Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jockebruhn

Uppstart av båt som stått på land i 3 år

Rekommendera Poster

Hej alla båtägare!

 

Jag är på väg och ska köpa en båt som blev vinter konserverad hösten 2014, och sedan dess stått orörd av märket flipper 700 med en aq145a -86 drev vp 280 "varför den stått orörd behöver vi inte gå in på"

 

Tar gärna emot tips på vad jag bör tänka på och göra inför uppstart av motorn. Borde jag tömma den på bensin, byta olja, kan packningar ha torkat ut osv? Tanken är att jag ska åka ut på onsdag med ett batteri och prova dra igång den innan köp, kommer självklart prova den i sjön oxå innan hela köpet blir klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på att dra igång gamla VP-motoret som stått stilla, men lite allmän koll har jag.

 

Tre år gammal bensin bör du inte använda. Du kan ju köra från en lös dunk med ny soppa för att testa att motorn går.

 

Ny olja och nytt filter skulle jag satsa på före start.

 

Om det går att dra runt oljepumpen med en skruvdragare eller något så att du får frisk olja ut i motorn före start är det en fördel.

 

Ta ut tändstiften. Gör rent och justera gapet.

Droppa i lite motorolja i varje cylinder, en marsked eller så.

Dra runt motorn för hand några varv så att du vet att inget sitter fast.

Ta bort impellern.

Dra runt motorn med startmotorn 3x15 sekunder eller så. Då får du i alla fall ut en del ny olja där dren ska vara.

Kolla att du får gnista på alla stiften.

Lyssna så att det inte låter "konstigt".

 

Om motorn är färskvattenkuld, kolla att det finns kylvatten.

Jag tror inte du behöver ha någon kylning från "sjövatten" om du bara ska testa att mototn startar och köra några minuter.

Sätt inte in någon impeller, men glöm inte bort att sätta i en fräch impeller innan du lämnar båten.

 

Om motorn är sjövattenkyld så montera en fräch impeller, gammal eller ny har ingen betydelse.

Gör nödvändiga anslutningar för att få kylning.

 

Starta motorn.

Kolla att du får oljetryck.

Låt motorn gå någon minut eller två på tomgång innan du gasar mera.

 

Lyssna!

 

Så hade jag gjort.

 

Lycka till!

Mackey.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på att dra igång gamla VP-motoret som stått stilla, men lite allmän koll har jag.

 

Tre år gammal bensin bör du inte använda. Du kan ju köra från en lös dunk med ny soppa för att testa att motorn går.

 

Ny olja och nytt filter skulle jag satsa på före start.

 

Om det går att dra runt oljepumpen med en skruvdragare eller något så att du får frisk olja ut i motorn före start är det en fördel.

 

Ta ut tändstiften. Gör rent och justera gapet.

Droppa i lite motorolja i varje cylinder, en marsked eller så.

Dra runt motorn för hand några varv så att du vet att inget sitter fast.

Ta bort impellern.

Dra runt motorn med startmotorn 3x15 sekunder eller så. Då får du i alla fall ut en del ny olja där dren ska vara.

Kolla att du får gnista på alla stiften.

Lyssna så att det inte låter "konstigt".

 

Om motorn är färskvattenkuld, kolla att det finns kylvatten.

Jag tror inte du behöver ha någon kylning från "sjövatten" om du bara ska testa att mototn startar och köra några minuter.

Sätt inte in någon impeller, men glöm inte bort att sätta i en fräch impeller innan du lämnar båten.

 

Om motorn är sjövattenkyld så montera en fräch impeller, gammal eller ny har ingen betydelse.

Gör nödvändiga anslutningar för att få kylning.

 

Starta motorn.

Kolla att du får oljetryck.

Låt motorn gå någon minut eller två på tomgång innan du gasar mera.

 

Lyssna!

 

Så hade jag gjort.

 

Lycka till!

Mackey.

Glöm inte kolla kamremmen med, den e nog rätt murken efter att stått still i tre år, bara ett tips. Kolla också impeller samt axel och hus. Kamremmen bör kollas innan start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i stället för att hälla i motoroöja kan du lspruta in lite 5c56 i varje cylinder.

