Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nelhas

Hur kraftig säkring krävs till startmotorn

Rekommendera Poster

Bygger om elsystemet i min 35-åriga trawler. Har aldrig varit säkrat tidigare. Har nu byggt separata kretsar för start och förbrukning. Säkrat direkt efter batterierna, före huvudbrytarna. Satte i 250 A i båda. Efter ett par startförsök rök säkringen. För klent med 250 A till starten. Det är en Ford 6:a på 120 hk, vet ej hur stark starten är, men stark är den...

Tips och råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mätte strömmen vid start på min Mercruiser 140 och den pendlade mellan 240 och 250 A. Sedan satte jag dit en 300A säkring och det har fungerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn till en Ford Dover/Dorset brukar vara på 7,8 kw dvs 650 A förmodligen mer i startmoment.

om det i är 24V system halveras strömmen.

skall man börja säkra runt 800A så är det väl frågan om inte kabeln brinner av innan säkringen gör det .

mina är startmotorer är utan säkringar.

 

mvh Torbjörn.

 

 

Bygger om elsystemet i min 35-åriga trawler. Har aldrig varit säkrat tidigare. Har nu byggt separata kretsar för start och förbrukning. Säkrat direkt efter batterierna, före huvudbrytarna. Satte i 250 A i båda. Efter ett par startförsök rök säkringen. För klent med 250 A till starten. Det är en Ford 6:a på 120 hk, vet ej hur stark starten är, men stark är den...

Tips och råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rack för relevanta svar. Har nu grottat mig ner i "Operators manual" för min Ford 2715E.

Tror inte ens att jag har svetsat med dessa strömstyrkor...

"Lock torque 1070 amp. draw"

" Ruunning torque 18,6 at 1000 rpm; 650 amp. draw"

Så det är lätt att fatta att 250 A-säkringen gav sig.

 

Orsaken till att jag gärna vill ha huvudsäkringar på båda kretsarna är denna: http://www.huskydane.se/hd-bloggen/page/38

 

Testar med Kvalitetstemas värsting på 300 A. 60 spänn hit eller dit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo huvudsäkring är vettigt. ANL finns som 500A, alternativet är att parallellkopplar två stycken. De brukar tåla betydligt högre stötström. Säkringen ska matcha kabeln. Säkringen ska brinna av innan kabeln gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ens ha en säkring mellan startbatteri och startmotor?

Normalt har väl varken bilar eller båtar det i originalutförande.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 2 x 35 fram till säkring och brytare (2 m) och 70 från brytare till start ( 0,8 m) samt jord 70 (1,8 m). Tidigare var det ca 8 m 70 från vardera kretsen till en 1,2,all-brytare och lika mycket tillbaka 2 x 35 till starten genom olja o h slagvatten. Standard på en Albin 36 byggd i Taiwan 1981.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 paralellkopplade 500A =1000A

 

det blir en kabel på 150 kvadrat eller mer,börjar det här inte bli lite orealistiskt ?

 

Det tar emot att ha något osäkrat men just i detta fall avstår jag .

 

Fordarna har kraftiga startmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju elektriker med allmän behörighet, men har jobbat huvudsakligen inom elverk/eldistribution.

Har ju följaktligen en något yrkesskadad syn på det där med el.

En säkring skall ju skydda kabeln ifråga.

Jag installerade en ny motor med backslag för några år sen och dessutom satt motorn på ett annat ställe i båten.Tidigare hade jag en motor med hydralpump i stället för backslag och en hydralmotor som drev propelleraxeln.

Blev då tvungen att flytta dieseltanken och batterierna, samt bygga om elanläggningen.
Något påverkad av debatten om huvudsäkringar i matarkretsarna, så satte jag sådana både på startkretsen och på förbrukningsbanken.

Köpte hållare och en 300 A säkring till startkretsen. Det satt redan en säkring i hållaren när jag köpte den - 160 A tror jag att det var och av någon anledning fick jag aldrig bytat ut säkringen i startkretsen.

Motorn fungerade utmärkt att starta i ett par år. I ett prekärt läge, när jag var tvungen att få igång motorn, startade den int. Slog ihop start och förbrukningsbatterieran - har monterat en batterifrånskiljare så jag kan enkelt kan göra så.

Motorn startade och det var inga problem.Efter ett par timmar fick jag se att batterifrånskiljaren för att slå ihop batteribankarna var sluten. Mitt minne är mycket bra men ibland kort. Öppnade frånskiljaren, som den ju normalt skulle vara.

Nästa dag startade inte motorn när jag låg i hamn och jag konstaterade att säkringen i startkretsen hade gått. Den 300 A säkringen fanns ombord, så jag satte i den.

Det visade sig snart att generatorn inte laddade.Diodbrygga/spänningsregulatorn (eller va katten det nu är) hade gått sönder. Firman som jobbar med dyligt här hemma, försökte få tag på en ny. Trotts att generatorn var ganska ny, kunde de inte få tag på en som passade, trotts att de hade beställningsnummer och att alla beteckningar stämde.

 

Fram på våren blev jag tvungen att köpa en helt ny generator. I oxh för sig ingen stor kostnad, men ändå.

I vår överbeskyddade del av världen, tänker vi så mycket säkerhet, så att säkerhetstänkandet ibland kan va farligare och förorsaka mer problem än det löser.

