyft ur den.

 

Därefter tagit bort "alla" slangar som finns mellan tanken och motorn, samt till avluftningen, och bytt ut dessa mot nya med nya rostfria slangklämmor, gärna dubbla slangklämmor som monteras med förskruvningarna mot varandra. Jag har god erfarenhet av Semperits bränsleslangar, men vet att andra här på forumet inte tycker lika som jag. "Nakna slangar" utan textilstrumpa tycker jag är bättre om de ligger skyddade, då kan man lättare upptäcka skador.

 

Dessa jobb hade jag gjort "under bar himmel" alltså utomhus då bensinångorna lättare kan vädras bort.

En kopplad trycksatt trädgårdslang och pulversläckare eller skumsläckare hade jag haft till hands.

Även en brandfilt. Jag undviker gärna pulversläckare även om det rekommenderas, då pulvret är svårt att sanera efteråt.

Trädgårdslangen är mest för att spola ut en massa skit ur kölsvinet med, om du nu finner en dyvika.

Men om du vidtar generella säkerhetsaspekter skall det inte vara någon större fara.

 

En våtdamsugare hade jag inte vågat använda, men kanske med en sådan där tillsats till dammsugaren man kan suga aska ur öppna spisar med, men det är bara en idé just nu, har aldrig testat sådan på någon vätska. Men bäst om du finner en dyvika och med trailerns hjälp kan tippa båten bakåt några grader, så att vätskan i kölsvinet kan rinna ut, och lämnas till miljöstation.

 

Om du har tillgång till tryckluft kan du väldigt enkelt tillverka en injektorpump med hjälp av en tunnare slang och blåsmunstycket. Sådana är ofarliga att pumpa eller snarare "läktra" brandfarliga vätskor med.

 

När tanken ändå är ur båten hade även jag protryckt den, samt skruvat av eventuell inspektionslucka, troligtvis behövs den göras ren inuti också.

 

Sedan blir det rengöring och eventuellt nymålning med toplack av utrymmet under tanken. 

 

Hoppas du fick denna båt till ett bra pris!

 

Edit: Jo det där med båtverkstäder och båtvarv... just nu på vårkanten... dom har orderböckerna fulla!

Om du finner en skada eller läcka på tanken, gå då hellre till en firma som kan svetsa i rostfritt. Men om det skall göras måste tanken verkligen vara helt tom och ordentligt urvädrad.

 

--

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kommentarer. Jo vi fick båten till ett bra pris, men inte med tanke på detta. Jag skall ta det med säljaren då jag trots allt kan ha vissa rättigheter här. Jag vill fortfarande ha båten, men tanken var ju att kasta den i sjön och bara åka ...

 

Jag har även mejlat Flipper Marin och hört vilka erfarenheter de har av detta.

 

Jag har letat dyvika men inte hittat någon. Verkar som att utrymmet runt tanken är ett tätt skott. Jag har hissat upp trailern fram så båten lutar bakåt, men trots detta är det torrt i motorrummet. Motorrummet kollade jag innan köpet och luktade och sniffade. Där luktar det inte bensin konstigt nog. Det luktar lite "motor" men inte bensin.

 

Tack för tipset om givaren.

 

Jag skall undersöka det vita saltliknande också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du har ju viss kontroll över läget. Bara att bita ihop och kavla upp skjortärmarna då, enligt olika uttryck.

Att köpa en begagnad båt och bara "tillsätta vatten" och åka, det är väl sällan det är så...

 

Att det inte lukar bensin i motorrummet bekräftar ju misstanken om att läckan finns i det utrymmet där tanken finns.

 

Jag ändrar mig litet, du bör nog så snart som möjligt tömma tanken, kanske det kan lyckas med en enkel hävert. Sedan lossa slangarna och vädra ut ordentligt. Kanske du kan använda motorrumsfläkten genom att flytta/förlänga dess inloppslang till tankutrymmet, och därmed tvinga ut bensinångorna. Koppla batteriladdare, och låt fläkten gå i "några timmar".

Om fläkten inte tål långvarig användning är det ingen större fara, dessa fläktar är relativt billiga.

Och av sin natur är de ju gnistsäkra.