Startgas kan va bra o ha tillhands

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd, vad tror ni om förgasarna? har hört att när bensin dunstar så kan det lämnas kvar nått skit som kan korka igen förgasarna? behöver jag demontera dom då och göra rent?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt att det alltid blir sån hysteri bland svenska båtägare när en motor som stått skall igång

Detta fenomen hittar man inte någon annanstans

När samma ska göras bland med bilar, lantbruksmaskiner, entreprenadmaskiner, skogsmaskiner mm så är det aldrig nån diskussion. På sin höjd drar man runt motorn för hand innan start men oftast inte

 

Frågar dig mig och de flesta i andra branscher(även marinmekar) så kör enligt nedan

 

Dra runt motorn för hand för att se så den går runt fint

Slipa lite på brytarspetsarna och försök sen att starta. Startgas hjälper till

Ev pumpa fram lite bensin i en plastflaska för att se hur den ser ut

Gammal bensin går fint att köra på så länge det inte är vatten i den

 

Ang förgasarna så är det väldigt olika. Ibland blir det problem ganska snabbt och ibland kan grejerna stå en evighet utan att det blir problem

Många gånger så löser skiten upp sig efter att motorn fått gå ett tag

 

Byta olja innan är lönlöst då du inte får ut skiten på botten ändå. Olja som stått i tre fyra år är inget att oroa sig över överhuvudtaget

Oljan skall vara varm och motorn varmkörd när den byts

 

Kamremmen påverkas knappt av att stå oanvänd mörkt och kyligt.

Den bästa miljö den kan få så inget att bry sig om nu. Om du köper båten så är det givetvis inte fel att byta

 

Att göra mängder av jobb på en båt som du kanske ska köpa är ju onödigt

Om du ska köpa den eller har köpt den ja först då hade jag börjat jobba mig med att pumpa ur gammal bensin och byta delar

 

Om du fixar alla fel innan du köper båten så har du ju inget att pruta på ;)

Då har ju säljaren plötsligt en fungerande båt 

Starta upp. Går den som en potta skit så kan du ju döma ut motorn(som troligen bara behöver lite service) och pruta bra :)

 

Innan båten ska i vattnet så se över impeller och drivknutsbälg

Köper du båten så byt båda 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt att det alltid blir sån hysteri bland svenska båtägare när en motor som stått skall igång

Detta fenomen hittar man inte någon annanstans

När samma ska göras bland med bilar, lantbruksmaskiner, entreprenadmaskiner, skogsmaskiner mm så är det aldrig nån diskussion. På sin höjd drar man runt motorn för hand innan start men oftast inte

 

Frågar dig mig och de flesta i andra branscher(även marinmekar) så kör enligt nedan

 

Dra runt motorn för hand för att se så den går runt fint

Slipa lite på brytarspetsarna och försök sen att starta. Startgas hjälper till

Ev pumpa fram lite bensin i en plastflaska för att se hur den ser ut

Gammal bensin går fint att köra på så länge det inte är vatten i den

 

Ang förgasarna så är det väldigt olika. Ibland blir det problem ganska snabbt och ibland kan grejerna stå en evighet utan att det blir problem

Många gånger så löser skiten upp sig efter att motorn fått gå ett tag

 

Byta olja innan är lönlöst då du inte får ut skiten på botten ändå. Olja som stått i tre fyra år är inget att oroa sig över överhuvudtaget

Oljan skall vara varm och motorn varmkörd när den byts

 

Kamremmen påverkas knappt av att stå oanvänd mörkt och kyligt.

Den bästa miljö den kan få så inget att bry sig om nu. Om du köper båten så är det givetvis inte fel att byta

 

Att göra mängder av jobb på en båt som du kanske ska köpa är ju onödigt

Om du ska köpa den eller har köpt den ja först då hade jag börjat jobba mig med att pumpa ur gammal bensin och byta delar

 

Om du fixar alla fel innan du köper båten så har du ju inget att pruta på ;)

Då har ju säljaren plötsligt en fungerande båt 

Starta upp. Går den som en potta skit så kan du ju döma ut motorn(som troligen bara behöver lite service) och pruta bra :)

 

Innan båten ska i vattnet så se över impeller och drivknutsbälg

Köper du båten så byt båda 

Helt rätt tänk !

 

Men när byttes kamremmen, 10 år sedan. fuktigt tillslutet motorrum mmm mysigt. Rostar drivkransen till kammen och remmen legat mot, du vrider runt motorn så slår du av remmen om du har otur, speciellt då du lägger ut från bryggan. Det är ju tiden som knäcker gummi. Bin there done that. :P 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lustigt att det alltid blir sån hysteri bland svenska båtägare när en motor som stått skall igång

Detta fenomen hittar man inte någon annanstans

När samma ska göras bland med bilar, lantbruksmaskiner, entreprenadmaskiner, skogsmaskiner mm så är det aldrig nån diskussion. På sin höjd drar man runt motorn för hand innan start men oftast inte

 

Frågar dig mig och de flesta i andra branscher(även marinmekar) så kör enligt nedan

 

Dra runt motorn för hand för att se så den går runt fint

Slipa lite på brytarspetsarna och försök sen att starta. Startgas hjälper till

Ev pumpa fram lite bensin i en plastflaska för att se hur den ser ut

Gammal bensin går fint att köra på så länge det inte är vatten i den

 

Ang förgasarna så är det väldigt olika. Ibland blir det problem ganska snabbt och ibland kan grejerna stå en evighet utan att det blir problem

Många gånger så löser skiten upp sig efter att motorn fått gå ett tag

 

Byta olja innan är lönlöst då du inte får ut skiten på botten ändå. Olja som stått i tre fyra år är inget att oroa sig över överhuvudtaget

Oljan skall vara varm och motorn varmkörd när den byts

 

Kamremmen påverkas knappt av att stå oanvänd mörkt och kyligt.

