Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ainars

Fukt i skrovet

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en plast kabinbåt. Tagit bort gammalt ekolod och logg från akterspegeln. Instalerat ett nytt ekolod och då använt samma hål i skrovet. Tänkte fixa till återstående två hål från loggen med epoxi. Det som förvånar mig är att  det långsamt rinner ut lite fukt från båda hålen. Båten har stått på landet hela vintern övertäckt. Hålen har varit öppna i en vecka. Försökte stoppa i papper och t o m värmt upp med varmluftspistol. Sak samma - det är fuktigt. Det är torrt på insidan av båten. Varifrån kommer fukten? Det känns inte bra att trycka in epoxy och stänga inne fukten, eller hur? Finns det någon som vet vad kan man göra åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterspegeln har nog en plywoodskiva ingjuten som då har blivit vattenskadad när det har borrats i den tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte bra. Vågar jag spackla med epoxy?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte bra. Vågar jag spackla med epoxy?

 

Såklart du gör, det förstör ingenting - men det löser inte problemet med fukten i akterspegeln. Fukten försvagar hela akterspegeln (röta, frysskador), vilket inte är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska Du ha för svaret! Då spacklar jag de. Med finns det något att göra mot fukten i övrigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska Du ha för svaret! Då spacklar jag de. Med finns det något att göra mot fukten i övrigt?

 

Ja - öppna upp akterspegeln, låt torka, byt rötskadat material, plasta ihop. Akterspegeln hänger ju motorn i, att det är fukt i den är väldigt o-bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som mkt "enkelt" åtgärd :-)  Tack åter igen för dina svar! Ha fortsatt trevligt kväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ingen enkel åtgärd, och fukt i akterspegeln kan leda till allvarliga strukturella skador.

Ha en trevlig kväll du också :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan borra upp hålet med en några nummer större borr. Dels kan du se på spånen hur dålig akterspegeln är. Om det är helt rutten (svart) plywood eller om det "bara" är fuktigt. Dels får epoxispacklet lite bättre fäste mot en nyborrad yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Genom att knacka över akterspegeln på ut- och insidan med en plasthammare kan man höra om och var    plywooden är rutten.

Så här inför säsongen är det väl bara att spackla igen hålen så gott det går. Finns det rutten plywood så är det ett lagom projekt för nästa vinter.

 

Är problemet lokalt går det kanske att öppna akterspegeln från insidan och fasa in ny plywood som limmas in med epoxy och plastas in igen.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...