Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Anders

Förbrukning,Flipper 760

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Jag har en Flipper 760 med en AD 41 på gång och undrar vad den drar om man ligger i 5-6 knop,kan man få den att dra under litern? Och är den jobbig att köra i låga farter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Erik H

under litern? per vadå? per meter kanske... snackar vi inte per timma, eller möjligen per distans. Sätt upp ett segel så slipper du från eländet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ola

Erik H verka lite efterbliven! Jag förstår din fråga. Jag har tittat på motorplanket på marinan och pratat med lite med en hel del motorbåtsägare angående förbrukning i låga farter. Så länge du håller dig under båtens längd i knop drar den under en liter per distans, när den börjar gräva ner sig ökar förbrukningen betydligt för att sedan gå ner när båten planar ut. Att båtar med drev i låga farter slingrar sig fram och tillbaka är allmänt känt, detta kan möjligtvis korrigeras med hjälp av att ett trimplan sänks ner och på detta vis tippar inte båten från ena till andra hållet. Hoppas detta svar gav dig ngt. mer information. MVH Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Erik H--Vad du än lider av kan du nog få hjälp nånstans,ingenting är omöjligt. Ola--- Tack för ditt svar,tur att det finns vettiga människor också. Det va ungefär vad jag själv trodde och hoppades på.Det är bra och få det bekräftat från andra håll.Jag hade en 130 hk utombordare förra sommarn och den drog 2l./dist.vid 5-6 knop.Jag har lagt ett bud på Flippern och tror att jag får den. MVH//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jörgen

Hmm, vad jag har lärt mig är att en planande motorbåt drar ungefär lika mycket vid båtens längd i meter som i planingsfart !?! Har jag fel ? Fö. är det helt riktigt som föregående inlägg skrev ang. max förbrukning vid resning. Själv har jag en 7.2 lång båt med OMC 5.7 och den sörplar rätt bra i 5-7 knop... Lika mycket som i 20 knop (verkar det som).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tur att man seglar och möter trevliga människor och inte puckade motorbåtsåkare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas

haha skaplig generalisering, undras vilken ras jag tillhör som både seglar och åker motorbåt... Hälsningar Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...