 

Jag hade en gång en Monark 670, med bensinmotor och aq-drev, till sjöss fick jag liknande problem, bränsleläckage vid bränslefiltret, inget reservfilter eller packning med ombord. Bränslepumpens sugslang stoppades ned i en reservdunk, så vi kunde ta oss in i hamn, besättningen satte sig på fördäck...

 

I hamn sköljdes kösvinet ut med färskvatten och citron-yes... Detta pumpades upp så gått det gick och lämnades till en hamnvärd som lovade att ta sörjan till miljöstation, men det hälldes senare under kvällen i en dagvattenbrunn...

 

Det var även en mindre läcka av färskvatten vid tappstället i vasken, varvid det under den säsongen kontinuerligt sköljdes ut en massa skräpvatten i båtens kölsvin under ruffen, under tanken vidare till länspumpen under motorn. Där fanns nämligen en passage hela vägen.

 

Sedan dess finns det alltid extra bränslefilter med packningar ombord, och efterföljande båtar har haft dieselmotorer.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen Georg_Ohm. Jag funderar nu på följande.

 

Jag har ordnat med en kanalfläkt (för inomhusbruk) som jag hade liggande och en lång ventilationsslang.  Lägger fläkten utanför båten och suger från botten vid tanken. Bensindoften har minskat rejält i båten redan innan jag la dit den sedan jag sugit ur bensinen utanför tanken.

 

Eftersom jag tror att det rann ut soppa när vi tankade kan det vara så att tanken är full trots att inte mätaren visade så. Jag vet inte om mätaren fungerar.

 

Jag skulle gärna ta bort givaren och kika ner i taken. Är det så att den är full så talar det ju för att det är just givaren eller någon av slanganslutningarna som läcker. Om inte tanken läcker längst upp vill säga. Men först tänkte jag lossa på luftslangen vid bordgenomföringen och blåsa i den. Kanske läckan är uppenbar då.

 

Kanske till och med att blåsa från utsidan och hoppas på att ingen kommer förbi och undrar jag gör för intima saker med min båt .... ;-)

 

Är inte läckan uppenbar eller om den sitter på tanken blir nästa steg att tömma tanken. Har jag otur är det 130 liter i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Järna rostfria är duktiga på tankar. Är ju inte helt borta från Norrtälje. Men som sagt var försiktig när du handskas med bensin. Som skrevs ovan,  provtryckning med manuell pump och såpvatten är en god ide. Undvik allt som kan ge gnistbildning.

 

Är ju ingen liten läcka när det var runt 20 liter vid tanken. Men om det inte kommer ut mer nu när båten ligger still så är väl det mest troliga att läckaget är i dom övre regionerna av tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja med tanke på hur tankgivaren ser ut så är det ju lätt att tro att den inte fungerar.

Kanske är det så, om du har tur, att det bara är tankens avluftning som läcker eller är igensatt, så när du tankade fullt har det runnit över och kommit in bensin i båten.

Det behövs ju inte så många ml bensin för att det skall lukta.

 

Skruva bort den där tankgivaren, troligvis måste den ju ändå bytas, och kika ned i hålet för att se hur det ser ut.

 

Observera att det vanligvis finns en hästskoformad ring med gängade hål som mothåll för givaren i tankens tak, om du lossa alla fem skruvarna faller denna ring till botten av tanken... En av de fem skruvana brukar vara längre än de andra fyra, svårt att vet vilken det är, men iallafall är det den som inte skall skruvas ut helt...

 

Bensin dunstar ju fort, men leta efter spår på tankens ovansida, runt tankgivarens hål, här skall det ju finnas en gummipackning som kanske torkat sönder, kanske finns det en inspektionslucka med torr gummipackning och då en anslutning till avluftningen som med slang skall vara ansluten till en skrovsgenomföring, med ett litet hus på skrovets utsida med ett rostfritt nät i, detta nät kan bli fullt med en massa skräp.

 

.,.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

 

Vi var ner till båten en snabbis. Vi turades om att blåsa i avluftningen. Behövde inte demontera något utan hånglade upp den utifrån. Måste ha sett väldigt roligt ut, men fungerade.

