Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Amanda31

Tubost

Rekommendera Poster

Tubost hör ju till basvarorna på båten. Men nu börjar det finnas för mycket att välja på. För er som inte orkar prova er igenom sortimentet kan jag rekommendera baconost och ädelost. Fast det gäller att välja rätt fabrikat på ädelosten. Finns två sorter, den ena är lite skarpare och godare i smaken. Tyvärr minns jag inte vilken av det två fabrikaten som var bäst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv önskar jag att Västerbotten fanns på tub... =)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar åxå raketosten..

Sen finns en ost som e idiotiskt förpackad i folie och pappask. Som heter "koskenlaskia"..

Heeelt galet beroendeframkallande... endast förpackningen gör att man inte föräter sig.

Tuostarna.. oj oj.. allt e gött.. å säkert jättenyttigt (där kommer belöningssystemet in å klappar på axeln igen. Vilket väljer du... tomat...tubost..tomat..tubost..tubost...tubost).

Skinkosten e god. Räkosten e god. Kräftosten e god.. båda varianterna av ädelost e goda.. gärna blandade..

Man kanske ska vända på steken... vilken är o-god?

Fast de e klart... om alla ogillar nåt så finns det nog inte kvar.

Provade komage-soppa i våras...

Eftersom jag vet att det är gott... kan det hända att jag provar igen.. kanske så många gånger att jag "klarar" av det.. och kanske till slut inte förstår att jag inte älskat det alltid..

Ovanligt i sverige misstänker jag.. och skulle väl inta slå som mjukost heller..

Finns det surströmmingost.. har testat denna delikatess några gånger.. i väldigt små portioner och kan tänka mej att öva mer... har inte kommit så långt att jag köpt själv ännu... surströmmingmjukost.. kunde vara ett steg in mot att bli surströmminggubbe.. (surströmming-hang-around-mat)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja raketost kan man nog kategorisera som den första tubosten 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amanda31 skrev: Finns två sorter, den ena är lite skarpare och godare i smaken. Tyvärr minns jag inte vilken av det två fabrikaten som var bäst.

Kan det ha varit Kavlis som föll på läppen?
Hittar vid snabb bildgoogling inget annat konkurrerande fabrikat, de verkar ha närmast monopol på just tubostar?
post-86835-0-07515700-1491480140_thumb.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju idag käka vilken ost som helst, filma, lägga på utube...

Fick inspiration och testade knäcke med räkost och med skinkost, från "Fjällbrynt"

Samt lite ädelost (Julkryddat) "Kavli"

Skulle inte vilja vara utan någon av dom.

Gott till knäcke och mycket annat... och som den är, direkt ur tuben. Typ Tubimun.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja raketost kan man nog kategorisera som den första tubosten 

Ja det är jag möjligen beredd att hålla med om. Men tyvärr finns den ju inte längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en aning OT, men varför hör tubost till basvarorna på båten?

 

Vi har osthyvel ombord och äter vanlig lagrad, stark och god ost; cheddar, västerbotten och Gamle Ole mest.

En vanlig grönmögelost brukar också följa med och lite andra ostar.

 

En tub räkost är ofta med också, gott ibland. En tub räcker typ hela säsongen.

 

Pepparkakor med mögelost på tub är gott.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att ha en tub mjukost är att man har pålägg även om kylen pajar, men jag vet inte om det är ett problem..?

Om jag skall vara lite OT; innan jag hade kyl brukade en tub skinkost få åka med, tycker den är rätt okej på rätt macka. Men jag brukar också gå till "exotiska" hyllan i snabbköpet, där de har utländsk mat. Brukar då köpa en konserv med hönspastej som smakar väldigt likt leverpastej, funkar också bra som nöd-pålägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en aning OT, men varför hör tubost till basvarorna på båten?

 

Vi har osthyvel ombord och äter vanlig lagrad, stark och god ost; cheddar, västerbotten och Gamle Ole mest.

En vanlig grönmögelost brukar också följa med och lite andra ostar.

 

En tub räkost är ofta med också, gott ibland. En tub räcker typ hela säsongen.

 

Pepparkakor med mögelost på tub är gott.

 

Mackey

Det står i sjövettsreglerna: Barbordsbåt väjer för styrbordsbåt, sitt ner i båten, ha med tubost etc... Visste du inte?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tubost är kanske inte det mest kulinariskt intressanta men väldigt praktiskt at ha ombord, inte minst med tanke på att den inte kräver kylförvaring. Kombineras med fördel med Pumpernickel, ett grot bröd med mycket god hållbarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kanske en aning OT, men varför hör tubost till basvarorna på båten?

 

Vi har osthyvel ombord och äter vanlig lagrad, stark och god ost; cheddar, västerbotten och Gamle Ole mest.

En vanlig grönmögelost brukar också följa med och lite andra ostar.

 

En tub räkost är ofta med också, gott ibland. En tub räcker typ hela säsongen.

 

Pepparkakor med mögelost på tub är gott.

 

Mackey

Det står i sjövettsreglerna: Barbordsbåt väjer för styrbordsbåt, sitt ner i båten, ha med tubost etc... Visste du inte?

Precis som hemma m.a.o.

Fast väjningsreglerna e lite annorlunda hemma... fast tubost, svarta sara, greve, ementaler, mögelost och allt som man ska ha ombord.. finns.. å faktiskt om kylen går sönder.. vilket kan inträffa hemma åxå.. ere ju bra med en tud ost och eller verktyg..