Den bästa miljö den kan få så inget att bry sig om nu. Om du köper båten så är det givetvis inte fel att byta

 

Att göra mängder av jobb på en båt som du kanske ska köpa är ju onödigt

Om du ska köpa den eller har köpt den ja först då hade jag börjat jobba mig med att pumpa ur gammal bensin och byta delar

 

Om du fixar alla fel innan du köper båten så har du ju inget att pruta på ;)

Då har ju säljaren plötsligt en fungerande båt 

Starta upp. Går den som en potta skit så kan du ju döma ut motorn(som troligen bara behöver lite service) och pruta bra :)

 

Innan båten ska i vattnet så se över impeller och drivknutsbälg

Köper du båten så byt båda 

Helt rätt tänk !

 

Men när byttes kamremmen, 10 år sedan. fuktigt tillslutet motorrum mmm mysigt. Rostar drivkransen till kammen och remmen legat mot, du vrider runt motorn så slår du av remmen om du har otur, speciellt då du lägger ut från bryggan. Det är ju tiden som knäcker gummi. Bin there done that. :P

 

 

 

Så innan du köper bil båt mm så stämmer du träff med säljaren och byter kamrem mm? ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Lustigt att det alltid blir sån hysteri bland svenska båtägare när en motor som stått skall igång

Detta fenomen hittar man inte någon annanstans

När samma ska göras bland med bilar, lantbruksmaskiner, entreprenadmaskiner, skogsmaskiner mm så är det aldrig nån diskussion. På sin höjd drar man runt motorn för hand innan start men oftast inte

 

Frågar dig mig och de flesta i andra branscher(även marinmekar) så kör enligt nedan

 

Dra runt motorn för hand för att se så den går runt fint

Slipa lite på brytarspetsarna och försök sen att starta. Startgas hjälper till

Ev pumpa fram lite bensin i en plastflaska för att se hur den ser ut

Gammal bensin går fint att köra på så länge det inte är vatten i den

 

Ang förgasarna så är det väldigt olika. Ibland blir det problem ganska snabbt och ibland kan grejerna stå en evighet utan att det blir problem

Många gånger så löser skiten upp sig efter att motorn fått gå ett tag

 

Byta olja innan är lönlöst då du inte får ut skiten på botten ändå. Olja som stått i tre fyra år är inget att oroa sig över överhuvudtaget

Oljan skall vara varm och motorn varmkörd när den byts

 

Kamremmen påverkas knappt av att stå oanvänd mörkt och kyligt.

Den bästa miljö den kan få så inget att bry sig om nu. Om du köper båten så är det givetvis inte fel att byta

 

Att göra mängder av jobb på en båt som du kanske ska köpa är ju onödigt

Om du ska köpa den eller har köpt den ja först då hade jag börjat jobba mig med att pumpa ur gammal bensin och byta delar

 

Om du fixar alla fel innan du köper båten så har du ju inget att pruta på ;)

Då har ju säljaren plötsligt en fungerande båt 

Starta upp. Går den som en potta skit så kan du ju döma ut motorn(som troligen bara behöver lite service) och pruta bra :)

 

Innan båten ska i vattnet så se över impeller och drivknutsbälg

Köper du båten så byt båda 

Helt rätt tänk !

 

Men när byttes kamremmen, 10 år sedan. fuktigt tillslutet motorrum mmm mysigt. Rostar drivkransen till kammen och remmen legat mot, du vrider runt motorn så slår du av remmen om du har otur, speciellt då du lägger ut från bryggan. Det är ju tiden som knäcker gummi. Bin there done that. :P

 

 

 

Så innan du köper bil båt mm så stämmer du träff med säljaren och byter kamrem mm? ;)

 

Nix pix men kollar över grejerna så det ser riktigt ut, knäckt en kamrem på liknande vis för många år sedan, rostat runt dreven och remmen hade spruckit av tidens tand startade och flong så va de klart. Men allt är ju upp till den enskilde eller hur. Och frågar man på ett forum om tips så är det väl bra att man får just tips, det har inget med att vara nojig på ett forum. Man vill ju hjälpa andra att inte göra samma misstag som en själv, en gammal v8 a är nåt helt annat än en B 23 med gummi de vet du ju själv. :D

Vidare skriver ju medlemmen följande ( Tanken är att jag ska åka ut på onsdag med ett batteri och prova dra igång den innan köp, kommer självklart prova den i sjön oxå innan hela köpet blir klart.) Prova den i sjön kan ju då vara bra att kolla så impeller kamrem olja osv vid tur på vattnet eller har jag missat nåt?? <_< 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att pyssla om motor innan man startar den har inte med nojighet att göra från min sida.