Jag skall aldrig någonsin mer lägga ner jobb och tid och pengar på att montera huvudsäkring i startkretsen. Har haft båtar me inombords dieselmotorer i mer än 40 år och utan några huvudsäkringar över huvud taget och det har aldrig varit nåt problem.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle till skillnad från inlägget ovan aldrig vilja vara utan säkring. Det är så nära mellan + och gods på starten, och från en båt kliver du inte av och ställer dig med tummen vid vägkanten om det börjar ryka/brinna. Räcker med att något ramlar ner eller den lossnar. Eller något annat, t ex vid generatorn.

Visst, det kommer nog inte hända under min livstid. Men OM det händer vill jag inte elda upp båten. Harrisburg skulle heller inte kunna hända ;)

 

Har 350A, som hållit i 15 år på en diesel på 200+ hk.

 

När det gäller kabelareor: Blanda inte ihop area som rekommenderas för att hantera säkringsströmmen kontinuerligt och strömmen som får en viss area att överhetta/brinna. Ofta är ju kablarna vi talar om dessutom rätt korta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare en Husky Dane 1000 med en VP TAMD41H 146 hk. 350 A säkring har suttit i 15 år och ca 10000 timmar.

Ritning från Skyllermarks som jag gått efter när jag byggt om i trawlern.

Påminner igen: http://www.huskydane.se/archives/674

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju elektriker med allmän behörighet, men har jobbat huvudsakligen inom elverk/eldistribution.

 

Har ju följaktligen en något yrkesskadad syn på det där med el.

 

En säkring skall ju skydda kabeln ifråga.

 

Jag installerade en ny motor med backslag för några år sen och dessutom satt motorn på ett annat ställe i båten.Tidigare hade jag en motor med hydralpump i stället för backslag och en hydralmotor som drev propelleraxeln.

 

Blev då tvungen att flytta dieseltanken och batterierna, samt bygga om elanläggningen.

Något påverkad av debatten om huvudsäkringar i matarkretsarna, så satte jag sådana både på startkretsen och på förbrukningsbanken.

 

Köpte hållare och en 300 A säkring till startkretsen. Det satt redan en säkring i hållaren när jag köpte den - 160 A tror jag att det var och av någon anledning fick jag aldrig bytat ut säkringen i startkretsen.

 

Motorn fungerade utmärkt att starta i ett par år. I ett prekärt läge, när jag var tvungen att få igång motorn, startade den int. Slog ihop start och förbrukningsbatterieran - har monterat en batterifrånskiljare så jag kan enkelt kan göra så.

 

Motorn startade och det var inga problem.Efter ett par timmar fick jag se att batterifrånskiljaren för att slå ihop batteribankarna var sluten. Mitt minne är mycket bra men ibland kort. Öppnade frånskiljaren, som den ju normalt skulle vara.

 

Nästa dag startade inte motorn när jag låg i hamn och jag konstaterade att säkringen i startkretsen hade gått. Den 300 A säkringen fanns ombord, så jag satte i den.

 

Det visade sig snart att generatorn inte laddade.Diodbrygga/spänningsregulatorn (eller va katten det nu är) hade gått sönder. Firman som jobbar med dyligt här hemma, försökte få tag på en ny. Trotts att generatorn var ganska ny, kunde de inte få tag på en som passade, trotts att de hade beställningsnummer och att alla beteckningar stämde.

 

Fram på våren blev jag tvungen att köpa en helt ny generator. I oxh för sig ingen stor kostnad, men ändå.

 

I vår överbeskyddade del av världen, tänker vi så mycket säkerhet, så att säkerhetstänkandet ibland kan va farligare och förorsaka mer problem än det löser.

 

Jag skall aldrig någonsin mer lägga ner jobb och tid och pengar på att montera huvudsäkring i startkretsen. Har haft båtar me inombords dieselmotorer i mer än 40 år och utan några huvudsäkringar över huvud taget och det har aldrig varit nåt problem.

 

Vet inte ens om jag har eller inte nån sån säkring och har aldrdrig haft säkringar som gått på mina båtar.. visserligen inte så många år men ändå..

Känner såna som rökt hela livet och lever fortfarande trots att dom är över 80 år.

Såna som dött tidigt trots att dom aldrig rökt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller kabelareor: Blanda inte ihop area som rekommenderas för att hantera säkringsströmmen kontinuerligt och strömmen som får en viss area att överhetta/brinna. Ofta är ju kablarna vi talar om dessutom rätt korta.

 

Kan du utveckla det där, tack?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

När det gäller kabelareor: Blanda inte ihop area som rekommenderas för att hantera säkringsströmmen kontinuerligt och strömmen som får en viss area att överhetta/brinna. Ofta är ju kablarna vi talar om dessutom rätt korta.

 

Kan du utveckla det där, tack?

 

Det nämndes ovan 1000A och 150mm². Men detta är snarare kabelarean som det bör vara om man kontinuerligt skall dra 1000A, inte vad kabeln tål i stötström utan att brinna - som ju är kriteriet här. Visst är det bra om kabeln klarar strömmen kontiunerligt och även uppfyller detta enligt tabellerna, men det är snarast kortslutning och inte överbelastningssituationer man säkrar av för i detta fallet.

 

Det var så jag resonerade.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har äntligen provkört den nya installationen. Hittills funkar det bra med en 500A säkring till starten trots att den ska dra 1000A i startögonblicket. Frågan om man behöver säkring på startkretsen elle inte lämnar jag därhän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...