Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Kontaktdon?

Rekommendera Poster

44-150_l_2.jpg

Då det redan fanns sådana här kontaktdon ombord i båten tyckte jag de såg praktiska ut och köpte fler för att komplettera och byta ut några som var trasiga.

Köpte även rekommenderad crimptång till dessa.

 

Efter några misslyckade försök har jag nu lyckats få klämt några sådan här och monterat dem

Men jag har inte lyckats helt fullt ut med crimptången, jag har först klämt fast kontaktsiftet med en liten näpptång, för att fixera det vid kabeln innan jag klämmer åt ordentligt med crimptången, är det bara fingerfärdighet som gäller eller finns det tips, gör jag fel?

 

Nån som vet??

 

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en del sådana kontakter, fungerar mycket bra och kostar nästan inget (på eBay).  Det finns säkert olika tänger, jag använder samma som till oisolerade flatstrift, bara att klämma direkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en del sådana kontakter, fungerar mycket bra och kostar nästan inget (på eBay).  Det finns säkert olika tänger, jag använder samma som till oisolerade flatstrift, bara att klämma direkt.

Jag använder den tången försäljaren rekommenderar, det finns tre olika storlekar på klämytorna, får väl prova mig fram. Har iallafall lärt mig att vara rätt om nabbarna, som skall hålla fast stiftet i kontakthuset.

Men känns litet som om mina båda händer inte räcker till för att passa in, hålla fast och samtidigt klämma kontaktstiften.

 

Men jag tror dom är bra, kontaktdonen, de gamla jag bytte ut var täta med friska kopparkablar i trots utsatt läge men hade blivit skadade då jag eller kanske förre ägaren trampat på dem. Sitter bland annat till tutor och lanternor till den avtagbara signal- eller radarmasten/bågen.

 

---

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt vanligt förekommande i elkopplingar på bilar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt hur du gör. Kontaktstift/hylsorna har två uppsättningar "flärpar" de yttre som ska greppa isoleringen, de inre som ska greppa kopparn. Det ser ut precis som oisolerade kabelskor. 

Tången brukar ha ett mittläge för 0,75-1,5mm2 vilket också är lämplig kabeldimensioner. 2,5mm2 är tex för stor.

Kläm på kontaktelementen för sig, glöm bara inte kabeltätningen (men det går att kränga den över kontaktelementet), tryck in bakifrån i kontakthuset och sätt det den röda säkringen. Ska man tex genom ett trångt hål så kan man pressa kontakterna, dra igenom hålet och sen sätta på kontakthuset.

 

Kontakterna ska klara 10A men jag använder de bara upp till runt 5A. Finns upp till 8 poler. Jag ska precis åka ned till båten och ersätta den idiotiska kontakt Volvo satt för koppling till instrumentbrädan. Originalkontakten är naturligtvis trasig.

 

Köper man dem på eBay så kostar en tvåpolig hane+hona ca 4kr. Sök på "connector car waterproof". Lägg till"lot" om man vill köpa i kvantitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo "flärparna" har jag koll på.

Men det finns också nabbar (tycks vara ett vedertaget namn för oisolerade kabelskor som används i kontaktblock eller "multikontakter").

Nabbarna är en slags hullingar som gör att kontaktstiftet fastnar i huset.

 

Det är då, tycker jag, svårt att hålla fast kabeln och klämma kontaktstiftet samtidigt, men jag får väl träna.

 

Fann en större påse med sådana här kontakter hos en försäljare som säljer elektroniskt överskott, men fick komplettera hos Biltema som har samma produkt i sitt sortiment, så jag ligger nog under 4kr gränsen just nu, utan fraktkostnad och tullavgift. Men det kostar väl några ml diesel att åka ut till Hisingen, men efter kl 18.30 är det ingen trängselavgift... ;)

 

--

 

---

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat med sådana kontakter och tätningen ska pressas fast med den yttre delen på stiftet

kollade på Biltema där fans en beskrivning

 

http://www.biltema.se/Documents/Installation_description_44-150_9.pdf

 

//Tord

 

Ja det stämmer men då får inte kabelns isolering vara för tjock. Då lägger jag en dutt silikon och trycker in tätningen.

 

--

George: 4kr är inkl frakt, tull och moms. Levereras hem i brevlådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har jobbat med sådana kontakter och tätningen ska pressas fast med den yttre delen på stiftet

kollade på Biltema där fans en beskrivning

 

http://www.biltema.se/Documents/Installation_description_44-150_9.pdf

 

//Tord

 

Ja det stämmer men då får inte kabelns isolering vara för tjock. Då lägger jag en dutt silikon och trycker in tätningen.

 

--

George: 4kr är inkl frakt, tull och moms. Levereras hem i brevlådan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag behöver några kontaktdon för lanternor och strålkastare och dessa kontaktdon kommer nog sitta oskyddade mot väder och vind uppe i masttoppen. Skulle det fungera med dessa billiga kontaktdon eller är det andra alternativ som då gäller? (Funderade tidigare på Deutsch DT kontakt 2-pol) Glappkontakt vill man ju inte ha på lanternor och strålkastare.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt makalöst. Jag antar att det är kinesiska skattebetalare som sponsrar.

 


George: 4kr är inkl frakt, tull och moms. Levereras hem i brevlådan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behöver några kontaktdon för lanternor och strålkastare och dessa kontaktdon kommer nog sitta oskyddade mot väder och vind uppe i masttoppen. Skulle det fungera med dessa billiga kontaktdon eller är det andra alternativ som då gäller? (Funderade tidigare på Deutsch DT kontakt 2-pol) Glappkontakt vill man ju inte ha på lanternor och strålkastare.