Om man är ute efter att bedöma hur motorn fungerar är det väl lämpligt att ge det testet rätt förutsättningar genom att göra lite normalt undethåll. TS vill ju kolla att motorn går som den ska före köpet, inte bara se att den startar.

 

Kan hålla med om att det är onödigt att byta oljefilter, det kan man göra när man bestämt sig för att köpa båten, men

vad är det för finess att pumpa ut gammal olja från oljetråget ut i hela motorn för att sedan varmköra så att oljan rinner tillbaks till oljetråget.

 

Tre år gammal använd olja har sämre egenskaper än ny olja, så ska man ut och köra med båten och testa prestanda tycker jag nog det är lämpligt att hälla i ny fräch olja.

 

Annat är det om man bara ska testa att motorn startar. Då håller jag med om att man kan nöja sig med betydligt mindre förberedelser.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra tips här om slitdelar och rem ( remmar ) Kamrem tar väl en stund att byta iofs...

 

Men olja?

Alltså, om oljebyte ingick i vinterkonservering så är det fräsch olja i motorn. Klart att man ändå byter för att vara på säkra sidan men bara för att båten inte körts på två (2) säsonger så är väl inte olja problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej.. oljan bör inte vara något problem.

Olja är stabilt

Inga additiv förvinner, förbrukas av att det står still.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har nu gett ett bud till säljaren om att ta båten som den är på trailer utan testkörning eller upp start av motor. Vi får hoppas på det bästa. Och motorn går att dra runt för hand lite trög i början men sen gick den lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppla gärna med resultat så håller vi  tummarna! Lycka till!

 

//B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att läsa capitans svar.Jag tycker mig känna igen alla välmenande personers svar här från bilföretagens krav på service för att garantier ska gälla?Jag köpte en ny lastbil av Tyskt märke för många år sen när vi nästan bara hade våra inhemska två tillverkare.Frågade hur jag skulle sköta servicen.Vilken service svarade de?Det är bara att byta olja o filter!Dessa bilar säljs över hela världen o det är inte många ställen det finns serviceverkstäder.Idag är även detta fabrikat fullt av datorer o blinkande kontrollampor som vill styra mig mot verkstäder.Lycka till med båtköpet//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ska ut idag och göra klart affären. Kunde ställa båten på klubbens varvsplats men den var tvungen att vara borta före den 29 april, känns lite stressigt eller vad tror ni? Ska byta bälgar drev olja osv på land sen är väll tanken att få i den i sjön å ta den till bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att pyssla om motor innan man startar den har inte med nojighet att göra från min sida.

Om man är ute efter att bedöma hur motorn fungerar är det väl lämpligt att ge det testet rätt förutsättningar genom att göra lite normalt undethåll. TS vill ju kolla att motorn går som den ska före köpet, inte bara se att den startar.

 

Kan hålla med om att det är onödigt att byta oljefilter, det kan man göra när man bestämt sig för att köpa båten, men

vad är det för finess att pumpa ut gammal olja från oljetråget ut i hela motorn för att sedan varmköra så att oljan rinner tillbaks till oljetråget.

 

Tre år gammal använd olja har sämre egenskaper än ny olja, så ska man ut och köra med båten och testa prestanda tycker jag nog det är lämpligt att hälla i ny fräch olja.

 

Annat är det om man bara ska testa att motorn startar. Då håller jag med om att man kan nöja sig med betydligt mindre förberedelser.

 

Mackey

 

 

På en gammal motor som stått i tre år så lägger sig skiten i oljan på botten och mycket av det blir kvar i tråget när man släpper ut oljan kall/orörd

Varmkör man istället så får man ut mer skit helt enkelt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ska ut idag och göra klart affären. Kunde ställa båten på klubbens varvsplats men den var tvungen att vara borta före den 29 april, känns lite stressigt eller vad tror ni? Ska byta bälgar drev olja osv på land sen är väll tanken att få i den i sjön å ta den till bryggan.

 

 

Oljebyten/service går ju snabbt. Det som kan ta några timmar är bälgbyte men innan den 29.e borde du allt ha löst det 

Jalla jalla ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...