Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Niklas-L

Biltema "Delta ankare kopia"

Rekommendera Poster

Stod i helgen och skulle köpa ett klassiskt 5kg Bruce kopia ankare på Biltema. Såg då att det nu även hade typ 5 kg Delta kopia för knappt en hundring extra. Dock hade det mått som nästa var i klass med 7,5 kg Bruce modell.

 

Någon som sett dessa, alt överlag om det ena eller andra modellen är att föredra till en båt på 5,5 meter och vikt på ca 800-900kg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant tänker jag.

 

En Deltakopia måste fungera väldigt mycket bättre än en Brucekopia.

 

Brucekopior brukar ju (milt sagt) inte va nån höjdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga att 10Kg Delta är tungt att hantera manuelt :-) men fungerar jätte bra på en 28 fots segelbåt på runt 3.5 ton.

 

om delta kopian verkar ha större flyn än bruce kopian så tror jag att den är bättre till samma vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det utbrett att inte Brucekopior håller måttet? Jag har en rostfri kopia som jag tycker fungerar ypperligt...

 

Så länge formen är densamma borde väl egenskaperna vara oförändrade?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man ställer frågor om ankare på detta forum får man ju i allmänhet fler svar än vad det finns deltagare här..

 

Så här långt, på tredje svaret , så tycks ju Thalattha, LuminaL och jag att en kopia kan vara väl så bra som ett original. Varför slänga pengarna i sjön (i det begreppets alla betydelser)  på ett dyrt originalankare när man kan köpa en kopia för en bråkdel av pengarna..?

 

Jag har i många år haft brucekopior, förra båten hade bandankarspel utan kätting, så där upplevde jag att man i bland fick dåligt fäste, provade en tid ett äkta plogankare, CQR, men upplevde ingen förbättring. Däremot blev brucekopian bättre när jag med vinkelslipen skarpslipat flyna. Visserligen slipade jag bort galvet så det rostade rätt bra... men gav då bättre fäste. Detta var ett 10 kg bruceakare till en Nimbus 2700.

 

Nuvarande båt är litet större, heter att den är 29 fot, men om man mäter är den närmare litet mer än 9,5 m...

Här finns en 15 kg brucekopia med fem meter kätting. Har till och med fått för bra fäste så att ankarspelet ballade ur.

 

Men det är ju bottnens beskaffenhet som har den avgörande rollen för ankarfästet.

Här i Bohuslän har vi oftast olika typer av lera, från rätt så fast lera till "vällinglera" som då ger sämre fäste, eller inget fäste alls. Sedan har vi en hel del alger, såsom det långa ålgräset som hindrar ankarets flyn att gräva ned sig.

 

På sina ställen är det mest naket hälleberg, och där är det inte ens någon idé att ankra överhuvudtaget, men det vet man ju sällan om i förväg.

 

Det finns säkert områden med rullgrus också, även om jag inte känner till grundare sådana bottnar.

Jag vet iofs några där man kan bottenmeta efter rödspätta, men dessa ligger rätt djupt...

 

Så det finns ju helt klart en anledning till att de flesta etablerade gästhamnarna numera har olika typer av fasta akterförtöjningar och/eller bojar vid bryggorna.

Där får man då inte lov att slänga sitt ankare överbord.

 

ankring.jpg

Där får ankorna inte gå i en studiecirkel, men just ankor är inte så vanliga i Bohuslän, finns mest bland serietidningarna.

 

Så egentligen skulle man ha olika sorters ankare för olika bottnar med sig ombord, men det hade ju varit besvärligt, så det får bli en kompromiss, och den kompromissen jag bäst trivs med är en brucekopia.

 

 

Sedan skall man ju ha en del kätting, alternativt blyad lina, eller kanske både och? som tynger ned tenen, så att flyna eller plogbillarna verkligen får en chans att gräva ned sig.

 

Sedan har haft haft en reservdragg, hopfällbart paraplyankare om 10 kg ombord i 60 meter lina plus kätting. Nu är det plogen, CQR ankaret, man kan klämma fingrarna på istället tillsammans med kätting som ligger i kistboxen på akterdäck, som reserv.

Och delta är ju rätt likt CQR, med den skillnaden att CQR är ledad, alltså ingen risk att klämma fingrarna på deltakopian (eller originalet).

Förra säsongen behövde jag aldrig använda reservankaret.

 

Edit; Mange249 lade ett nytt inlägg under tiden jag skrev...

--

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder ett 6kg Delta-kopia och blyad lina till min DC på ca 2,5 ton och det har funkat hittills på västkusten.

Men nu var det ju TS som som skulle ankra och inte jag så både 5kg Delta eller 7,5 kg Bruce som föreslogs låter ju väl tilltaget för 800-900 kg båt? Jag hade nog gått på ett lite lättare oavsett modell men ju tyngre desto bättre kanske :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått finns väl bara kopior på Bruce nuförtiden? Orginalet tror jag har upphört. Hur bra kopiorna funkar råder väldigt delade meningar om. Säkert finns det vissa som har fel vinklar etc som gör att de presterar dåligt. Mitt 7,5kg brucekopia funkar bra. Men jag håller ju till i mälaren å andra sidan, så det räcker nästan att slänga i en sjunkande lina för att fastna i leran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket beror på hur det är tänkt att användas?

Tycker Bruce och Brucekopior funkar bra som akterankare när man förtöjer mot land. Man får bra fäste på de flesta bottnar och de hyfsat lätta att få upp. Som svajankare där dragriktningen kan variera finns det bättre alternativ, särskilt om det är lite hårdare sandbottnar.

 

I somras använde vi ett Fortress aluminiumankare som akterankare. Måste säga att jag var mycket tveksam i början men det visade sig sitta förvånansvärt bra och var väldigt lätt att hantera. Enda nackdelen var att det var svårt att få det rent från lera.

Redigerad av GroundControl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Biltema häromdagen och såg av en slump att deras Brucekopia nu var mycket mer lik originalet.

Har själv ett äldre 7,5 kg biltemabrucekopia samt ett original 7,5 kg Bruce som är väldigt olika när man synar dom närmare.

Har dock inte hunnit använda originalet, så om det är bättre vet jag ju inte heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en väldig skillnad på om man ska akterankra eller friankar i stäven. I det senare fallet byts ofta dragrikningen då och då, i det fallet brukar Bruce ha betydligt svårare att hitta nytt grepp. Kopiorna, som inte har samma balans, brukar vara klart sämst.

I aktern kan man ha nästan vad som helst, t.o.m. blyplätt. Men det beror mycket på botten, i mina hemmavatten är det oftast sandbotten och där fungerar ett Danforth utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller Bruce, kopia eller original, så är jag av den uppfattningen att ankarets ten måste tyngas ned mot botten för att flyna skall få chansen att gräva ned sig, alltså kätting närmast ankaret, kanske det funkar med blyad lina också. Troligtvis gäller detta Delta och CQR också.

 

På en båtmässa för en del år sedan hade någon demonstratör ställt upp en större "sandlåda" med olika sorters sand och grus i, och sedan en massa små söta modeller av olika ankare.

Naturligtvis var det där meningen att firman skulle visa förträfflighets på sin egen produkt, men vad man lätt upptäckte var att inget ankare fick fäste om linans vinkel blev för stor.... Samt att det skilde ordentligt mellan olika grus och sandkornstorlekarna.

 

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...