 

DT är ju gjord på liknande sätt. Jag tror dessa kontakter fungerar, frågetecknet är ju UV. Men det ser man ju efter ett år. Bilmiljön är ju inte direkt snäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att verka dum el inte förstår det hela.....likn kontakter för elektronik samt i bil har jag gjort så att jag satte ihop hane/hona å pressade sedan när de var på plats så att säga. Då vet jag att de är i botten å på rätt plats å frigör en hand, den där tredje handen som alltid fattas ni vet.......

 

Flärpen som skall hindra kontakten från att dras ut från plasthöljet får man pillra ner sedan efteråt. Detta funkar inte om flärpen kläms ner automatiskt när man skjuter in kontakten i plasthöljet. Då får man räta ut den  å efter  pressningen peta ut flärpen igen med en krok  ɿ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm... tillfälligt avbrott för gnäll på bristande källhänvisningar.
I trådämnets översta fråge-inlägg (även kallat trådhuvudet) finns en bild på olika kontakter.
Men tyvärr ingen källhänvisning om var på hela jävla internet bilden stulits. :(

En bra sak - som bildkällor ofta kan avslöja via ytterligare googling - vore namn på kontakttypens tillverkare/beställningsnummer/standard etc, blir då lättare att googla vidare och hitta mer precisa uppgifter. Typ pdf-manualer, typ You-Tube filmsekvenser mm. (Kan sådana "rådata" presenteras högt upp i forumtrådar så förkortas diskussionen, detta eftersom alla i så fall vet mer exakt vad som menas.)  

SNÄLLA, FÖRSÖK ATT VANEMÄSSIGT ALLTID ANGE BILDKÄLLAN!
Inte helt lätt, men åtminstone vi MG-forumrävar kan försöka?
Bara som ett bagatellexempel (notera här min vanemässigt ditsatta klickbara länk i inlägg #19 precis ovan kossa-bilden). Alltså gärna diskreta och klickbara länkar, sno helst aldrig bilder utan att ange bildkällan!!
[Tänker att ifall flertalet internet-publicister i framtiden faktiskt tar detta för vana så blir det allmänt sett betydligt enklare att utreda olika frågeställningar i forumtrådar!? (Man kan snabbare hitta "pudelns kärna" genom att råfakta kan presenteras högre upp, blir annars lätt onödigt mångordigt har jag märkt!? Bara en tanke.]    

Med bra bakgrunds-källinfo (relevanta pdf.er, youtube-filmsnuttar etc) redan tidigt i forumtrådar blir det förmodligen lättare att snabbt komma till sak. Bättre funktionalitet i fråge/svars-branchen om man så vill.
(En from förhoppning... i detta fallet kan måhända svävande beskrivningar som "flärpar" GENAST ersättas med precisa data om kontakttypens alla bakgrundsegenskaper så att pudelns kärna snabbt blir begriplig!?)

Gnäll-avbrottet blev lång, härmed åter till trådens ämne...
:P

 

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte mina kontakter av en kille som säljer en massa elektronikskrot med inriktning på fordonselektriska prylar. Jag köpte dessa då jag vet att Biltema säljer samma produkt. Jag kompletterade senare med kontakter från Biltema också

Bilden är således ärligt stulen av Biltemas hemsida.

 

Tack Todda för länken med beskrivningen

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev per_62:

Jag skulle vilja använda Deutsch DT kontakt 2-pol och 3-pol men har inte specialtången för montering.  Kan man istället använda en kabelskotång (tex KABELSKOTÅNG 0,5-6MM2) för att fästa kablarna i dessa Deutsch DT kontakter eller finns det andra sätt som fungerar?

Nej, det är ingen bra idé. Om du inte vill köpa deras verktyg har jag inget annat förslag. På bilden nedan ser du hur färdiga pressningen skall se ut.

 

image.png.1839b0b419b0bbc19857994873c9306f.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev per_62:

Jag skulle vilja använda Deutsch DT kontakt 2-pol och 3-pol men har inte specialtången för montering.  Kan man istället använda en kabelskotång (tex KABELSKOTÅNG 0,5-6MM2) för att fästa kablarna i dessa Deutsch DT kontakter eller finns det andra sätt som fungerar?

Som sagt, det funkar inte.

Men du kan kanske använda Biltemas www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/crimptanger/crimptang-for-bnc-kontakter-2000017654

Och i så fall de innersta två lägena. Lite svårt att se på BT:s bild.

 

Men egentligen skall såna där stift krimpas med ett sådant här verktyg: www.elfa.se/sv/crimpverktyg-af8-utan-positionerare-trident-ringlock-circular-motion-gradetm-itt-corporation-m22520-01/p/18020266?q=Krimpverktyg+för+BNC-stift&filter_categoryCodePathROOT%2Fcat-L2D_379532%2Fcat-L2-3D_530524%2Fcat-DNAV_150202=cat-DNAV_PL_15020202&filter_categoryCodePathROOT%2Fcat-L2D_379532%2Fcat-L2-3D_530524=cat-DNAV_150202&filter_categoryCodePathROOT%2Fcat-L2D_379532=cat-L2-3D_530524&filter_categoryCodePathROOT=cat-L2D_379532&page=16&origPos=16&origPageSize=50&simi=85.73

 

Bra blir det med det verktyget.

Fast hos ELFA är ju dessa långtifrån gratis. Men kanske går att hitta på t.ex. Ebay.

 

Edit: såg nu att sådant verktyg finns ju på Deutsch sida, och betydligt billigare än hos ELFA, men fortfarande ganska kostsamt, om man inte behöver det så ofta.

 

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt det är nog bäst med rätt krimptång till dessa Deutsch DT. Det får nog bli en annan kontakt istället om jag inte hittar en billig tång för dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...