Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

Propelleraxelfett, blandbart eller?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Som ni ser behöver min fettbehållare snart fyllas. Det som ligger i den nu är blågrönt till färgen och påfyllt av tidigare ägare, så jag vet ej vilken sort det är. Vilken skulle ni fyllt på med och finns det någon som jag ska akta mig för, som inte gillar att blandas?

Om jag väljer att köra så tomt det går i behållaren innan påfyllning, är det då något problem att båten då ligger i sjön? Kan vatten tryckas upp baklänges i slangen när behållaren tas bort menar jag?

post-104696-0-70902800-1491482951_thumb.jpg

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte direkts så att det är någon raketforskning runt hylsfetter. Så om du fyller på med fett av annat fabrikat men ändå rätt för sitt användningsområde så blir det inga problem.

 

Som kuriosa kan jag bara nämna att jag aldrig hört någon som skruvar loss hela koppen för att fylla den, de som jag känner gör nog det på plats. Jag använde alltid en Lilleman smörkniv till det, lite kladdigt blev det men inte så illa att jag någonsin övervägde att lossa den och göra det någon annanstans.

 

Så fyll du på med axelfett och kör.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta fett är väl ifs rätt vattenbeständiga men ta nåt som har lihium-lvålfett.

 

PS. på min första båt var det sån smörjning jag stoppade patron i "vanlig fettpress" som jag använde att fylla koppen med. Blir mindre kladdigt då. Klart att du inte ska ta bort koppen. skruva ur kolven som pressar fett.. fyll på, kan va bra att knacka lite lätt men en träpinne eller nåt i sidan av koppen så ev luftbubblor orkar ur, skruva tillbaka.. klart... å om några år när du ska göra om det... skriver du bara en tråd, så påminner folk dej om att inte skruva loss mm. Inga problem att blanda olika fett, om du menar att olika fett skulle förstöra det ena eller det andra.. nej. DS.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att jag skruvade av hatten på koppen idag, tog en skiftnyckel under vredet och tänkte att hatten och kolven lossar väl. Men den valde att gänga ur sig nertill istället så koppens väggar följde med upp. Nåväl, går väl lika bra. Fettet är ju trögt nog att hänga med uppåner. Är den kanske gängad åt "fel" håll i locket måntro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan kvarstår dock oavsett, kan man göra detta med båten i sjön eller trycker vattnet fettet i slangen backlänges när koppen öppnas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kan fylla på med båt i sjön..

Pressen sotter väl desutom ovan vattenyta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den gör ju inte det, möjligen är toppen av koppen precis uppe vid vattenytan. Lite märkligt att den är monterad så lågt, det finns gott om plats uppåt och slangen är lång nog att räcka ett par dm högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är nog inga problem. Slangen är väl full med "Hylsefede"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du skriver så ligger fettbehållaren ungefär i vattenlinjen så det yttre vattentrycket mot fettbehållaren är ju väldigt litet. Du ska kanske inte skruva loss o låta slangen stå öppen medan du åker till macken för att köpa fettet men att skruva loss och fylla på är riskfritt. Det är ju en rätt lång sträcka som fettet står i slangen och bromsar från vatteninträngning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar. Då låter jag den vara tills båten är i sjön. Det finns gott om andra måsten före sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...