Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
tobbo166

Reläfråga GeoSafe båtlarm

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en sirenutgång på larmet, brun ledare -12 V. När larmar sluter den minusström på den ledaren till en liten siren. +12V till sirenen på batteriet.

 

På andra sidan båten vill jag att även en stark LED belysning och en annan starkare siren aktiveras. Tänkte koppla en tunn kabel till ett relä som sluter krets med grova kablar/stark ström. Men reläer vill väl ha +12V för att göra nåt?

 

Dessutom vill jag koppla en annan batteribank till LED belysningen, kunna sätta på/stänga av den separat med strömbrytare. Man kanske vill ha jätteljust i sittbrunnen om man ska meka med något tex. Vill inte gärna koppla ihop två batteribanker bara för det?

 

Räcker det om jag sätter en backdiod på reläets plus ut till LED strålkastaren? Kan backdioder gå sönder och strömmen ta fel väg?

 

Framförallt, hur gör jag med det faktum att det är -12 V som aktiverar larmet. Kan man få till det med ett relä på nåt vis? Tänker ett simpelt Biltema relä:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/

 

Dubbelt slutande, skicka ut ström till LED och siren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokar ner frågan lite: Kan man använda ett Biltema relä som sluter med minus istället för +12V?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag jordar 86 i larm -12V kabeln. Blir bara jordad när larmet går.

 

 

Borde funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokar ner frågan lite: Kan man använda ett Biltema relä som sluter med minus istället för +12V?

Spolen i relät är helt oberoende av polaritet och har heller inget med kontakterna att göra.

Kort sagt: funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reläet bryr sig inte om om det är plus eller minussidan som bryts.

Vanligtvis kollar man minus till 85 och plus som vanligvis är manöverspänning till 86.

Men du kan lika gärna ha en manöverspänning som är negativ till minus till 85, och konstant plus på 86.

 

Till 30 kommpar du inkommande pluskabel, och till 87 utgående, om det även finns 87b så är det en kontakt som har förbindelse med 30 då reläet är inaktiverat, alltså då ett växlande relä.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tackar!

 

Ritade som du skrev innan jag läste svaret:

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8cXp2cVptQTVncXM/view?usp=drivesdk

 

Verkar rätt. Tänkte massor ska hända när larmet ska gå. Har varit inbrott i båtarna runt om och haft tur..

 

Tänkte:

50 W LED (många lumen!) i sittbrunnen PÅ.

Stroboskop, stark Led variant nere i båten.

Extremt stark siren nere i båten, medföljande med GeoSafe var mesig. Man ska vilja avlägsna sig. Finns intressanta på eBay.

 

Till att börja med.

 

Ni verkar ju ha koll - har två batteribankar. Om jag kör larmet på startbatteriet. Antag att jag vill kunna sätta på LED 50 W i sittbrunnen oberoende av larmet. Då går det på förbrukarbanken. Om jag drar matning från förbrukarbanken till 30. Det går då en pluskabel från strömpanel förbrukarbanken (av/på) och en från reläets 87a. TILL lampa +12V.

 

Har 30 till 87a, 87 nån kontakt med 86, 85? Om ej behöver jag väl ej backdioder? Vill ej koppla ihop de 2 batteribankarna på plussidan av misstag!

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Har 30 till 87a, 87 nån kontakt med 86, 85? Om ej behöver jag väl ej backdioder? Vill ej koppla ihop de 2 batteribankarna på plussidan av misstag! "

 

Nej, ingen förbindelse, det är liksom själva relät, skilja kretsar.

 

Larmet ska ha både ljus och ljudsignaler ute som märks ordentligt. Då får tjuvarna bråttom därifrån.

Jag hade ett par sirener, dolda i den vanliga ventilatorer. Inget syntes utifrån. När en tjuv försökte bryta upp nedgångsluckan så gick larmet och det hördes garanterat. Detta var på kvällen och blixtljusen syntes lång väg. Tjuven fick väldigt bråttom därifrån, det enda han förstörde var ett lådbeslag för 39,90. Dock fattade inte puckot att det var ett GSM-larm och att jag kom ner ganska snart. Jag såg tjuven, ringde polisen som skickade 3(!) bilar. Tjuven hade dock cykel och kom undan men polisen kunde följa spåret tillräckligt för att förstå varifrån han kom. Det blev inga fler inbrott den vintern! Så visst funkar det med larm.