 

Ingen tvekan om att det läcker i bakkant på tanken. Man känner vinddraget med handen. Men den delen av tanken går så klart inte att nå. Så det blir till att slanga ur soppan och försöka lyfta ut tanken. Det ser hyfsat lätt ut. Svågern kommer hit i påsk så jag får sätta honom i jobb medan jag pekar med den friska armen ... :-)

 

Tusen tack för all hjälp och engagemang. Som jag sagt förr. Det är ett fantastiskt gäng på detta forum.

 

Detta kommer att ligga lite på is till i helgen. Men jag kommer att uppdatera för den nyfikne :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för något liknande när jag köpte båt. Jag tankade fullt... Det luktade bensin... väldigt mycket. Det visade sig att både anslutningen till luftningsslangen och bränslenivågivaren läckte. Bränslenivågivaren visade sig svår att få tät. Det krävdes till slut både gummipackning och packningssilikon för att få den tät. Jag provtryckte med cykelpump och såpvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att provtrycka med kompressor skulle jag inte rekommendera. Det är väldigt lätt hänt att man trycker med för högt tryck och förstör något.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

 

Vi har nu pumpat ur bränslet ur tanken och lyft den ut båten. Den läcker helt klart. Två stora hål i bakkant och flera nya på gång.

 

20170414_155852-1024x576.jpg

 

Vi satte skruvar i de stora hålen så de ser lite annorlunda ut nu än från början. De andra hålen i närbild ser ut så här.

 

20170414_155858-1024x576.jpg

 

Det blir till att fixa en ny tank. Skall rita upp den och ta en offert från Järna Rostfria som någon här tipsade om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har haft två läckande tankar, en vattentank och en bränsletank.

Ur med tanken - lämna på provtryckning och evt rep. Bör inte ta många dagar.

Samtidigt sanerar du ordentligt under tanken och drar nya soppaslangar.

 

Du bör vara klar på en vecka beroende på den verkstan som provtrycker/lagar tanken.

Kan mycket väl hamna där. Tanken verkar ganska lätt stt få ur. Lite svårt med bara en vänsterarm dock ;-(.

 

Någon som vet någon verkstad som kan lämna tanken till? Gärna så nära Norrtälje som möjligt ...

Bra att det löste sig (f ö har väl de flesta bara en vänsterarm, ytterst få har fler..?)

 

Nåväl - Järna Rostfria beställde jag en bajstank ifrån, fint arbete och trevliga att ha att göra med. De kan tillverka efter ritning eller efter gamla tanken, kör du efter ritning (ritar själv) så behöver du bara göra en resa. Och - visst finns det en firma som kör rostfritt i Hallstavik..? Har dock ingen erfarenhet av dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är väl ingen rostfri tank du har,ser ut som aluminium?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är väl ingen rostfri tank du har,ser ut som aluminium?.

Jag tycker också att det ser ut som aluminium...

Det skulle vara intressant att veta vad det är som orsakat dessa kratrar i metallen, finns det nogonting av koppar eller annan metall i närheten av tankens bakkant?

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag är nyfiken på vad som orsakat tankens skick.

Några elektriska specialkoåpligar på tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är inte rostfri utan det är aluminium. Jag var helt inne på att den var i rostfritt men det är den alltså inte.

 

Det var två kablar kopplade till tanken den ena till bordgenomföringen för påfyllning och den andra gick bakåt. Sitter antagligen i motorn men det har jag inte kollat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tanken är inte rostfri utan det är aluminium. Jag var helt inne på att den var i rostfritt men det är den alltså inte.

 

Det var två kablar kopplade till tanken den ena till bordgenomföringen för påfyllning och den andra gick bakåt. Sitter antagligen i motorn men det har jag inte kollat.

De två kablarna är jordningen, se till att de blir riktigt återkopplade på tank och vid påfyllningen, de ska förhindra statisk spänning vid tankning bla.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du vill fortsatt vill ha en tank i aluminium kan Du ju söka efter alias alubåtar här på Maringuiden. Verkar ha bra koll på aluminium. Om Du däremot vill ha en tank i rostfritt skulle jag satsa de tusenlapparna på Järna Rostfria.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...