Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jmwa

Ta bort färg från aluminiumlister

Rekommendera Poster

Hej

Min Mirall 26 har utvändiga alulister kring fönstren, och någon har för länge sedan lackat dessa svarta (klumpigt och fult arbete). Jag försöker ta bort färgen, och på vissa ställen lossnar den fint, troligen pga dåligt underarbete. På andra ställe däremot blir det kvar ett innesta skikt som ser ut som limrester från tejp. Detta går inte ens bort med rakblad. Har testat färgborttagning som inte etsar glas o alu, men det biter heller inte på innersta lagret.

Några tips på vad jag ska göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min Mirall 26 har utvändiga alulister kring fönstren, och någon har för länge sedan lackat dessa svarta (klumpigt och fult arbete). Jag försöker ta bort färgen, och på vissa ställen lossnar den fint, troligen pga dåligt underarbete. På andra ställe däremot blir det kvar ett innesta skikt som ser ut som limrester från tejp. Detta går inte ens bort med rakblad. Har testat färgborttagning som inte etsar glas o alu, men det biter heller inte på innersta lagret.

Några tips på vad jag ska göra?

Prova aceton.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är aceton ofarligt för aluminium och för glaset i rutorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är aceton ofarligt för aluminium och för glaset i rutorna?

 

Om glaset är glas, och inte plast, så är det ofarligt. Aluminium likaså. Bäst är om du kan demontera aluminiumlisterna och lämna till en lackverkstad för rengöring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glaset är glas, så det låter bra. Jag törs inte demontera listerna i år och riskera problem med tätning osv. Har också tagit bort så mycket redan (och tyvärr repat aluminiumet både här och där) att jag nog får avsluta jobbet så gott det går. Jag trster med aceton. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aceton funkar tyvärr inte alls på min färg, visar det sig. Har idag kommit fram till att det enda sättet är att använda rakblad. Tar tid, men ger bra resultat. Ska testa kemiskt ren bensin på det lilla som blir kvar.

Redigerad av jmwa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med xylen eller sk cellulosa thinner. Försök få lång våttid. Tänker du måla om listerna?

 

//Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, listerna ska vara i alufinish. De är inte av lyxigaste klass ens från början, så jag är lagom ambitiös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I regel så är aluminium eloxerad på något vis. Har du otur så kan det vara skadat och då är det risk att det börjar ärga. Jag menar inte att du ska låta bli att ta bort färgen men var försiktig och om du ser skador så kanske det kan vara idé att måla igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... jag har nog tyvärr repat den både här och där. Får avvakta och se hur det blir. Det är inte världens lyxigaste grejor från början heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker nog bra mad att du har koll i början. Är det knas så lär det synas ganska omgående. Hur går det att få bort färgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går mycket bra med rakblad. Måste däremot köpa bättre hållare och fler utbytesblad. Borde använt den metoden från början. Rakbladen repar inte. På några ställen kan man pilla loss färgen med fingrarna. Troligen slarvigt underarbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med varmluftspistol med ett riktat smalt munstycke, det räcker med att du värmer så pass mycket (litet) att färgen reser sig eller krullar sig så att du kan komma inunder med ditt rakblad.

Det skall rätt mycket värme till innan plasten i båten eller tätmassan förstörs. Men viss försiktighet rekommenderas iallafall! (Aluminium leder ju bort värme väldigt bra, och listerna är rätt långa och tunna i förhållande till sin totala massa, så jag har svårt att tänka mig att materialet runt om skadas om du nu inte eldar på med full kraft under lång tid).

 

Måhända är listerna målade med någon Glasurit-färg, som är totalt okänsliga för vanliga lösningsmedel. Om det är så, så har Glasurit ett eget lösningsmedel, men det löser knappast härdad färg.

 

Aluminium kan med fördel slipas och poleras, men det kräver att dina lister tas ur båten och bearbetas i en bänkfast polermaskin.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...