Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mystik

Tips vaxa rutorna

Rekommendera Poster

Hej alla båtägare!

Vill bara dela med mig av mina erfarenheter till alla båtentusiaster. Jag har vaxat mina rutor i ett par säsonger och det blir så bra att jag inte behöver köra vindrutetorkarna så ofta. Allt pärlar sig. Kanske många redan gör detta. Vill bara förmedla detta i all välmening. För min del kör jag uv-vax. Går nog lika bra med vilket vax somhelst. Vill samtidigt önska alla en härlig båtsäsong.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips.

 

Ett alternativ till vax är olika produkter som är framtagna just för att få vattnet att pärla sig och rinna av rutor (oftast bilrutor).

 

Kör man typ över 80 km/h (med bil) så behöver man inte använda vindrutetorkare. Dessutom "blåser" smuts- och vattenstänk från andra bilar bort.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rain-X fungerar ganska bra på bilar men hur bra funkar de på en båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas motsvarighet funkar bra på segelbåt med doghouse, har själv sett det. Rutotna håller sig rena och saltfria länre och sköljer man med färskvatten blir de som nytvättade.

 

På motorbåt bör det funka lika bra som på bil, bara båten är snabb nog.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

36-40_xl_1.jpg

 

Min gode båtvän har en större snipa med tre stora vindrutor i hytten som blir överspolade med ryksjöar av saltvatten emellanåt.

Han använder en produkt på Biltema (även på sin personbil) och tycker att jag skall göra sålunda, men har alltid glömt av att köpa denna produkt...

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spolarvatska-och-Glykol/Rain-Repellent-2000031773/

Kostar knappt 60 kr.

Lär iallafall funka bra, men man får lägga på något lager till i mitten av säsongen.

 

--

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara erfarenhet av glasbehandling från bil,

Det började med att jag lackförseglade en nyinköpt bil för massor av år sedan och det bäst av det var glasbehandlingen som ingick. Sedan dess använder jag det frekvent och kan rekommendera det starkt. Förra sommaren körde jag ned till Kroatien och även i ösregn hade jag klar sikt utan att använda torkarna.

Provat olika varianter från macken som man stryker på och de gör jobbet men håller inte alls lika länge som det som proffsen använder.

 

En variant som jag tänkte prova är Aquapel http://waxdog.se/product.php?id_product=3

Den fungerar enbart på glas dock, inte kapell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dum fråga, men det känns som båtrutor är av plast medan bilar använder laminerat glas... antar att det påverkar vilka medel/kemikalier som fungerar. Vilka av svaren ovan gäller "plasteutor". Notera jag menar INTE kapellplastrutor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många  har rutor av härdglas. Plast/plexi är väl mest äldre "sportbåtar". Vindrutetorkare på plast är obra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Om båten inte har vindrutetorkare så kan det vara plast. Om den har vindrutetorkare så är det troligen härdat glas. Riktigt gamla eller hembyggda båtar kan ha vanligt fönsterglas men det är inte rekommendabelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt snabba fordon har inte vindrutetorkare utan man sprayar vätmedel med jämna mellanrum. Man behöver en pump med lite högre tryck än en vanlig vindrutesoplarpump, ett munstycke som ger dimma och en intervalltimer, men det funkar på bil i alla fall. Kan vara ide att testa lite om sommaren blir blöt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...