Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Mattias

Epoxi

Rekommendera Poster

Gäst Mattias

Hej Har läst på många ställen att man kan använda epoxi som fuktspärr på trä. Vad är detta för epoxi och var köper man den? Ska det vara en specialblandning när man använder den som fuktspärr? Hur mycket går det åt per kv.meter? Tacksam för svar Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy används oftast som lim till trä och som fuktspärr på plast, men det förekommer att man laminerar gistna eller isärtorkade träbåtar med epoxy matta. Man kan också nödlaga rötskador tillfälligt genom att impregnera dessa med epoxy och på det sättet skjuta upp en reparation ett par år. Du kan också ersätta en däcksduk med epoxy och väv. Det finns lite olika fabrikat av marinepoxy, NM, West m fl. Själv har jag gått en liten introduktionskurs hos West, den var ganska informativ och framförallt gratis. Mitt råd är ring någon av ovanstående leverantörer och prata med dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tvermoes

Hej! Epoxi skall ses som ett lim eller spackel. Som fuktspärr fungerar det bra på glarfiberbåtar. Träbåtar med fuktrörelser kommer förr eller senare att ge sprickor i epoxin och då kommer man att få frostlyft (dvs som med fernissa) Man får större skador då epoxin ju sitter bra mycket bättre än fernissa. Jag har fått ta bort tidigare ägares spacklande med PlasticPadding, ett material som förvisso är fukthållande till skillnad från epoxi. I många fall hade träet frostsprängts, vilket borde hända även med epoxi. Självklart kan rätt hantering (upptag i september, isättning april, luftigt båthus så fukten kan sjunka till normal nivå) förlänga epoxins levnadstid. Men, när den släpper är det bra mycket svårare att få bort än ferenissa. Epoxi kostar, i storpack, en 240:-/litern. Räckvidd per liter bedömer jag till 4-8 m2, beroende på hur mycket första strykningen sugs in. Skall vi sedan tala om gift och arbetsmiljö, tycker jag du skall glömma epoxi. Fuktspärr gör du bäst på det gamla sättet, rå linolja, sedan bly- eller järnmönja. På www.trabatsakuten.nu ; Frågor och svar, kan du söka i det gamla forumet på järnmönja. -Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...