Skillnaden på att när kylen hemma går sönder och stör... så är det vinter å kallt ute så man kan ställa kylvaror där..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om nu raketost är föregångaren till tubost... Då måste ju tubost vara raketforskning :o

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar köpa mjukost typ skrattande kon,buko etc. alltså sådan som är inslagen i folie. Födelen är att man bara öppnar dem man äter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlar ju tråden om tubosten... och kanske även vår relation till den samma,,,, och nog är skogaholms och tubost en upplevelse en sommarmorgon, =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar köpa mjukost typ skrattande kon,buko etc. alltså sådan som är inslagen i folie. Födelen är att man bara öppnar dem man äter.

 

Har alltid ost på tub ombord - åtminstone när jag är ute och seglar.

 

Jag brukar faktiskt öppna även tuben innan jag spritsar osten på smörgåsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlar ju tråden om tubosten... och kanske även vår relation till den samma,,,, och nog är skogaholms och tubost en upplevelse en sommarmorgon, =)

Skogaholms.. och andra sötade "matbröd"... aaaa då går det åt en tub/skiva bröd.. ifs ere ju massa socker i osten men den spär ju ut sötebrödet en del.. fördelen med skogaholms är att man slipper tugga och att den räcker länge.. sitter som klister i gommen... själva limpan borde ju åxå gå att packa i tub.. en skogaholmsostmacka.. på tub.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalles kaviar fanns väl - eller kanske fortfarande finns - i kombination med smältost.

En annan variant av "Kalles randiga" är ju kaviar och ägg i samma tur.

Smoegen, min scout- och seglarkompis, har tydligen gått på den gamla reklamenlåten av Thore Skogman.

 



Själv föredrar jag nog lite grövre brödsorter - om jag nu skall äta "smörgås" över huvud taget.

 

Om man äter tex rågkaka med baconost utan smör - borde det då inte heta "ostgås"!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående just raketosten...
Bildkälla: pinterest.se, för övrigt en kul nostagli-tripp med Festis tetrapack med mera.
post-86835-0-97223100-1491577074.jpg

Inte direkt nån mjukost likt dagens förpackade i tuber med liten öppning, den var halvfast och kunde pressas ur en grov öppning för att sedan skäras med ett inbyggt och ohygieniskt snöre istället för med osthyvel.

[Verkar det som - bäst att tillägga. Är alltså född för sent för att minnas nån sådan snurrebutt-tub då det begav sig på 50-talet. :-)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte minnas Raketost ska man vara född ca. 1976 eller senare.

 

Raketost tillverkades fram till 1979.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte minnas Raketost ska man vara född ca. 1976 eller senare.

 

Raketost tillverkades fram till 1979.

 

Mackey

Ska å ska... jag är född 1973 och har aldrig ätit det; tror storhetstiden var på 50-talet, på 70-talet sålde den dåligt (enligt Wikipedia)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Brukar köpa mjukost typ skrattande kon,buko etc. alltså sådan som är inslagen i folie. Födelen är att man bara öppnar dem man äter.

 

Har alltid ost på tub ombord - åtminstone när jag är ute och seglar.

 

Jag brukar faktiskt öppna även tuben innan jag spritsar osten på smörgåsen.

 

 

:D :D :D ja ok, då fattar jag, har alltid tyckt det smakar plåt om den där i tub. : :D :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalles kaviar fanns väl - eller kanske fortfarande finns - i kombination med smältost.

 

En annan variant av "Kalles randiga" är ju kaviar och ägg i samma tur.

 

Smoegen, min scout- och seglarkompis, har tydligen gått på den gamla reklamenlåten av Thore Skogman.

 

 

Själv föredrar jag nog lite grövre brödsorter - om jag nu skall äta "smörgås" över huvud taget.

 

Om man äter tex rågkaka med baconost utan smör - borde det då inte heta "ostgås"!?

Tack för bidrag. Vill dock påminna om att det finns en särskild tråd för just kaviar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För att inte minnas Raketost ska man vara född ca. 1976 eller senare.

 

Raketost tillverkades fram till 1979.

 

Mackey

Ska å ska... jag är född 1973 och har aldrig ätit det; tror storhetstiden var på 50-talet, på 70-talet sålde den dåligt (enligt Wikipedia)

 

Ok, rättar till lite så att det inte kan missuppfattas, tror jag. :)

 

För att inte kunna minnas Raketost från det verkliga livet ska man vara född ca. 1976 eller senare.

 

Vi hade ofta Raketost hemma, kanske inte till 1979, men till i början av 70-talet.

 

När jag var i tonåren kanske osten inte var tillräckligt rolig/god/prisvärd för att få mamma att köpa den. Det kom ju också flera nya spännande produkter som konkurrerade på marknaden så det kanske var därför Raketosten försvann ur vår och andras kylskåp. Kanske var det rent av dagens tubost som slog ut Raketosten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Kanske var det rent av dagens tubost som slog ut Raketosten"

Jag tror det var Kavli mjukost i burk som tog livet av Raketosten. Iden med Raketost var ganska kul men inte själva osten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Kanske var det rent av dagens tubost som slog ut Raketosten"

Jag tror det var Kavli mjukost i burk som tog livet av Raketosten. Iden med Raketost var ganska kul men inte själva osten

Tror snarare att den försvann på eget grepp. Hav hygieniska skäl. Snöret samlade bakterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nog inte fler bakterier på snöret än på ostytan under locket där även snöret förvarades.

Om det nu inte är så att ni huvlar av första lagret på osten idag och slänger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna återse Raketosten. Har ni någonsin hört talas om någon som blivit sjuk av Raketost? Själv har jag blivit matförgiftad av kyckling (Sverige) räkor (England), omelett (Frankrike) och carpaccio (Italien) men inte har jag hört krav på förbud för någon av dessa.

Hur vidrigt det än varit har jag dock sett det som tillfällen att utöka kroppens bakterieflora. Tyvärr slogs den nog ut av en häftig antibiotikakur mot en blodförgiftning, så nu får jag börja om. Raketost please!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...