 

Tillägg: Larmet aktiverades även av spänningsbortfall på landströmmen. Nu hade jag kopplat fel så att sirenerna ljöd även när man drog ur sladden. När vän-av-ordning drog ur sladden gick larmet och han satte tillbaka den direkt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en blinkande röd lysdiod i förarplatsens ruta som blinkar då larmet är aktiverat.

Lysdioden köptes hos Kjell & Co.

På förra båten satt det en likadan blinkande lysdiod inuti ankarlanternan.

Hur jag gjort med sirener och annat avslöjar jag inte.

Men jag tror att det är olagligt att koppla en stängseltransformator till mantåget...

 

...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror? Sverige... Synd om tjuven...

 

Hur som, om man har tex fyra magnetbrytare på NC kretsen, men vill öppna ett par luckor, och ändå kunna larma på, då behöver man för varje sådan lucka koppla förbi magnetbrytaren så kretsen förblir stängd. Det görs med en SPDT-brytare:

 

http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/What-is-a-single-pole-double-throw-switch-SPDT

 

Tror det kallas vippströmbrytare on-on i andra sammanhang.

 

Man skulle vilja köpa en färdig elpanel med flera SPDT-brytare. Hittar bara elpaneler med många strömbrytare, SPST:

http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/What-is-a-single-pole-single-throw-switch-SPST

 

Undrar om det finns?

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Är så fräck att jag kidnappar tråden då jag har liknande problem att lösa. 

Har kopplat in ett Geosafe-larm i båten, med magnetbrytare på luckan ner i båten samt GPS-stängsellarm - so far so good. 

1/ Medföljande siren i Geosafe-larmet känns väldigt klen ljudmässigt och jag skulle vilja ha en starkare siren. Några tips?

2/ Jag tänkte även koppla in ett blinkersrelä på sirenutgången som är ihopkopplat med lanternorna på båten, där tanken är att dessa ska blinka när larmet går på. Min fråga gäller reläer till detta, då utgående minussladd-styrning från Geosafe-larmet är väldigt klen.
Min fundering är ifall jag behöver 2 olika reläer för att lösa blinkersfunktionen? Ett vanligt slutande relä som aktiveras via sirenens minus-sladd, för att få kraftigare ström till ett varningsblinkersrelä som klarar att driva blinkersfunktionen av lanternorna. Är detta overkill, räcker det med enbart ett blinkersrelä, eller blir matningen via Geosafe-larmets kablage för klent?

Hoppas ni hänger med hur jag menar... 😁

Redigerad av LasseSkoghall
felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev LasseSkoghall:

1/ Medföljande siren i Geosafe-larmet känns väldigt klen ljudmässigt och jag skulle vilja ha en starkare siren. Några tips?

2/ Jag tänkte även koppla in ett blinkersrelä på sirenutgången som är ihopkopplat med lanterorna på båten, där tanken är att dessa ska blinka när larmet går på. Min fråga gäller reläer till detta, då utgående minussladd-styrning från Geosafe-larmet är väldigt klen.
Min fundering är ifall jag behöver 2 olika reläer för att lösa blinkersfunktionen? Ett vanligt slutande relä som aktiveras via sirenens minus-sladd, för att få kraftigare ström till ett varningsblinkersrelä som klarar att driva blinkersfunktionen av lanternorna. Är detta overkill, räcker det med enbart ett blinkersrelä, eller blir matningen via Geosafe-larmets kablage för klent?

1. Finns många 12V-sirener att köpa avsedda för billarm. Även här bör du räkna med reläinkoppling.

2. Med tanke på de extremt klena kablagen på Geosafe hade jag kört två reläer även med LED-lanternor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-04-03 vid 12:53 skrev Georg_Ohm:

Jag har en blinkande röd lysdiod i förarplatsens ruta som blinkar då larmet är aktiverat.

Lysdioden köptes hos Kjell & Co.

På förra båten satt det en likadan blinkande lysdiod inuti ankarlanternan.

Hur jag gjort med sirener och annat avslöjar jag inte.

Men jag tror att det är olagligt att koppla en stängseltransformator till mantåget...

 

...

Att jag missat det här inlägget @Georg_Ohm! Har du GeoSafe? Hur kopplade du så att den blinkar endast då larmet är aktiverat? Jag hittade inget vettigt sätt att ta ut ström endast då larmet är aktiverat. Det närmaste jag kom var en idé om att jag skulle koppla det över tändningen, så att lysdioden blinkar när tändningen är av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

1. Finns många 12V-sirener att köpa avsedda för billarm. Även här bör du räkna med reläinkoppling.

Behövs verkligen relä för sirenen? http://dev.geosafe.se/faq/ påstår att sirenutgången levererar 800 mA vilket bör räcka för de flesta 12V-sirener. Kan hålla med om det sytrådstjocka kablaget, det ingav inte direkt förtroende.

 

Själv uppgraderade jag 20 dB till den här: https://www.ebay.co.uk/itm/190882900620

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GeoSafe använder GSM 2G-nätet för sin kommunikation.

 

Ur manualen för FeoSafe

"GSM-band: Quad Band GSM.
GSM850/GSM900/DCS1800/PCS1900.
(Stödjer ej 3G. Fungerar bara med operatörer som använder 2G-nätet.)"

 

2G och 3G-näten kommer att stängas ner senast 2025. Avvecklingen har redan påbörjats.

https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informationsmote-om-avveckling-av-2g--och-3g-nat/

 

Det blir nog snart rea på GeoSafe men jag skulle rekommendera att välja larm med annan kommunikationsteknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Lintott:

Det blir nog snart rea på GeoSafe men jag skulle rekommendera att välja larm med annan kommunikationsteknik.

Japp, håller med. Fast det är oslagbart billigt som enkel fjärrövervakning med geofence, de flesta andra lösningar jag sett kostar 2-3 tusen mer PLUS dyra sensorer PLUS abonnemang.

 

Om någon hittar ett alternativ till GeoSafe som kostar mindre än 1500-2000 kr OCH som inte kräver abonnemang OCH där varje sensor inte kostar 500+ kr extra så är jag idel öra 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-31 vid 15:11 skrev Brunnsviken:

Att jag missat det här inlägget @Georg_Ohm! Har du GeoSafe? Hur kopplade du så att den blinkar endast då larmet är aktiverat? Jag hittade inget vettigt sätt att ta ut ström endast då larmet är aktiverat. Det närmaste jag kom var en idé om att jag skulle koppla det över tändningen, så att lysdioden blinkar när tändningen är av.

Nej!

Den är inte inkopplad alls till larmet, jag testade olika lösningar, om det gick att få ut en spänning någonstans då GeoSafen var avstängd, men det lyckades inte.

Hur jag kopplat vill jag inte avslöja här, men kan ju göra det om i ett PM.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej!

Den är inte inkopplad alls till larmet, jag testade olika lösningar, om det gick att få ut en spänning någonstans då GeoSafen var avstängd, men det lyckades inte.

Hur jag kopplat vill jag inte avslöja här, men kan ju göra det om i ett PM.

Jag är också väldigt intresserad av larmdiodslösningen, så du får gärna PM:a mig också om du vill. Stort tack!! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev LasseSkoghall:

Jag är också väldigt intresserad av larmdiodslösningen, så du får gärna PM:a mig också om du vill. Stort tack!! :)

En del saker vill jag inte avslöja, men kolla PM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev LasseSkoghall:

Jag är också väldigt intresserad av larmdiodslösningen, så du får gärna PM:a mig också om du vill. Stort tack!! :)

Den smidigaste lösningen jag kom fram till efter massa googlande var att man kopplar dioden till tändningen samt en strömförande krets som är igång även när tändningen är av, t ex länspump, så att när tändning av = diod på och tändning på = diod av. Det skulle vara tillräckligt för mig, så att jag slipper köra iväg och glömmer att slå av larmet vilket händer i 9 fall av 10 idag 🙂

 

Den lösning som kräver absolut minst kopplande är väl att ha dioden inkopplat på nåt litet batteri och koppla en av/på-knapp till det, typ så här fast den ska blinka också (finns ju lysdioder på t ex Kjell som gör det): https://www.amazon.com/Pack-Volt-Battery-Light-Switch/dp/B07LGMWSDM.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...